2012. április 18.

Kód - Alkoholfogyasztási szokások, 2012

Alkoholfogyasztási szokásaikról kérdeztük a válaszadókat 2012 márciusában. Megkérdezetteink közel 1/4-e (24%) állította, hogy sosem fogyaszt szeszesitalt, valamivel több, mint 1/3-uk, pedig hogy ritkábban, mint havonta. (Itt megjegyzendő, hogy az alkoholfogyasztás gyakoriságára és mennyiségére jellemzően nem válaszolnak teljes mértékben őszintén a válaszadók.) Hozzávetőlegesen minden ötödik válaszadó bevallotta, hogy minden nap, vagy szinte minden nap legurít a torkán némi alkoholt.

A válaszokat szűkebb kategóriákba összevonva azt látjuk, hogy a lakosság 1/5-e (20%) hetente legalább egyszer iszik alkoholos italt és közel ennyien vannak (18%), akik havonta egyszer-kétszer tesznek így.

Lényeges a különbség a nők és férfiak alkoholfogyasztási szokásai között. A gyakoriságot illetően a nők 33%-a állítja, hogy sosem iszik szeszesitalt, a férfiaknak viszont csak 13%-a. Közel ugyanezek az arányok csak éppen fordítva a hetente legalább egyszer ivók esetében: a férfiak 32%-a, a nők 11%-a tartozik ebbe a csoportba.

Nemzetközi kutatási eredményekkel összhangban áll az az eredmény, hogy a legfiatalabbak lényegesen gyakrabban „alkoholizálnak” mint az idősebbek. A 18-29 évesek 29%-a fogyaszt szeszesitalt legalább hetente egyszer, míg az idősebb korosztályok körében ez az arány: 16-20%. A legfiatalabbak közül mindössze minden tízedik válaszadó (11%) nyilatkozott úgy, hogy sosem iszik. Az absztinensek aránya a 60 éven felüliek körében a legmagasabb: 34%.

Alkoholt inni leginkább társaságban szeretünk – erre utal, hogy az egyedül élők közt (kivéve a legfiatalabbakat) az átlagosnál magasabb az alkoholt sosem fogyasztók aránya.

Ahogy a nemzetközi tapasztalatok is mutatják, eredményeinkből is az olvasható ki, hogy a válaszadók anyagi/társadalmi helyzete összefügg az alkoholfogyasztással. A rosszabb körülmények között élők kevesebbszer isznak, körükben magasabb a teljesen absztinensek aránya, míg a jobb életszínvonallal együtt nő az alkoholt gyakrabban fogyasztók aránya.

A további kérdéseink csak az alkoholfogyasztókra vonatkoztak (összes megkérdezett 75%-a), így a ezután a százalékos eredmények erre a csoportra értendőek.

A különböző szesztartalmú italok közül a bor a legnépszerűbb, az összes alkoholfogyasztó 38%-a fogyasztja ezt a legszívesebben, a sör 32% kedvence. Viszonylag kevesen válaszolták azt, hogy elsősorban röviditalt isznak (8%), míg minden hatodik válaszadó (17%) egyéb szeszesital (pezsgő, koktél, alkoholos üdítők, stb.) mellett teszi le a voksát.

Egy kicsivel még magasabb (40%) a bort választók aránya ünnepekkor, illetve különböző alkalmakkor. Ilyenkor a második legnépszerűbb ital a pezsgő (21%). A sör sokkal inkább a „hétköznapok itala” jeles események alkalmával csak 17% fogyasztja.

Azok 8/10-e, akik egyébként is bort isznak ünnepekkor, alkalmakkor is ezt fogyasztja a legszívesebben. Akik ilyenkor nem bort isznak, elsősorban pezsgőre váltanak.

A sörhöz „hűségesek” aránya 47%, a mindkét esetben röviditalt választóké 56%. A „sörrajongók” 18%-a bort, 15%-a pezsgőt, 11%-a röviditalt iszik ünnepekkor, alkalmakkor.

Az alkoholfogyasztók közel fele (49%) szokott inni házi készítésű bort és/vagy pálinkát. 2% nyilatkozott úgy, hogy mindkettőt gyakran fogyasztja.

Az eredmények azt mutatják, hogy az alkalmi alkoholfogyasztók „változatosabban isznak”, körükben népszerűbbek a koktélok, az alkoholos üdítők, a pezsgő és az egyéb italok, míg a rendszeres alkoholfogyasztók a bort és a sört preferálják.

Akik hetente legalább egyszer isznak alkoholt, általában bort (44%) vagy sört (42%) isznak. Csupán 2%-uk mondta, hogy legszívesebben tömény ital után nyúl. A havonta egy-két alkalommal „alkoholizálók” körében a sör a legnépszerűbb (41%), 31%-uk poharába pedig elsősorban bor kerül. Közülük minden tízedik válaszadó, ha már iszik, akkor erősebb italt (rövidital) választ.

Bár ez a kutatás nem vizsgálta konkrétan a témát, ezek az eredmények arra engednek következtetni, hogy a magyar lakosság körében népszerű/elfogadott lehet az a nézet, hogy a rendszeres borfogyasztás (mértékkel) jótékony hatással van az egészségre.

Jeles alkalmakkor az alkoholt legalább hetente fogyasztók körében megnő a bor, a rövidital és a pezsgő fogyasztásának aránya. Azok körében viszont, akik ritkábban isznak szeszesitalt, lényegében nem változik a borfogyasztók aránya. A rendszeres fogyasztók esetében alkalmakkor 2%-ról 11%-ra nő a rövidital, és 2%-ról 10%-ra a pezsgő fogyasztás. Az alkoholos italokat ritkábban fogyasztók esetében jobban dominál a pezsgő. Azok körében, akik havonta legalább egyszer isznak, 5%‑ról 29%-ra nőtt a pezsgő említése, azok körében pedig, akik ennél is ritkábban „alkoholizálnak” 9%-ról 24%-ra.

Érdekes megoszlást mutat a különböző alkoholos italok kedveltsége nem és kor szerinti bontásban is. Ahogy az várható volt, a sör elsősorban a férfiak itala. Az erősebb nem képviselőinek fele legszívesebben ezt a nedűt fogyasztja, nők esetében ez az arány mindössze 12%. A bor a nők kedvence, 43% preferálja, a férfiaknak 33%-a. Nem meglepő az az eredmény sem, hogy a pezsgőt és a koktélokat a hölgyek jobban kedvelik.

A kor szerinti bontásból azt érdemes kiemelni, hogy a kérdezettek korával párhuzamosan nő a bor kedveltsége, míg a söré csökken. A legfiatalabbak (18-29 évesek) 46%-a szavaz a sörre és 28%-a a borra, míg a legidősebbeknek (60+ évesek) csak 17%-a preferálja a sört, a bort viszont 56%-uk.

Az ünnepekkor, alkalmakkor fogyasztott alkohol esetében lényegesen kisebb a különbség az egyes demográfiai csoportokba tartozók szokásai között. Elsősorban a nemek közti eltérést érdemes kiemelni. A férfiak 27%-a ilyenkor is sört iszik a legszívesebben, a pezsgőt választók aránya 4%-ról 15%-ra emelkedett, a borét választóké pedig 33%-ról 36%-ra. A nők esetében 5% azok aránya, akik mindkét vizsgált esetben legszívesebben sört isznak. A bort ivók aránya minimálisan (2%-kal) csökkent, a pezsgőt ivóké viszont 9%-ról 28%-ra emelkedett.












Módszertan
A kutatás 2012. márciusában készült, országos reprezentatív mintán. Mintanagyság: 1039 fő, alkoholfogyasztók 787 fő. A mérés hibahatára 95%-os valószínűségi szint mellett maximum az egyes kérdésekre válaszolók arányától függően +/-  3-3,5%.

Forrás: Kód

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum