2012. július 30.

Frissdiplomás - Elég a BSc diploma?, 2012. június

A 2012 tavaszi HVG Állásbörzén készült felmérés alapján a frissdiplomások döntő többsége nem elégszik meg az alapszakos diplomával, ezért tanulmányait mesterképzésen folytatja.

A válaszadók a mesterképzés munkaerő-piaci értékét sokkal nívósabbnak tartják, és a több tudással automatikusan magasabb fizetést is várnak el. Felmerül a kérdés, hogy a vélt vagy valós előnyök mennyire ösztönzik ténylegesen a hallgatókat a továbbtanulásra, és valóban jobban megbecsülik-e a munkaadók a mesterszakon végzetteket?

A mediago.org és a frissdiplomas.hu által készített kérdőív többek között a BSc és MSc képzés jelentőségét mérte fel a HVG Állásbörze látogatóinak körében, arra fókuszálva, hogy fontos-e a mesterdiploma megszerzése a diákok számára. A kérdőívet kitöltők átlag életkora 24 év, 49 százalékuk már rendelkezik felsőfokú végzettséggel, és közülük 40 % már a bolognai rendszerben végzett.

Mester vagy alapképzés? Fej-fej mellett a két képzési szint 


A válaszok alapján az alap- és az erre épülő mesterképzést körülbelül ugyanannyian tartják hasznosnak: az alapképzést összesen 62 százalék, míg a mesterképzést 68 százalék tartotta kifejezetten hasznosnak. Csak egy-két százalék gondolta úgy, hogy egyik képzés sem éri meg a bele fektetett energiát. A Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárának employer branding és toborzási csoportvezetője szerint sok esetben (pl.: szaktudást igénylő mérnöki munkakörök) a mesterképzés megléte nélkülözhetetlen a munkavállaláshoz: "Nekünk a mérnöki, műszaki kollégákkal kapcsolatban az a tapasztalatunk, hogy a 3 éves képzés nem nyújt elegendő szakmai tudást. Nem elég alapos a tudás ahhoz, hogy valaki ezzel a képzettséggel gyártásban vagy termelésben dolgozni tudjon. Tapasztalataink szerint azok, akik a hagyományos 5 éves képzési rendszerben tanultak, teljeskörűbb tudással rendelkeznek." - mondta el Bagdy Andrea.

A frissdiplomas.hu tavaszi, országos állásbörze roadshow-ján tapasztaltak alapján ezzel a diákok is tisztában vannak. Rengeteg hallgató jelentkezik mesterképzésre az értékesebb tudás és a könnyebb elhelyezkedés reményében. "Itt, a miskolci állásbörzén főleg gyakornoki pozíciókat kínálnak az alapszakos gépészmérnök hallgatóknak. Tudom, ahhoz, hogy felelősségteljes munkakörbe kerüljek, mesterdiploma vagy több éves szakmai tapasztalat szükséges. Szerintem ez sokunkat ösztönzi arra, hogy tovább tanuljunk." - vázolta helyzetét Tari Tamás, a Miskolci Egyetem végzős hallgatója. Felsőoktatási intézménytől függetlenül számos börzelátogató szerint mesterdiplomával könnyebb munkát találni. "Múzeum pedagógusként nagyon nehéz Szegeden elhelyezkedni, ezért gondolkodom rajta, hogy jelentkezem mesterképzésre. Számomra remek lehetőség lenne például, ha valamilyen gyakorlatiasabb képzéssel - esetleg informatikával - tudnám párosítani az alapdiplomám. Így biztosan el tudnék helyezkedni." - állítja Tapodi Tünde, andragógia szakos hallgató.

Számít a tudás vagy a bérnövekedés a fontos? - a mesterképzés előnyei a hallgatók és a munkaadók szemével 

Teljes mértékben megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy miért tartják hasznosnak a mesterfokozatot a frissdiplomások. A válaszadók elsősorban a megszerzett elméleti tudás és az MSc képzés szemléletmódja miatt jelentkeznek mesterképzésre, de fontos számukra a munkabér és a kapcsolatépítés is. "Szerintem minden frissdiplomásnak szempont a fizetés. Hazudik, aki azt állítja, hogy nem. Én is mesterszakon folytatom a tanulmányaimat, mert így több lehetőségem lesz elhelyezkedni. Szeretnék olyan helyen dolgozni, ami nem kényszermegoldás, és jól is keresek vele."- mondta el Margitai Balázs, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem nemzetközi gazdálkodás szakos hallgatója.

A British American Tobacco kiválasztási specialistája szerint az MSc képzés mindenképp előnyhöz juttatja a hallgatókat a munkaerőpiacon: "Ez egy hosszú távú befektetés, mely biztosan megtérül. Egyrészt, mert a mesterképzés során több gyakorlati tárgyat tanulnak a hallgatók, másrészt, mert a mesterképzésben való részvétel a hallgatók csak kis százalékának adatik meg, így azt gondolom, hogy a munkaerőpiacon hosszú távon versenyelőnyt fog jelenteni, ha valaki rendelkezik mesterdiplomával" - foglalta össze véleményét Baky Mónika.

Az viszont világosan kiderült a statisztikákból, hogy nem csak a fizetés, hanem a tudás is legalább annyira fontos a diákoknak. A válaszadók 29 százaléka a megszerezhető ismeretek, 27 százaléka a magasabb jövedelem és 18 százaléka az értékes tapasztalatok miatt értékelte többre a mesterdiplomát. Az Audi Hungária Motor Kft. személyügyi marketing team koordinátora szerint is a plusz tudás adja a képzés értékét: "A BSc képzés alapvetően jó szakmai alapot nyújt, viszont az MSc képzéssel teljesedik ki igazán a tudás. Ezért azoknak, akik specialistává akarják képezni magukat, mindenképpen azt tanácsolom, hogy szerezzenek mesterdiplomát." - hangsúlyozta Rónaszéki Balázs.

Az egyértelmű előnyök ellenére a kérdőívet kitöltők közül csak 39 százalék tervezi, hogy mesterképzésre megy a közeljövőben és csak egy harmaduk jelentkezne azonnal, a BSc diploma megszerzése után ugyanarra a szakirányra, amit alapképzésben elvégzett. "BA képzés után nem tervezem, hogy mesterdiplomát szerzek. Egyszerűen nem engedhetem meg magamnak, hogy még két évet nappali tagozaton tanuljak. Szeretnék már dolgozni, és megteremteni az egzisztenciámat. Ráadásul egy munkahelyen rengeteg gyakorlati tudásra tehetek szert, amire az egyetemek nem fektetnek elegendő hangsúlyt."- állítja Egyed Boglárka, aki alkalmazott matematikusnak tanul az ELTE Természettudományi karán. A felmérésben résztvevők 13 százaléka szintén a tapasztalatszerzés miatt nem tanul tovább, pedig idén az alapképzéssel ellentétben a mesterképzés államilag támogatott férőhelyeit nem csökkentették (összesen 18 600 tanuló szerezhet mesterdiplomát költségtérítés nélkül 2012-ben), így lenne lehetőség és alkalom a tudás mélyítésére.

Összességében elmondható, hogy az alapszakos hallgatók jelentős része szerint a diploma megszerzése után célszerű kipróbálni magukat a munka világában, mivel a mesterképzés ideje alatt a hazai felsőoktatási intézmények nem adnak elegendő teret a gyakorlati tapasztalat megszerzéséhez. A válaszadók többsége szerint azért előnyös az MSc diploma megszerzése is, mert az többlettudást és jellemzően magasabb fizetést is jelenthet majd a munkavállalás során, de csak abban az esetben, ha az releváns szakmai tapasztalattal is párosul.

Forrás: Frissdiplomás (sajtóközlemény)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum