2012. szeptember 19.

KSH - Bruttó kereset és a keresetek nettó értéke, 2012. I. félév

Bruttó keresetek 
2012 I. félévében a legalább 5 fős vállalkozásoknál dolgozók bruttó átlagkeresete 231 780 Ft, a költségvetési szervezeteknél alkalmazásban állóké pedig 197 010 Ft volt. Az előbbi területen 7,0%-kal meghaladta, az utóbbiban viszont – amiatt, hogy a közszférában öt éve nem nőttek érdemben az alapilletmények, 2012-ben lényegesen több teljes munkaidős közfoglalkoztatott volt, mint egy évvel korábban (akikre ez évben speciális, a minimálbérnél alacsonyabb díjazást lehetővé tevő bérezési szabályok vonatkoztak) – 2,1%-kal elmaradt az előző év azonos időszakára jellemzőtől. 

Nemzetgazdasági szinten – a nonprofit szférával együttes – bruttó kereset 220 700 Ft-nak felelt meg. Ez 4,4%-kal haladta meg az előző év azonos időszakára jellemző kereseti átlagot.

A legjobban fizető nemzetgazdasági ág továbbra is a pénzügyi, biztosítási tevékenység volt (466 350 Ft), ezt az információ és kommunikáció (410 320 Ft), illetve a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, nemzetgazdasági ág követte (391 130 Ft). A legkevesebbet a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (139 330 Ft), a humán-egészségügyi, szociális ellátás (146 590 Ft), illetve a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat (158 160 Ft) ágakban dolgozók kerestek. Az alapállomány-csoportok szerinti kereseti rangsor ettől némileg eltért, és úgy a szellemi, mint a fizikai foglalkozásúak esetében a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás állt az első helyen.

A teljes bruttó keresetből a rendszeres kereset több mint 207 ezer Ft-ot jelentett. Ez nemzetgazdasági szinten 5,5%-kal haladta meg az előző évit, azaz 1,1 százalékponttal nagyobb ütemben nőtt, mint a (teljes) kereset. Ez elsősorban azzal magyarázható, hogy 2012-ben a minimálbér az utóbbi évekre jellemzőt meghaladóan változott (78 ezer Ft-ról 93 ezer Ft-ra, illetve a szakképzettek esetében 94 ezer Ft-ról 108 ezer Ft-ra emelkedett), s ez jelentős (bár részben csak virtuális) keresetnövekedést eredményezett a nemzetgazdaságnak a  minimálbéreseket nagyobb arányban foglalkoztató területein (pl. élelmiszeripar, textilipar, szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás).

A keresetek nettó értéke

A bruttó keresetek átlagából az szja és a járulékok levonásával számított nettó kereset 142 680 Ft-nak felelt meg, ami 1,6%-kal volt magasabb az előző év azonos időszakára jellemzőnél a fogyasztóiár-index 5,6%-os növekedése mellett. Abban, hogy a nettó keresetre számított növekedési ütem viszonylag jelentősen elmaradt a bruttó keresetre jellemzőtől, a munkavállalók által fizetett közterhek egy százalékpontos, 18,5%-ra történő emelése mellett a 2,424 millió Ft-ot meghaladó éves jövedelmeket terhelő többletlevonás (ami adóalap-kiegészítés néven, illetve formában került bevezetésre) játszott szerepet.

A versenyszférában a nettó kereseti átlag az év első felében 149 610 Ft volt, ami 4,0%-os növekedésnek felelt meg, míg a költségvetési intézmények dolgozóinak nettó keresete (közfoglalkoztatottak nélkül számolva) 1,1%-kal nőtt. Az utóbbi adat, bár módszertanilag korrekt módon került kiszámításra, mégis némileg megtévesztő, mivel nem tartalmazza a közszférában (és 2012-től a nonprofit szervezetek bizonyos körénél) dolgozókat megillető, de keresetnek nem minősülő kompenzációt.

E kompenzációt azok kérhetik, akiknél az szja 2011. évtől érvényes szabályai – figyelembe véve az eltartottak utáni adókedvezményt is – jövedelemcsökkenést eredményeztek. (2012 I. félévében a közszféra dolgozóinak 57%-a kapott ilyen címen havi átlagban bruttó 10 300 Ft kiegészítést, míg a nonprofit szektor teljes foglalkoztatotti létszámához viszonyítva a kompenzációban részesülők aránya 8,6%, átlagos összege 10 200 Ft volt.)

Az alkalmazásban állók 2011-től az általuk nevelt gyermek után adókedvezményben részesülnek, amelynek figyelembevételét havi bontásban a kerestük kifizetésénél is kérhetik. Az adóelőleg levonásánál 1 és 2 eltartott esetén eltartottanként 62 500 Ft, 3 és több eltartott esetén eltartottanként 206 250 Ft adóalap-csökkentő kedvezmény vehető igénybe. A bruttó keresetből „hazavitt” összeg tehát a nevelt gyermekek száma szerint is differenciálódik.

A modellszámítás eredménye szerint a családi adókedvezményben nem részesülők hazavitt (nettó) nominál keresete 2012 I. félévében átlagosan 28 ezer Ft-tal volt alacsonyabb, mint azoké, akik 3 vagy több eltartott után vették igénybe azt. Mivel az adókedvezmény rendszere 2012-ben nem változott, a gyermekszám szerint számított nettó kereset növekedési üteme – szemben a bevezetés évére, 2011-re jellemzővel – már nem mutat érdemi eltérést (mindössze 0,3 százalékponttal emeli az átlagos értéket).

Az adókedvezmény figyelembevételével számított nettó kereset 1,9%-kal volt magasabb az előző évinél, ami a korábbi időszakra jellemzőnél magasabb fogyasztóiárindex-változás  mellett a reálkeresetek 3,5%-os, – a nevelt gyermekek száma szerint differenciált – csökkenését eredményezte.

A munkaerőköltség alakulása

2012 II. negyedévében a nemzetgazdaságban – mezőgazdaság nélkül – az egy teljesített munkaórára jutó munkaerőköltségen belül a (legnagyobb arányt képviselő) munkajövedelem 5,7%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit. A versenyszféra jellemző ágazataiban az egy órára jutó munkajövedelem 7,5%-kal emelkedett.

A közszféra túlsúlya jellemezte ágazatokban 1,3%-kal haladta meg az egy teljesített órára jutó munkajövedelem az egy évvel korábbit. Csökkenés egyedül a humán-egészségügyi, szociális ellátás nemzetgazdasági ágban következett be (1,3%) az alacsony keresetű közfoglalkoztatottak számának emelkedése következtében, amit nem tudott ellensúlyozni a nem támogatott módon foglalkoztatottak garantált bérminimumának viszonylag számottevő emelése.

A relatíve alacsony létszámú művészet, szórakoztatás, szabadidő; egyéb szolgáltatás ágakban a munkajövedelem mintegy 12–14%-kal nőtt. A szociális költségek növekedési üteme a munkajövedelemével közel azonos volt, mivel a munkáltatók által fizetendő társadalombiztosítási járulékok mértéke változatlan maradt.





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum