2012. szeptember 17.

KSH - Foglalkoztatottság, 2012. I-II. negyedév

2012 II. negyedévében a munkaerő-felmérés adatai szerint 3876,2 ezren jelentek meg foglalkoztatottként a munkaerőpiacon, lényegében annyian, mint a válságot közvetlenül megelőző (2008. II. negyedévi) időszakban. A foglalkoztatottak létszáma 67 ezerrel múlta felül a 2011. II., illetve közel 85 ezerrel a 2012. I. negyedévit. Ez utóbbi növekedés meghaladja a szokásos, a foglalkoztatottság szezonális jellegével magyarázható változást. 

A foglalkoztatási többlet döntő része a kisméretű – így fokozottan konjunktúraérzékeny – vállalkozásoknál keletkezett, de a tavalyit mintegy 10 ezerrel meghaladta a közfoglalkoztatottak létszáma is, míg az intézményi statisztika adatai szerint a legalább 5 főt foglalkoztató gazdálkodó szervezetek körében a 2011. évi létszámbővülést 2012-ben kisebb mértékű létszámcsökkenés követte. Az elszenvedett létszámveszteség itt az év első 6 hónapjának átlagában mintegy 30 ezer főre tehető.

A munkaerő-felmérés adatai szerint az összességében 67 ezres foglalkoztatottilétszám-bővülés fő haszonélvezője (21 ezer fős növekedéssel) a mezőgazdaság volt, ez az ágazat azonban nem igazán jelent stabil munkaerő-felvevő piacot. A feldolgozóiparban dolgozók száma gyakorlatilag szinten maradt (de a legalább 5 fős vállalkozásokra vonatkozó statisztika is 1%-ot meghaladó csökkenést jelzett), tovább veszített létszámából az építőipar (mindkét adatforrás szerint), míg a legnagyobb pozitív létszámegyenleget a vízellátás; szennyvíz gyűjtése, kezelése, hulladékgazdálkodás, szennyeződésmentesítés és az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység nemzetgazdasági ágak mutatták.

2012 II. negyedévében a foglalkoztatottak közül 3840 ezren voltak 65 év alattiak A 15–64 évesekre számított foglalkoztatási ráta így 57,2%-nak felelt meg. A nők foglalkoztatása a férfiakra jellemzőnél jobban javult. (A 15–64 éves nők foglalkoztatási rátája egy év alatt 50,5%-ról 52,2%-ra, a férfiaké 61,2%-ról 62,3%-ra emelkedett.) A 20–64 évesek foglalkoztatási rátája 62,1% volt, ez közel 13 százalékpontnyi távolságra van a 2020-ig elérendő uniós céltól, a 75%-os rátától.

A legutolsó rendelkezésre álló (2012. I. negyedévi) közösségi munkaerőpiaci statisztikák szerint a 15–64 éves magyar férfiak foglalkoztatási rátája 8,3 százalékponttal, a nőké 7,4 százalékponttal maradt el az uniós átlagtól. Az uniós országok rangsorában elfoglalt helyünk némileg kedvezőbb a korábbinál, annak következtében, hogy több tagországban a munkaerő-piaci visszaesés hatása nagyobb volt a magyarországinál.

A különböző csoportképző ismérvek közül a foglalkoztatási ráta esetében az iskolai végzettség hatása a legnagyobb. Míg 100 legfeljebb befejezett alapfokú végzettséggel rendelkező 20–64 év közötti férfiból 46, az ugyanilyen korú nőkből 32 minősült foglalkoztatottnak 2012 II. negyedévében.

Hasonlóan alacsony szintű foglalkoztatottság jellemezte a gimnáziumi érettségivel rendelkezőket is (jóllehet itt a férfiakra és nőkre jellemző mutató hasonló). Ezzel szemben 100 ilyen korú egyetemet végzett férfiból átlagosan 88, a nőkből pedig 75 fő dolgozott. Egy év távlatában a foglalkoztatottság általános növekedése mellett a felsőfokú végzettséggel rendelkezők relatív előnye némileg csökkent.

A válság kezdete óta eltelt időszak egyik legmarkánsabb változását a teljes és a részmunkaidős foglalkoztatás között végbement átrendeződés jelenti. Teljes munkaidőben közel 90 ezerrel kevesebben dolgoztak 2012 II. negyedévében, mint 2008 azonos időszakában, miközben a részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma csaknem 100 ezerrel nőtt. A részmunkaidőben dolgozók létszámnövekedésének mértéke a férfiak esetében meghaladta a 40, a nők esetében pedig a 60%-ot.

Az elmúlt év azonos időszakához képest a 15–64 éves népesség munkaerő-piaci részvételét tekintve a régiók sorrendje kissé átalakult.

A foglalkoztatási rátában Nyugat-Dunántúl a listavezető (62,0%-kal), és egyben itt a legalacsonyabb a munkanélküliségi ráta (7,0%) is. Közép-Magyarország a foglalkoztatási ráta sorrendjében a második helyre került (61,8%), ezzel párhuzamosan a munkanélküliségi ráta 0,8 százalékponttal emelkedett, és így azonossá vált a Közép-Dunántúlival (9,7%).

Javult a foglalkoztatottság és csökkent a munkanélküliség az Észak-Alföldön, a Dél-Alföldön és Észak-Magyarországon. Ennek ellenére Észak-Magyarország foglakoztatási rátája még így sem éri el az 50%-ot, miközben a munkanélküliségi ráta 16% feletti.

Az alkalmazásban állók létszáma és a ledolgozott munkaórák 

Az intézményi statisztika megfigyelési körébe tartozó legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál 1810 ezren álltak alkalmazásban az év első felében, kb. 33 ezer fővel kevesebben, mint egy évvel korábban, a közszféra 742 ezres létszáma mintegy 11 ezer fővel haladta meg az előző év azonos időszakit. Ez utóbbi a közfoglalkoztatásba bevontak körének növekedésével magyarázható. A költségvetési szféra közfoglalkoztatottak nélkül átlagosan 664 ezer főt foglalkoztatott, 2,4%-kal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Ezen belül a közigazgatás, védelem nemzetgazdasági ág létszáma lényegében nem változott (0,6%-os növekedés), az oktatásé 3,9, az egészségügyé 2,2%-kal csökkent. Alacsony januári bázisról indulva a közfoglalkoztatottak létszáma a II. negyedév kezdetétől folyamatosan 100 ezer felett volt, ami 46%-kal haladja meg a 2011 azonos időszakára jellemzőt, ezen belül pedig a teljes munkaidőben dolgozók száma mintegy ötszörös növekedést mutat.

Az alkalmazásban állók létszámának csökkenésével és a csökkenő létszámon belül a részmunkaidőben dolgozók aránynövekedésével magyarázhatóan 2012 I. félévében – a munkanapoknak az előző évivel megegyező száma mellett – a versenyszférában a ledolgozott órák száma 2,1%-kal elmaradt az előző év azonos időszakától.









Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum