2012. szeptember 14.

KSH - A lakásszektor mennyiségi és minőségi mutatói, 2010

2010-ben a mintegy 3,8 millió magyar háztartás 4,3 millió lakására átlagosan 2,6 szoba, száz lakásra pedig 231 fő jutott, és a száz szobára jutó lakosok száma 100 alatt volt (89). 2010-ben a lakott lakásokban a szobák és a személyek száma lényegében azonos volt, és ezzel a legmagasabb laksűrűségű európai országok közé tartoztunk a volt szocialista országok többségével együtt (Románia, Bulgária, Lengyelország és Szlovákia, valamint a balti államok). Európában ezekben az országokban mindenütt 100 körüli, az EU 27 tagállamában ezzel szemben átlagosan mindössze 63 a száz szobára jutó lakók száma.

A lakások 62 százaléka családi házban, a többlakásos épületek lakásainak nagyobb része lakótelepeken (21%), illetve városias beépítésű vagy zöldövezeti területeken található (11, illetve 4%). Az átlagos lakásméret 79 m2, a családi házakban 93, a többlakásos épületekben 57 m2.

A családi házakban nagyobb arányban élnek gyermekes családok (68%), de a tágasabb lakás a többgenerációs együttélési formáknak is kedvez: gyakoribb az együttlakás további háztartástagokkal (jellemzően felmenő rokonokkal) és a már felnőtt gyermekekkel is. A többgenerációs háztartások 75, illetve 73 százaléka lakik családi házban.

A társasházi lakásokban ezzel szemben felülreprezentáltak az egyedül élők. A 65 évesnél fiatalabb egyedülállók 27, az annál idősebbek 22 százaléka lakik társasházi lakásban (a teljes népességre a 15 százalékos arány jellemző).

Az összes lakás 21 százalékát kitevő lakótelepi lakásállományban kiugróan magas a fiatal, a középkorú egyedülállók és az egyszülős családok aránya (30, illetve 31%).

A lakások összes alapterületének eloszlása a háztartási jövedelmek függvényében egyre növekvő egyenlőtlenségeket mutat felfelé haladva a települési hierarchiában. Az eloszlás egyenlőtlenségeit kifejező Lorenz-görbe a községekben és a kisebb városokban egyenletes eloszlásra utal, ugyanakkor a megyeszékhelyeken számottevő, Budapesten már erőteljes az eltérés az egyenletes eloszlást mutató átlótól.

A budapesti lakások összes alapterületének 30 százalékában a háztartások legmagasabb jövedelmű 10 százaléka lakik. A kisebb településeken ezzel szemben a lakásnagyság nem függ a háztartás aktuális jövedelmi helyzetétől. Az összes lakásterület eloszlásának jövedelem szerinti egyenlőtlensége korábban Budapesten is kisebb volt: 2001-ben a 10. jövedelmi decilis háztartásai még csak a lakás-alapterület 22 százalékát birtokolták.

Ennél korábbi vizsgálatok eredményei azt mutatták, hogy mivel a lakástulajdon általában hosszabb távú felhalmozás eredménye, viszonylag csekély kapcsolat volt a háztartások jövedelmi és lakáspiaci pozíciója között.

A lakáshitelezés elmúlt tíz évben lezajlott kibővülésének hatására azonban a megszerezhető lakás értéke (nagysága) és a háztartások aktuális jövedelme közötti kapcsolat szorosabb lett, vagyis a lakáshitelezés kibővülése végső soron a lakásviszonyok jövedelem szerinti egyenlőtlenségeit fokozta, és ez a hatás a magasabb árszínvonalú budapesti ingatlanpiacon érvényesült a legerőteljesebben. (2. ábra)

A lakások minőségi mutatói – az elmúlt két évtized kiterjedt közműfejlesztései ellenére – nem egyértelműen kedvezőek: a 2005. évi mikrocenzus eredményei szerint a lakások mintegy 13 százaléka nem felel meg a legelemibb minőségi követelményeknek sem, például nincs WC, fürdőszoba, vagy az épület alapozás nélküli. Ezekben az ún. substandard lakásokban él a magyar népesség több mint 11 százaléka.

(Definíciónk szerint substandard az a lakás, ahol a következők közül valamelyik feltétel előfordul: a lakásban nincs WC, nincs fürdőszoba, csatornázatlan, a lakás alapozás nélküli, vályog falú épületben van.)

Substandard lakások a nagyvárosokban is vannak, arányuk itt is meghaladja az 5 százalékot, azonban e lakások aránya alapvetően a kistelepüléseken és az elmaradott térségekben magas. Az 500 fősnél kisebb településeken közel 39, az ennél nagyobb, de az 1000 fő alatti településeken is 28 százalékos az elfogadhatatlan minőségű lakások aránya. A halmozottan hátrányos kistérségekben substandard a lakások 27 százaléka.

A substandard lakások lakóinak 40 százaléka egyedülálló, főleg, de nem kizárólag idős ember (16 százalékuk 65 év alatti). Mellettük az olyan háztartások laknak gyakrabban substandard lakásokban, ahol három vagy annál több gyermeket nevelnek és a családdal további személyek is élnek (23%). Ezek a családok szociális lakásellátás hiányában kényszerülnek olcsó, de elfogadhatatlan minőségű lakásokba.
Más természetű a minőségi probléma az összkomfortos, de rossz energiahatékonyságú lakásokkal, amelyek fenntartási költségei a tulajdonosok mellett a lakástámogatásokat nyújtó önkormányzatokat és a költségvetést is terhelik.

Elsősorban kiemelendő az 580 ezer lakótelepi panellakás és a 160 ezer öntött betonból, közép- vagy nagyblokkból épült lakás, ahol az elavult fűtési rendszerek és az épületek rossz minősége egyaránt növelik a fűtési kiadásokat. E lakások energiahatékony felújítását több pályázati program ösztönözte az elmúlt években, amelyek hatására 2001 óta közel 300 ezer lakást újítottak fel. (Ez a sikeres pályázatokban részt vevő lakások száma, vagyis tartalmazhat bizonyos mértékű halmozódást.)

Mivel egyelőre csak a pályázati dokumentációk adatai ismertek, további felmérések szükségesek ahhoz, hogy a felújítások lakáspiaci hatásait és a felújított lakásokban lakók körülményeire és kiadásaira gyakorolt hatásait feltárjuk.

A rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy a sikeres pályázatok által érintett lakások száma több városban megközelíti a teljes lakótelepi lakásszámot (Székesfehérvár, Dunaújváros, Kaposvár), vagy legalább annak a felét meghaladja (Pécs, Szeged, Nyíregyháza, Veszprém Győr, Kecskemét és Eger).
A pályázatok segítségével általában nyílászárócseréket, a homlokzatok és a födémek hőszigetelését és gépészeti felújításokat végeztek a lakásokban.

A kilenc év alatt a programokhoz kapcsolódó állami kötelezettségvállalás közel 90 milliárd forint volt, amihez hasonló nagyságú önkormányzati és ugyanekkora lakossági erőforrás társult. Az egy lakásra jutó összes kiadás 900 ezer forintra becsülhető. A becsült ráfordítás az évek során jelentősen, az építőipari árindexet meghaladó mértékben emelkedett, ennek alapján megállapíthatjuk, hogy az utóbbi években nagyobb volumenű felújításokra került sor a pályázatokon sikerrel részt vett épületekben. (6. tábla)






Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum