2012. szeptember 26.

KSH - Nemzetközi turisztikai kereslet, 2012. II. negyedév

2012 II. negyedévében 5%-kal (10,6 millió fő) több külföldi látogató érkezett hazánkba, mint egy évvel korábban. Ezen belül a turisztikai célú utak száma 8%-kal nőtt. A külföldiek összes tartózkodási ideje 24,9 millió nap volt, mely 2%-os visszaesést mutat, miközben fogyasztásuk is 6%-kal (296 milliárd forintra) csökkent. A magyar lakosság 1,9 millió alkalommal utazott külföldre turisztikai célból, ami 7%-kal kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Az első félév végén az utasforgalmi egyenleg 293 milliárd forintot tett ki, ami 2 milliárd forinttal maradt el 2011 ugyanezen időpontjának egyenlegétől. Az euróban számított egyenleg – a gyengébb forintnak köszönhetően – 992 millió euró volt.

2012 II. negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 6%-kal nőtt az egy napra hazánkba látogatók száma, akik az utasforgalom háromnegyedét teszik ki. A több napra érkezőké valamivel kisebb mértékben, de szintén emelkedett (3%-kal), amellett, hogy a rövidebb utak (1–3 éjszaka) száma változatlan, míg a klasszikus utaké 6%-os növekedést mutatott.

Az egynapos látogatások bővülése főként a turisztikai célú utak számának növekedésében nyilvánult meg. A szabadidős utak száma igen jelentős mértékben, 20%-kal, az egynapos üzleti utazásoké 16%-kal bővült. A szabadidős céllal érkezők 46%-a osztrák, 26%-a szlovák volt. Az előző év azonos időszakához képest ez év II. negyedévében számuk tovább bővült.

27%-kal több osztrák, illetve 10%-kal több szlovák egynapos látogatást regisztráltunk. A románok látogatásai ezen időszak alatt közel 20%-kal visszaestek.

A vásárlási célú látogatások száma 2%-kal emelkedett, mely az euró/forint árfolyamának változásával magyarázható, mivel a forint árfolyamváltozására a piac szinte azonnal reagál. Érthető módon, főként a szomszédos Ausztriából és Szlovákiából nőtt a magyarországi vásárlások száma, a számukra kedvező euró/forint átváltási arány előnyeit kihasználva. A vásárlási céllal érkezők közel fele szlovák, egynegyede osztrák volt, akik vélhetően a határmenti települések lakói.

Az egy napra látogatók 41%-a átutazó, számuk az előző év azonos negyedévéhez képest 4%-kal nőtt. A több napra érkezők 86%-a turisztikai céllal érkezett, ebből 76% a szabadidős, 10% az üzleti utazók aránya. A turisztikai céllal érkezők száma összességében nem változott 2011 II. negyedévéhez viszonyítva, mivel a szabadidős utak élénkülését (3%) az üzleti utak jelentős mértékű csökkenése (–18%) húzta vissza.

Az egy éjszakát eltöltő átutazók aránya ez év második negyedévében 7% volt. Számuk 41%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához mérten. 47%-uk román, 14%-uk német állampolgár, akik túlnyomórészt Nyugat-Dunántúlon szálltak meg.

A külföldi látogatók által eltöltött összes idő – 2011 II. negyedévéhez képest – 24,9 millió napra csökkent. Az egy napra érkezők 6%-os növekedése mellett jelentős a több napra érkezők tartózkodási idejének csökkenése (–5%,), mely összességében 2%-os visszaesést eredményezett.

A több napra látogatók átlagos tartózkodási ideje így 0,5 nappal, 6,4 napra csökkent. A szomszédos országok közül az Ausztriából érkezők átlagos tartózkodási ideje a legmagasabb (4,9 nap), a Szlovéniából érkezőké a legalacsonyabb (2,5 nap). Főbb küldő országaink közül a németek átlagos tartózkodási ideje 4%-kal, az amerikaiaké 22%-kal, az osztrákoké 6%-kal csökkent.

A több napra érkező külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2012 II. negyedévében Budapest (39%) és Nyugat-Dunántúl (26%) voltak.

A külföldi látogatók 2012 második negyedévében 296 milliárd forintot költöttek hazánkban. Ezen összeg 26%-át az egy, 74%-át a több napra érkezők adták ki különböző termékekre és szolgáltatásokra.
Az egy napra látogatók kiadásainak kétötöde a vásárlási céllal érkezőktől, 25%-a az átutazóktól származott. A több napra hazánkba látogatók 219 milliárd forint értékben vették igénybe hazánk turisztikai szolgáltatásait.

Kiadásaik számottevő része, 77%-a a szabadidős utakhoz, 14%-a (31 milliárd forint) az üzleti utakhoz kötődött. A kiadások 72%-a, 214 milliárd forint volt a turisztikai motivációval utazók költése, ami 6%-kal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A nem turisztikai célú, egy napra látogatók (6,1 millió fő) 62 milliárd forintot fordítottak vásárlásra, átutazásra, munkavégzésre, egyéb utazási célokra.

A külföldi látogatók majdnem azonos arányban vásárolnak szolgáltatás- és árucikkcsoportokat. Az egy napra látogatók élelmiszerek és egyéb árucikkek vásárlására fordították kiadásaik túlnyomórészét (66%). A több napra látogatók kiadásaik 46%-át szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra, 7%-át élelmiszerre, 11%-át árucikkekre, 8%-át gyógyászati és egészségmegőrző szolgáltatásokra fordították. A közlekedésre, valamint a kulturális, sport- és egyéb turisztikai szolgáltatásokra fordított kiadások aránya 2 százalékponttal nőtt.

2012 második negyedévében a magyar állampolgárok 4 millió alkalommal utaztak külföldre, ami összességében 2%-kal kevesebb az előző év második negyedévéhez képest. Az egynapos utak száma kismértékben nőtt, a többnapos utaké 9%-kal csökkent a bázisidőszakhoz képest. A többnapos utak visszaesésének oka elsősorban a turisztikai célú – szabadidős és üzleti – utak számának jelentős mértékű csökkenése, de a jóval kisebb volument képviselő tanulási és vásárlási célú utak száma is csökkent.

Az összes utazás 48%-a (1,9 millió utazás) turisztikai céllal történt. Az egynapos utak mindössze egyharmada, a többnapos utak 87%-a volt turisztikai célú. A vizsgált negyedévben a turisztikai motivációjú utak száma 7%-kal csökkent. Ezen belül a szabadidő eltöltése céljából tett utak száma 5%-kal, az üzleti utaké 27%-kal esett vissza.

A külföldre látogató magyarok 122 milliárd forintot költöttek el utazásaik során a második negyedévben. A kiadások közel háromnegyede (90 milliárd forint) turisztikai motivációjú, egynegyede (30 milliárd forint) munkavégzési és vásárlási célú. A kiadások összességében 3%-kal nőttek a vizsgált időszakban, a több napra külföldre látogatók kiadásai 1%-kal emelkedtek, a jóval kisebb volument képviselő egynapos kiadások 11%-os növekedése mellett.

A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete – csakúgy, mint a hozzánk érkezőknél – lényegesen különbözik az egy, illetve a több napra látogatók esetében. Az egy napra látogatók kiadásaik hattizedét élelmiszer, ital, tartós és értékes fogyasztási cikkek, illetve egyéb árucikkek vásárlásra, míg a több napra látogatók kiadásaik felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére, illetve egyéb árucikkek vásárlásra fordították külföldön.

2012 második negyedévében tovább nőtt az üzemanyag-vásárlás aránya az előző év azonos időszakához képest, különösen az egy napra látogatók esetében (18%-ról 25%-ra).

Az utasforgalom egyenlege 2012 első félévének végén 293 milliárd forint, illetve 992 millió euró volt. Az utasforgalmi szolgáltatások importja 2%-kal, az exportja 0,5%-kal nőtt. Az egyenleg 0,6%-kal maradt el az előző év azonos időszakának egyenlegétől. A forint 2012 első félévében az euróhoz képest 10%-kal volt gyengébb, mint az előző év azonos időszakában.

Az MNB napi középárfolyama január és június között a 283 és 322 forintos tartományban mozgott.







Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum