2012. szeptember 21.

KSH - Színházak statisztikái 2011

2008-ban lépett hatályba az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló XCIX. törvény, amely alapján a különböző formában (állami fenntartású, alapítványi, egyesületi) működő, de színházi tevékenységet folytató szervezetek egységes elbírálás alá esnek. Ugyanakkor új, eddig csak marginálisan jelen lévő kategóriák is megjelentek: pl. a befogadó színház, amelynek van játszóhelye, viszont nincsen saját társulata, vagy a produkciós színház, amely rendelkezik saját társulattal, de nincs előadásra alkalmas épülete. 

Az előadó-művészeti törvény lehetővé teszi, hogy évente változzon az egyes színházak besorolási kategóriája, ennek következtében a rendelkezésre álló statisztikai adatok nem, vagy csak korlátozottan hasonlíthatók össze a korábbi időszak adataival.

Hazánk legrégibb, és elsőként magyar nyelven játszó, ma is működő kőszínháza a Miskolci
Nemzeti Színház, amely 1857-ben kezdte meg működését, és többszöri rekonstrukció megvalósulása révén mára Közép-Európa egyik legösszetettebb színházi épületegyüttese jött létre.

Már a 19. század óta meghatározó szerepet tölt be kulturális életünkben a Magyar Állami Operaház is, amely Magyarország egyetlen nagy létszámú társulattal rendelkező, kimondottan operákra, balettekre szakosodott és – egyben – a legnagyobb befogadóképességű színháza Budapesten.

A nem fővárosi színházak közül a Miskolci Nemzeti Színház tudja a legtöbb nézőt fogadni.

2009 óta egyre több a nyilvántartásba vett színház, s ennek következtében kisebb mértékben
ugyan, de emelkedett az előadások és látogatások száma is. Az új besorolás kedvező hatása,
hogy az évekig csak egyetlen nem városban működő színház mellett 2011-ben további 5 községben is létesült állandó (2 db), befogadó (1 db) és produkciós (5 db) színház.

Még így is viszonylag kevés a játszási hely, a lehetőségek a fővárosban és néhány nagyobb városban koncentrálódnak, ahová nehezebben jutnak el a más településeken élők. Így általában a színházba járás a nézők egy része számára a jegy árán kívül egyéb járulékos (közlekedés, stb.) költségekkel is jár.

Színházi előadások

2011-ben a fizető látogatóknak átlagosan 1500–2000 Ft-ba került a színházjegy, ez szinte változatlan az utóbbi három évben. A jegyeladásból befolyó pénz az intézmények munkatársainak járó személyi juttatásoknak is csupán felét fedezte, a színházak működését jórészt közpénzekből finanszírozták. Bevételük több mint felét (54,4%-át) tette ki a felügyeleti szervtől kapott, illetve pályázati úton elnyert támogatás.

Régiónként vizsgálva az előadások száma az elmúlt három évben gyakorlatilag nem változott.
A közép-magyarországi térség messze kiemelkedik a többi régió közül, elsősorban a főváros miatt, ahol a színházi rendezvények közel felét – 49%-át – tartották. Ezután következik Nyugat-Dunántúl, amelynek részesedése több mint 10%, majd közel azonos (8% körüli) a két alföldi régió és Észak-Magyarország aránya. A legkevesebb előadást Közép- és Dél-Dunántúlon tartották.

A színházak gyakran mutattak be saját épületeiken kívül is előadásokat: más színházakban, illetve erre alkalmas épületekben, pl. művelődési központokban, elsősorban olyan településeken, amelyek állandó színházzal nem rendelkeztek. 2011-ben a fővárosi színházak társulatai 179 alkalommal léptek fel községekben, ahol közel 19 ezer nézőt fogadtak.

A városi intézmények előadásaik több mint egyharmadát tartották más településen, döntően Budapestre (304), vagy saját megyén belüli településre (189) látogattak el. Az elmúlt évek javuló tendenciája mellett is az összes előadás csupán 4,6%-ával szerepeltek községekben.

Egyre több színházra volt jellemző a bérletek kibocsátása. Ezekből 2011-ben közel 306 ezret értékesítettek, amelynek több mint a fele (52%-a) ifjúsági, egyharmada felnőtt, a többi pedig nyugdíjas, illetve kombinált bérlet volt. (A színházi közönség 22%-a látogatta bérlettel az előadásokat.)

Ez a jegyeladási forma mindig is közkedvelt volt azok körében, akik rendszeres színházbajárók, hiszen így kedvezőbb áron, kevesebb utánjárással juthatnak be az előadásokra. Az intézmények ezzel nagyobb kihasználtságot értek el, figyelembe véve, hogy esetenként olyan nézők is megvásárolták a bérleteket, akik egy adott – esetleg más műfajú – produkcióra egyébként nem mennének el.

Színházlátogatások

A színházlátogatók több mint fele pénztárnál vásárolt, 22%-a közönségszervezőtől, 10% interneten megrendelt, a többiek tiszteletjeggyel vettek részt az előadásokon.

A vidéki városok színházai a bérletek népszerűsítésével próbálták biztosítani a megfelelő nézőszámot. 2011-ben az előző évinél 10 ezerrel több, csaknem 770 ezer látogatója volt a bérletes előadásoknak, viszont a községi intézményekben egyik évben sem volt ilyenre lehetőség.

Korábban a közönségszervezői hálózat a budapesti színházaknál működött a legjobban, itt a látogatók döntő többsége ily módon vásárolt jegyet. 2011-ben azonban a községekben a nézők több mint 37%-a, míg a fővárosban 32% választotta ezt a formát. A városokban pedig minden 10. látogató vette igénybe a közönségszervező szolgáltatásait.

Egyre nagyobb teret kapott – elsősorban a budapestiek körében – az internetes jegyvásárlás, 2011-ben közel 460 ezer látogató – az előző évinél csaknem 15%-kal több – választotta ezt a vásárlási módot. A többi településen csupán 1,5% körüli volt az online beszerzések aránya.
A hagyományos módon értékesített pénztári jegyekre a városokban volt a legnagyobb kereslet: a látogatók 80%-a választotta a jegybeszerzés ezen fajtáját.

A színházlátogatók száma évről évre nő, de csekélyebb mértékben, mint akár az intézményszám, akár az előadásszám. Ennek egyik oka, hogy az újonnan bejegyzett színházak befogadóképessége általában kisebb, mint a tradicionális intézményeké, a produkciós színházaknak pedig egyáltalán nincs saját épületük.

Régiónként vizsgálva a látogatások megoszlását, szinte ugyanaz a tendencia, mint az előadásoknál.

Az előadások nézőinek településtípusonkénti összetétele még jobban Budapest felé tolódott. 2011-ben az összes látogatás 55%-a a fővárosban, 43%-a a többi városban és alig 2%-a a községekben volt. Ez abból is adódott, hogy a vidéki városokban általában kisebb színházak működtek, valamint a községekben alig van állandó játszóhely, itt szinte „csak” vendégelőadásokat lehet tartani. Érdekes színfolt, hogy Heves megyében viszont a színházi előadások több mint egyharmadát (35%) községekben tartották, és ezek látogatószáma az összesnek a 20%-át tette ki.

2011-ben a színházi előadások több mint 40%-ában prózai művek szerepeltek műsoron, ezeknek közel 50%-a tartozott a színművek közé, de nagyon népszerűek voltak még a komédiák is. Látogatószámuk meghaladta az összes látogatás egyharmadát.

Mind a színházak, mind a közönség körében egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a gyermekeknek szóló előadások. 2011-ben minden harmadik előadást gyermekeknek rendezték, és ezek az összes látogatószám 22%-át tették ki.

Az utóbbi években egyre népszerűbbek a zenés produkciók, operettek, musicalek, amelyeknek előadásszáma ugyan jóval elmaradt a prózai művekétől, de látogatószáma megközelítette azt.
Az opera- és balettelőadásokra, valamint a különböző tánc-, illetve mozgásszínházi bemutatókra is mind több néző volt kíváncsi, a látogatók közel 6%-a ilyen darabokat  nézett meg.

A magyar színháztársulatok rendszeresen szerepelnek külföldön, 2011-ben 39 országban öszszesen 630 előadást tartottak, és a látogatószámuk meghaladta a 135 ezret. A hazai társulatok évente átlagosan kétszer annyi előadást tartottak a határokon kívül, mint a külföldiek hazánkban.

2011-ben kedvelt célországnak számított Németország és Románia, ahol a külföldi előadások több mint harmadát tartották.

A külföldi előadók 38 országból érkeztek hozzánk, és 344 előadáson szerepeltek, közel 60 ezres nézőszámmal. Említésre méltó, hogy a szlovák és román együttesek tartották a külföldi előadások közel egyharmadát.

A színházi évadok szüneteiben rendszeresen megrendezik hazánkban a szabadtéri játékokat. A műsoron lévő darabok jelentős része színházi előadás volt, de színpadra kerültek komoly- vagy könnyűzenei programok is.

Az előadások száma évek óta közel azonos volt, 300 körül mozog, és a látogatók száma is
nagyjából változatlan (160–170 ezer körüli). A legnagyobb befogadóképességgel a Szegedi Szabadtéri Játékoknak helyet adó Dóm tér rendelkezik, így az ott megtartott 22 előadást több mint 60 ezren nézhették meg. Általában telt ház előtt lépnek színpadra a művészek a Margitszigeti és a Városmajori Szabadtéri Színpadon is.

A hivatalos statisztika még az új törvény bevezetése ellenére sem volt képes teljesen egységbe
foglalni a színházi világ szerteágazó, sokszínű területeit. Nagyon sok olyan kis egyesület, csoport működik, ami még nem felel meg a törvényben megfogalmazott kritériumoknak, ezért nem szerepel a statisztikában, mégis nagy jelentőségük lehet egy adott közösség vagy terület kulturális életében, értékeik megőrzésében.









Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum