2012. október 18.

KSH - Magyarország nemzeti számlái, 2011 (előzetes adatok)

2011-ben Magyarország folyó áron számított bruttó hazai terméke (GDP-je) 27 889 milliárd 
forint volt, ami összehasonlító árakon számítva 1,6%-os növekedést jelent az előző évihez 
viszonyítva. Az egy főre jutó bruttó hazai termék összege 2 millió 797 ezer forint volt, vásárlóerő-paritáson számolva 16 425 euró, az EU-27 átlagának 65%-a.

Az ágazatok hozzáadott értéke alapáron 2011-ben 1,8%-kal nőtt az előző évihez képest. A növekedés hajtóereje a mezőgazdaság és az ipari export volt. A szektorok közül egyedül a pénzügyi vállalatok hozzáadott értéke csökkent (5,0%), a háztartásokat segítő nonprofit intézményeké stagnált. A nem pénzügyi vállalatok szektorának hozzáadott értéke 2,2, a kormányzati szektoré 1,5, a háztartási szektoré 2,7%-kal nőtt.

Az árutermelő ágazatok (mezőgazdaság, ipar, építőipar) teljesítménye a nemzetgazdasági átlagnál erősebben, 3,9%-kal növekedett. A mezőgazdaság bruttó hozzáadott értéke az előző évi alacsony szinthez képest jelentősen bővült (22,4%). A növénytermesztés volumene elsősorban a gabonafélék, az ipari növények, valamint a zöldségfélék előző évit meghaladó terméseredményei következtében emelkedett, míg az állattenyésztésé – a sok éve tartó folyamatokhoz hasonlóan – stagnált. Az ipar teljesítményének – válság miatti hatalmas visszaesést követő – erőteljes dinamikája 2011-ben csökkent, azonban így is 2,9%-kal nőtt.

A feldolgozóipar teljesítménye 3,6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A bővülés teljes egészében az export növekedésének köszönhető. A nagyobb ágazatok közül az ipari átlagnál nagyobb mértékben nőtt a hozzáadott érték a járműgyártásban, a gyógyszer, valamint a gumi-, műanyag termék gyártásában. Ugyanakkor a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása csökkent, a híradástechnikai berendezések és az elektronikus fogyasztási cikkek iránti exportkereslet mérséklődésének következményeként.

Az építőipar teljesítményének hatodik éve tartó visszaesése tovább folytatódott (5,3%). Mindkét
építményfőcsoport termelése elmaradt az előző évitől. Az épületek építésének mérséklődését a lakásépítések jelentős visszaesése és a nagyberuházások elmaradása okozta. Az előző évi rendkívül alacsony bázis, valamint az út- és vasútépítési munkák második félévben megfigyelt növekedése miatt az egyéb építmények termelése az építőipar egészénél kisebb mértékben csökkent.

A szolgáltatások bruttó hozzáadott értéke 0,7%-kal haladta meg az előző évit. A szolgáltató ágak
közül a nemzetgazdasági átlagnál jobban bővült az információ, kommunikáció, a közigazgatás, oktatás, egészségügy ágazatcsoport, valamint a művészet, szórakoztatás, szabadidős tevékenységek és az egyéb szolgáltatások hozzáadott értéke. Az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ág hozzáadott értéke 2,4%-kal nőtt a távközlés és az információtechnológiai szolgáltatások bővülése következtében.

A szállítás, raktározás ág hozzáadott értéke 0,3%-kal emelkedett. Ezen belül a szárazföldi, csővezetékes szállítás teljesítménye nőtt, míg a raktározás és a postai tevékenység visszaesett. A legnagyobb mértékben, 5,6%-kal a pénzügyi, biztosítási tevékenység teljesítménye csökkent az előző évhez viszonyítva, elsősorban a bankok – a vállalatok és a lakosság részére történő – új hitelkihelyezéseinek visszaesése miatt.

A biztosítási piacon a díjbevétel és a végtörlesztés miatti tartalékok csökkenését ellensúlyozta, hogy 2011-ben a vihar- és árvízkárok, a kötelező gépjármű felelősség-, illetve a casco biztosítások miatti kárkifizetések mérséklődtek. A közigazgatás, oktatás, egészségügy együttes hozzáadott értéke 2,0%-kal nőtt. Az egészségügy esetében minden szektor teljesítménye bővült. A kormányzati szektorban az egészségügy kibocsátásának volumennövekedése 3,1% volt.

Éves szinten az árutermelő ágazatok 1,1, a szolgáltatások 0,4 százalékpontos bővüléssel járultak hozzá a GDP 1,6%-os növekedéséhez, a maradék 0,1 százalékpontot a termékadók és támogatások egyenlegének változása magyarázza.

A GDP felhasználását tekintve a háztartások fogyasztási kiadása az előző évben tapasztalt csökkenést követően 0,5%-kal nőtt. 2011-ben a fogyasztásban legnagyobb súllyal szereplő tételeknél (élelmiszer, közlekedés és lakhatás) csökkenés következett be, ezek közül a legnagyobb mértékben az élelmiszer területén. Néhány kisebb súlyú termékcsoport esetében – pl. hírközlés, ruházat – enyhe növekedés figyelhető meg. A kormányzat által finanszírozott természetbeni társadalmi juttatások és a közösségi fogyasztás egyaránt 0,3%-kal mérséklődött. Ezen folyamatok eredőjeként a végső fogyasztás 0,3%-kal bővült.

A bruttó állóeszköz-felhalmozás – amelynek jelentős részét a beruházások teszik ki – volumene továbbra is csökkent, az előző évinél kisebb ütemben, 3,6%-kal. A legnagyobb súlyú nemzetgazdasági ágak közül leginkább a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ág beruházásainak volumene maradt el az előző évitől (23,3%). Jelentősen visszaestek a beruházások a korábbi időszakhoz képest az ingatlanügyletek (20,4%) és az építőipar (21,0%) nemzetgazdasági ágakban. Ugyanakkor a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat nemzetgazdasági ág beruházásai 6,8%-kal nőttek. A feldolgozóipar beruházásai tavaly ismét kiugró teljesítményt értek el, éves szinten a teljesítmény 24,2%-kal emelkedett.

Összességében a bruttó hazai termék belföldi felhasználása lényegében stagnált (+0,1%).

A nemzetgazdaság külkereskedelmi forgalmának egyenlege 2011 végén folyó áron újabb kiemelkedő, 1 869 milliárd forint aktívumot mutatott, romló cserearány mellett. Az export volumene éves szinten 6,3%-kal nőtt, ezen belül a termékforgalom kivitele 7,0, a szolgáltatásoké 3,4%-kal emelkedett. A teljes külkereskedelem importja az exportnál kisebb mértékben, 5,0%-kal bővült. Ezen belül a termékek behozatala 5,4, a szolgáltatásoké 2,4%-kal nőtt.

A bruttó felhalmozás 0,1 százalékponttal fogta vissza a gazdasági növekedést, amit a végső fogyasztás 0,2 százalékpontos növekedéssel ellensúlyozott. A belföldi felhasználás összességében 0,1 százalékponttal járult hozzá a GDP emelkedéséhez. A kiviteli többlet 1,5 százalékpontos hozzájárulása emelte 1,6 százalékpontos növekedéssé a GDP változását.

A bruttó nemzeti jövedelem (GNI) 2011-ben folyó áron 26 508 milliárd forint volt, összehasonlító áron 1,4%-kal magasabb az előző évinél. 2011-ben a GNI értéke a GDP 95,0%-át tette ki, ami
közel azonos a 2010-es mutató értékével (95,3%).

Az előzetes adatok alapján 2011-ben a külföldről kapott és a külföldnek fizetett tulajdonosi jövedelem egyenlege az előző évhez képest 243 milliárd forinttal többel, 1 965 milliárd forinttal csökkentette a GNI-t. A tulajdonosi jövedelem tételei közül a külföldre fizetett kamat 126 milliárd forinttal csökkent, míg a külföldről kapott osztalék 245 milliárd forinttal nőtt, miközben e jövedelemtételek ellentétes irányú oldalai alig módosultak 2011-ben.

A tulajdonosi jövedelem másik komponense, a visszaforgatott jövedelmek egyenlege 2011-ben 12 milliárd forinttal csökkentette a GNI-t, szemben a megelőző évi 573 milliárd forintos növekedéssel. Ennek oka, hogy jelentős változás következett be a visszaforgatott jövedelem szerkezetében: míg 2010-ben a magyar vállalatok visszaforgatott jövedelme 1 882 milliárd forint volt, addig 2011-ben ez az összeg 592 milliárd forintra csökkent, a külföldi vállalatok pedig 706 milliárd forinttal (54,0%-kal) kevesebb jövedelmet forgattak vissza a magyar gazdaságba, mint az előző évben. A GDP és a GNI átmeneti tételei közül a munkavállalói jövedelem 255 milliárd, az EU-nak fizetett adó és az EU-tól kapott támogatás egyenlege 329 milliárd forinttal növelte a GNI összegét.

Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum