2012. október 16.

KSH - Társadalmi és jövedelmi folyamatok, 2012. január-július

Az alapvető népmozgalmi mutatók szerint  2012 első hét hónapjában több születés és halálozás történt hazánkban, mint az előző év azonos  időszakában. Az előzetes adatok szerint 2012 január–júliusában 51 583 gyermek született, ami 3,7%-kal (1822 fővel) több az egy évvel korábbinál, így a születési arányszám 0,3 ezrelékponttal 8,9 ezrelékre emelkedett. Az  elhunytak 77 418 fős száma 1,2%-kal (950 fővel) haladta meg az előző év azonos  időszakit. A halálozási arányszám a 2011. január–júliusi 13,2 ezrelékről  13,4 ezrelékre növekedett. A csecsemőhalálozások aránya jelentősen mérséklődött, egy esztendő alatt 5,4 ezrelékről 4,9 ezrelékre.

A természetes fogyás üteme valamelyest lassult, mivel a születések száma nagyobb mértékben emelkedett, mint a halálozásoké. A fogyás mértéke 25 835 fő volt, 872 fővel kevesebb az egy évvel ezelőttihez képest. Az ország lakossága a nemzetközi vándorlás pozitív egyenlege folytán ennél kisebb mértékben, mintegy 19 ezer fővel csökkent, és 2012. július végén a népesség becsült lélekszáma 9 millió 939 ezer fő volt.

2012. május–július időszakában a 15–64 éves  foglalkoztatottak száma 3 millió 870 ezer fő volt, ami 70 ezer fős növekedést jelentett az egy évvel  korábbihoz viszonyítva. A  foglalkoztatási arány 1,5 százalékponttal 57,6%-ra emelkedett.

A nők foglalkoztatása nagyobb mértékben javult,  esetükben egy év alatt 56 ezer fős, míg a férfiaknál 14 ezres létszámnövekedés következett be. A nőket 52,7%-os, a férfiakat 62,8%-os foglalkoztatási arány jellemezte.

A munkaerőpiacon kis létszámban jelen lévő 15–24 éves fiatal foglalkoztatottak száma és aránya (18,2%) az egy évvel korábbihoz képest mérséklődött, miközben növekedés volt a 25–54 évesek és az 55–64 évesek körében (foglalkoztatási arányuk 75,2, illetve 37,6% volt).

A munkanélküliek száma és aránya gyakorlatilag megegyezett az egy évvel korábbival. A munkanélküliek száma 458 ezer fő volt – szintén a 15–64 évesek körében – 6 ezer fővel kevesebb, mint 2011. május–júliusban, a munkanélküliségi ráta pedig 0,3 százalékpontos csökkenés mellett 10,6% volt. A férfiak munkanélküliségi mutatói kissé emelkedtek, a nőké viszont jelentősebben mérséklődtek. A férfiakat 11,1%-os, a nőket 9,9%-os munkanélküliségi ráta jellemezte. A 15–24 éves fiatalok munkanélküliségi rátája (28,1%) jelentősen emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest, miközben csökkenés következett be a 25–54 évesek (9,6%), illetve az 55–64 évesek (7,3%) körében. A munkanélküliek 46,8%-a egy éve vagy annál régebben keresett állást, a munkanélküliség átlagos időtartama 17,8 hónapra mérséklődött.

Az intézményi munkaügyi statisztika legfrissebb létszámadatai szerint 2012. január–július időszakában a legalább 5 fős vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél és a megfigyelt nonprofit szervezeteknél átlagosan  2 millió 663 ezer fő állt alkalmazásban, 20,4 ezerrel (0,8%-kal) elmaradva az egy évvel korábbitól. A létszámcsökkenés nagyobb részben a részmunkaidősökhöz, kisebb mértékben pedig a teljes munkaidősökhöz kötődött. A vállalkozásoknál 1 millió 813 ezer fő dolgozott, ami egy év alatt 33,0 ezres csökkenést jelentett.

Ezzel szemben a költségvetés területén – a közfoglalkoztatás növekvő súlyának köszönhetően – 12,0 ezer fővel 745 ezerre emelkedett az alkalmazottak létszáma. Közfoglalkoztatás kereté-
ben átlagosan 83 ezer főt alkalmaztak – döntően teljes munkaidőben, fizikai munkakörben, az egészségügy területén –, 28 ezerrel többet, mint 2011. január–júliusban. (A közfoglalkoztatottak nélküli adatok szerint a költségvetési intézményekben alkalmazottak száma közel 16 ezer fővel 663 ezerre mérséklődött.) A nonprofit szervezeteknél dolgozók 105 ezres számát visszafogottabb növekedés jellemezte.

A teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagos havi bruttó keresete – a számviteli nyilvántartások alapján – 221 300 forint, ennek kézhez kapott nettó értéke 143 ezer forint volt 2012. január–júliusban. A bruttó keresetek nominálisan 4,8%-kal meghaladták az egy évvel korábbit, míg a nettó bérek esetében a növekedés 2,0%-os volt. A vállalkozásoknál 149 400, a költségvetésben 129 300, míg a nonprofit szférában átlagosan 131 400 forint volt a nettó kereset összege.

A verseny- és a nonprofit szférát 4,3, illetve 5,1%-os béremelkedés jellemezte, míg a költségvetésben alkalmazásban állók nettó keresete 3,4%-kal elmaradt a 2011. január–júliusitól. (A közszféra átlagkeresetének dinamikáját a teljes munkaidős közfoglalkoztatottak létszámának többszörösére növekedése visszafogta, miközben a döntően az egészségügyet érintő garantált bérminimum 2012. évi változása, továbbá az ez év januártól esedékes, de júliusban kifizetett béremelés élénkítette.)

A közfoglalkoztatottak figyelmen kívül hagyásával a nettó keresetek a költségvetés területén 1,9%-kal növekedtek. A költségvetési szférában és a nonprofit szervezeteknél a foglalkoztatottak érintett körének – az adó- és járulékváltozások ellentételezése céljából – a keresetbe nem tartozó havi kompenzációt fizettek. Ez az intézkedés 2012. január–júliusban a költségvetésben a teljes munkaidősök mintegy 57%-át, a nonprofit szférában 8,6%-át érintette, összege pedig átlagosan havi bruttó 10 300, illetve 10 200 forint volt. (A kompenzáció a költségvetési szféra bruttó keresetének csökkenését 1,6 százalékponttal mérsékelte.)

2012 I. félévében a keresetek reálértéke – változatlan családi adókedvezmény figyelembevételével – nemzetgazdasági szinten 3,5%-kal mérséklődött 2011 I. félévéhez viszonyítva. A csökkenésben az egy évvel korábbi magas bázis és a gyorsuló infláció is szerepet játszott. A keresetek mérséklődése a nevelt gyermekek száma szerint differenciálódik, a legkisebb csökkenés a három és annál több gyermekes családok körében volt, a legnagyobb pedig a gyermektelenek esetében.

Az alkalmazott modellszámítás eredménye szerint a családi kedvezményben nem részesülők havi nettó keresete átlagosan 28 ezer forinttal volt alacsonyabb, mint a 3 vagy annál több gyermekeseké. Nemzetgazdasági szinten a nettó átlagkeresetek növekedési ütemét 0,3 százalékponttal emelte a családi kedvezmény becsült hatása.

A fogyasztói árak emelkedésének üteme május óta folyamatosan gyorsul: augusztusban 6,0%-kal, az  év első nyolc hónapjában 5,7%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában. A forint gyengülése mellett az év eleji adóváltozások (áfa- és jövedékiadó-emelés) hatása is fokozta az inflációt, ami gyenge belső kereslettel párosult. Az adóváltozások hatását kiszűrve az infláció január–augusztusban 3,5% volt.

2012 első nyolc hónapjában a legnagyobb mértékben (11,6%-kal) a szeszes italok, dohányáruk drágultak, elsősorban az év eleji jövedékiadó-emelés miatt. A május–júliusi árcsökkenés után augusztusban az üzemanyagok ára újra emelkedett (egy hónap alatt 3,6%-kal), összességében január–augusztusban az egyéb cikkek, üzemanyagok 8,1%-kal, ezen belül a járműüzemanyagok 15,5%-kal drágultak az előző év azonos időszakához képest. A háztartási energia ára is átlagot meghaladóan, 6,8%-kal emelkedett az első nyolc hónapban, melyet az év eleji hatósági energiaár-emelés is erősített.

Ezen belül a távfűtésért 10,5%-kal, a vezetékes gázért pedig 7,2%-kal kellett többet fizetni. Bár az élelmiszerek áremelkedése a tavaszi hónapokban lassult, júliusban és augusztusban viszont meghaladta az infláció mértékét: összességében január–augusztusban 5,2%-kal nőtt az árszínvonal. Ezen belül a vörös húsok több mint tizedével, a sertészsiradék 28%-kal, a tojás pedig csaknem 40%-kal drágult.

A tavalyi magas bázisárak miatt viszont a liszt közel tizedével, az idényáras élelmiszerek pedig 5,9%-kal lettek olcsóbbak. A szolgáltatások áremelkedése a tavalyihoz képest duplájára gyorsult: az első nyolc hónapban 4,2%-kal emelkedett az árszínvonal. A ruházkodási cikkek ára a tavalyihoz hasonló mértékben, 3,0%-kal emelkedett.

Továbbra is folytatódott a két éve tartó árcsökkenés a tartós fogyasztási cikkek piacán: január–augusztus átlagában 1,2%-kal mérséklődtek az árak. 2012 január–augusztusában a lakosság különböző jövedelmi csoportjait – az eltérő fogyasztási szerkezet ellenére – a fogyasztói árak változása közel azonos mértékben érintette.

Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum