2012. november 22.

KSH - . Születési arányszám, termékenység, 2012. október


A  nyers élveszületési arányszám, amely a népesség egészéhez viszonyítva fejezi ki a születések gyakoriságát, Magyarországon 1997-ben csökkent először 10‰ alá. Azóta egyik évben sem érte el ezt a szintet, sőt 2010-ben ez az érték 9‰-re süllyedt. Ez az arányszám nemzetközi szinten nagyon alacsonynak számít,  hiszen ennél az értéknél az Európai Unió országai közül csak Németország és Lettország adatai rosszabbak. 

Az élveszületések ezer lakosra jutó számának alakulását vizsgálva általánosságban elmondható, hogy 2001-ben az ország nyugati felére alacsonyabb, keleti felére magasabb születési gyakoriság volt jellemző. Ekkor a legalacsonyabb érték Zala megyét (8,2‰), Budapestet (8,4‰) és Veszprém megyét (8,4‰), míg a legmagasabb Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét (11,5‰), Hajdú-Bihar megyét (10,7‰), valamint Borsod-Abaúj-Zemplén megyét (10,6‰) jellemezte.

2010-re a megyék sorrendje jelentősen átrendeződött. A 9 év alatt ugyanis épp a 2001-ben még legmagasabb születési arányszámú Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében mérséklődött legnagyobb mértékben – 1,9 ezrelékponttal – a születési gyakoriság, amit 1,8 ezrelékpontos értékkel Békés megye követett. Ugyanakkor az évtized elején az egyik legalacsonyabb mutatójú Budapest születési arányszámában – 1,1 ezrelékpontos – javulás következett be. Így 2010-ben a nyers fajlagos mutatók alapján a megyék közül már legkedvezőtlenebb helyzetűnek Békés megye (7,1‰), legkedvezőbbnek Pest megye (10,1‰) bizonyult.


A születési arányszám értéke függ a népesség korösszetételétől, ezt a hatást szűri ki a teljes termékenységi arányszám (TTA), amely tulajdonképpen azt méri, hogy egy nő élete folyamán hány gyermeket hozna világra akkor, ha az adott év termékenységi viszonyai tartósak lennének. A népesség utánpótlása ugyanis csak  akkor lehetséges, ha a gyermekek száma pótolja a szülők nemzedékét, vagyis a mutató értéke meghaladja a 2 főt.

Magyarországon már több mint három évtizede kevesebben születnek a népesség reprodukálásához szükségesnél, hiszen utoljára az 1970-es évek közepén haladta meg a fenti értéket a teljes termékenységi arányszám. A legnagyobb visszaesés az 1990-es években következett be, amikor is a mutató értéke 1,84-ról 1,29-ra zuhant. Az ezredfordulót követő éveket enyhe hullámzás jellemezte, ugyanis kismértékű javulás és gyenge romlás váltogatta egymást, amit 2010-ben egyértelmű visszaesés követett. A teljes termékenységi arányszám 2010-ben az eddigi legalacsonyabb értékére, 1,26-ra süllyedt. A jelenlegi termékenységi szint mellett száz nő élete folyamán tehát mindössze 126 gyermeknek adna életet, mintegy 80-nal kevesebbnek, mint ami a szülői nemzedék utánpótlásához szükséges. Ez azért is elgondolkodtató, mivel az Eurobarometer felmérése szerint a magyar lakosság családterveiben ennél jóval több gyermek szerepel.

A felmérés szerint a férfiak és a nők is kettő vagy annál több gyermeket szeretnének.

A legfrissebb uniós adatok szerint a gyermekvállalási kedv a magyarországinál csak Lettországban alacsonyabb. A teljes termékenységi arányszám nemzetközi összehasonlításban igen kedvezőtlen értéke annak a következménye, hogy a hasonlóan alacsony termékenységű országok többségében az évtized során már enyhe javulás következett be, miközben Magyarországon sajnos ennek semmiféle jelei nem mutatkoztak. Az uniós átlagos termékenységi szint száz nőre számítva 2009-ben 159 fő volt, bár ez a mutató a magyarországinál kedvezőbb, továbbra is messze elmaradt a népesség reprodukcióját biztosító szinttől. Ezt az unión belül mindössze két ország, Franciaország és Írország termékenysége haladta meg.

Az ország valamennyi nagyobb térségében – a fővárost és Veszprém megyét kivéve, ahol stagnált – csökkent a termékenység  2001 és 2010 között. A legnagyobb mértékű, több mint 10%-os visszaesés négy alföldi (Békésben, Csongrádban, Hajdú-Biharban és SzabolcsSzatmár-Beregben) megyében következett be.


A jelentős visszaesés ellenére Szabolcs-Szatmár-Bereg továbbra is megőrizte előkelő pozícióját a megyék termékenységi rangsorában, hiszen Borsod-Abaúj-Zemplén (1,48) után még 2010-ben is a legmagasabb termékenységű (1,38) volt. A termékenység eltérő arányú változása ugyanakkor jelentős mértékben átrendezte a skála másik végét. Míg 2001-ben Budapest (1,09), Zala (1,17), illetve Veszprém (1,17) megye rendelkezett a legrosszabb értékekkel, addig 2010-ben már Csongrád megye (1,08), Budapest (1,10) és Békés megye (1,11) számított a legalacsonyabb termékenységűnek.

A termékenység térbeli sajátosságainak kistérségi szintű vizsgálatából kiderül, hogy még 2010-ben is volt az  országnak olyan térsége, ahol a teljes termékenységi arányszám meghaladta a népesség reprodukciójához szükséges értéket. Ezek közé négy Borsod-AbaújZemplén megyei kistérség – a Bodrogközi (2,37), az Abaúj-Hegyközi (2,20), az Edelényi (2,11) és az Encsi (2,10) – tartozott. (E kistérségek magas reprodukciós szintjének hátterében lakosságuk etnikai összetétele áll. E térségekben a magukat romának vallók aránya már a 2001-es népszámlálás idején  meghaladta a 8%-ot, miközben országos szinten ugyanez az érték közel 2% volt.

A romák körében – a népszámlálási adatok szerint – száz 15 éves és idősebb nőre 262, míg a teljes népességen belül 153  élveszületett gyermek jutott.) A pólus másik végén elhelyezkedő Békéscsabai (0,91), a Tokaji (0,95), a Keszthelyi (0,97), a Szegedi (0,98), a Fonyódi (0,98) valamint a Dunaújvárosi (0,99) kistérségekben ugyanakkor e mutató értéke előbbiekének még a felét sem érte el.


A kistérségek teljes termékenységi arányszám szerinti rangsorából megállapíthatjuk, hogy a
megyeszékhelyeket, illetve nagyobb városokat magukba foglaló vagy más kiemelt centrummal rendelkező kistérségek népességének többnyire alacsonyabb, a periférikus elhelyezkedésű kistérségekének ugyanakkor általában magasabb a termékenysége.


A kistérségek teljes termékenységi arányszámát összevetve  a kistérségek fejlettségének jellemzésére használt komplex fejlettségi mutatóval megállapítható, hogy közöttük közepesen szoros, negatív irányú kapcsolat figyelhető meg. Vagyis a fejletlenebb kistérségekben a TTA értéke nagyobb. Különösen a már korábban – kimagasló termékenységük miatt – említett négy kistérség (a Bodrogközi, az Abaúj-Hegyközi, az  Edelényi és az Encsi) különül el „társaitól”.

Ugyanakkor a komplex fejlettségi mutató alapján legfejlettebb, szuburbán (Budaörsi, Dunakeszi, Pilisvörösvári, Szentendrei, Gödöllői, Veresegyházi) kistérségek – amelyeknek a családszerkezete is különbözik az átlagtól – magasabb termékenységi mutatói sem illeszkednek a regressziós függvényre, ami a szülőképes korú nők országos átlagnál magasabb arányával magyarázható.











Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum