2012. december 7.

KSH - A belföldi vándorlás főbb folyamatai, 1990–2011

A vándorlásban részt vevők száma és összetétele 
Az ezer lakosra jutó összes vándorlást figyelve kitűnik, hogy az 1994 után kezdődött kismértékű, de alapvetően emelkedő tendencia – néhány visszaesést mutató évet leszámítva a 2007. évi csúcsot követően – 2008-ban megtört. A vándorlások szintje 2008 után U alakú görbét követ, elsősorban az ideiglenes vándorlások alakulásával összefüggésben. Az állandó vándorlások számában ugyanis egyenletes, kismértékű csökkenés jellemző. 

A 2007-es tetőzést követő két év esése után az 1994-es mélypont közelébe süllyedt a vándorlás, majd 2011-ben erőteljes emelkedés következett be, amely elsősorban a jogi háttér változására vezethető vissza. (Az ideiglenes vándorlások számában – a vonatkozó törvénynek megfelelően – azok is szerepelnek, akik meghatározott idő eltelte után tartózkodási helyük bejelentését nem hosszabbították meg, így automatikusan kikerültek a nyilvántartásból. Ez az időtartam 2006-tól kettőről öt évre változott.

 A módosítás hatása 2008-ban mutatkozott meg először – az innentől számított három évben az ideiglenes vándorlást az automatikus megszüntetések esetszáma még nem növelte. 2011-ben telt le a 2006-ban meghatározott ötéves időtartam, ennek tulajdonítható a tartózkodásihely változás kiugró növekedése.) A 2011. évi ezer lakosra jutó 46 belföldi vándorló így eléri az 1960-as és 1970-es évekre jellemző értékeket is, azonban a tényleges vándorlás (az adminisztratív döntések hatásaitól megtisztítva) kisebb, így ennek a meredeken emelkedő tendenciának a közeljövőben nem várható folytatása.

A 2009. és a 2010. évi 379, illetve 380 ezer regisztrált összes lakóhelyváltoztatás az elmúlt 20 év legalacsonyabb értékei közé tartozik, mindöszsze  az 1994-es mélypont volt ennél is kisebb. A 2011. évi növekedés ugyanakkor majdnem eléri az 1990-ben regisztrált 475 ezret, de még mindig több mint 50 ezerrel elmarad a 2007-es csúcsponttól.

Az elmúlt két évtizedben – a vándorlástípusokat éves szinten vizsgálva – az állandó lakóhely-változtatások száma általában magasabb volt, és egyik évről a másikra kisebb változások jellemezték, mint az ideiglenes vándorlásokat. Ugyanakkor az ideiglenes vándorlások esetében valószínűsíthetően jelentős a nem regisztrált tartózkodásihely változtatások száma.

Az állandó vándorlások számának az 1990-es évek eleje óta tartó egyenletesen növekvő tendenciája 2007-ben megtorpant, az ezután következő lassú csökkenéssel 2011-re elért 201 ezres szint a legalacsonyabb érték az 1991-es mélypont után az elmúlt 20 évben. Az elmúlt négy év alatt bekövetkezett 55 ezres csökkenés a lakóhely-változtatás számában az elmúlt 35 évben példa nélküli, utoljára 1988 és 1991 között volt hasonló méretű (44 ezres) visszaesés.

Az ideiglenes vándorlások száma mindössze az 1990-es évek elején, 2007-ben és 2011-ben haladta meg az állandó vándorlásokét. A teljes vándorlásra azonban jelentős hatása van az ideiglenes vándorlás 1994-ig tartó visszaesésének, valamint a 2007 utáni hullámvölgy is túlnyomórészt az egyenetlen ideiglenes vándorlással magyarázható. Az ideiglenes vándorlások számának 2008. évi – az egy évvel korábbihoz viszonyított – jelentős, több, mint százezres csökkenése a már említett adminisztratív változásnak tudható be, ahogy az is, hogy 2011-ben ismét meghaladta a 260 ezret a regisztrált tartózkodási helyet változtatók száma.

A belföldi vándormozgalomban általában a fiatalabb, mobilabb korosztályok – legnagyobb arányban a huszon- és harmincéves fiatal korosztály, valamint a 15 évesnél fiatalabb gyermekkorosztály – képviseltették magukat mind az állandó, mind az ideiglenes vándorlásokban. Ellentétes tendencia figyelhető meg azonban a
vándorlások típusát tekintve e korcsoportokban. Míg az állandó vándorlásoknál az elmúlt négy évben több mint tízezres csökkenés volt a 15 éven aluli fiataloknál, addig az ideiglenes vándorlásnál a
jogszabályváltozás 2011. évi hatása egy lassan emelkedő tendenciát erősített fel. Az állandó lakóhelyet változtató fiatal munkavállalók között a 25–29 éves korosztálynál négy év alatt tízezret meghaladóan csökkent a vándorlások száma, csakúgy, mint a 30–39 éves korcsoportban.

Az állandó vándorlások intenzitása minden korcsoportban csökkent, legnagyobb mértékben a 25–29 éveseknél, ahol 45 ezrelékről 34 ezrelékre esett vissza az ezer lakosra jutó vándorlási arány, ez az elmúlt 20 év legalacsonyabb értéke. Hasonlóan, évtizedes mélyponton volt a 20–24 éves korcsoport vándorlási rátája is 2011-ben.

Az ideiglenes vándorlások 2011. évi összesített értéke a második legmagasabb volt az elmúlt 20 évben. Fontos változás azonban, hogy míg 1990-ben a legnagyobb arányban a 15–19 és a 20–24 éves korosztályba tartozók változtattak tartózkodási helyet (mindkét korcsoportban hatvanezer fölött), addig 2011-ben a 30–39 éves korcsoport volt a legaktívabb, ötvenezret meghaladó számával. Ez arra utal, hogy az elmúlt években visszaszorult a fiatal korcsoportokban az oktatási célú településváltoztatás, illetve emelkedett az oktatásban részt vevők életkora, ami hozzáadódott a fiatal felnőttek munkavállalási célú vándorlásához.

2011-ben a népességszámhoz viszonyított ideiglenes vándorlási adatok alapján is a 15–29 éves korcsoport vándorlása volt a legjelentősebb, és a korábbi évek visszaesése után a többi korcsoporthoz hasonlóan ismét elérte a 2007-es értéket. Az idősebb korosztályok vándorlási kedve is növekedett, ugyanis a 60 évesnél idősebb korcsoportban az elmúlt 20 év legmagasabb vándorlási rátáját mértük, míg az 50–59 évesek körében is csak 2007-ben jutott több lakóhely-változtatás ezer lakosra az utóbbi két évtizedben.

A vándorlásban érintettek nemek szerinti összetételében az elmúlt két évtizedben nem módosult a tendencia: az állandó és az ideiglenes vándorlók között egyaránt a nők voltak többségben.

A vándorlók családi állapot szerinti csoportosításánál az állandó vándorlók között a rendszerváltoztatás utáni időszak jelentős részében az elváltak vándorlása volt a legmagasabb, 2007-ben azonban ez átfordult a nőtlenek/hajadonok javára. A házasok vándorlási aránya 2008-ig jellemzően 17–19 ezrelék között alakult, majd csökkenő pályát befutva, 2011-re csupán 14 ezreléket tett ki. Az ideiglenes vándorlóknál mindvégig a nőtlen/hajadon családi állapotúak voltak a legaktívabbak, jellemzően a felsőfokú intézményekben tanuló, ideiglenesen más településre költöző fiatalok magas száma miatt (lásd még 2. ábra).

A 2008 utáni időszakban a vándorlók családi állapot szerinti megoszlása nem változott számottevően, annak ellenére sem, hogy a teljes népességben nőtt a hajadonok/nőtlenek vagy elváltak száma, és csökkent a házasoké vagy az özvegyeké. 2011-ben mind az állandó, mind az ideiglenes vándorlóknál a hajadonok/nőtlenek voltak a legtöbben, arányuk meghaladta az 50, illetve 60 százalékot.





Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum