2012. december 10.

KSH - A belföldi vándorlás iránya és területi jellemzői, 1990-2011

Az adott térség vándorlásban való részvételének nagysága és a mozgások irányának következtében kialakult pozitív vagy negatív vándorlási egyenleg azt mutatja, hogy a térség vesztese vagy nyertese a belföldi vándorlásnak, célterület-e, vagy inkább kiindulási bázisa a vándorlóknak. Közép-Magyarország és Nyugat-Dunántúl befogadó területek voltak az elmúlt 20 évben, míg Közép-Dunántúl elvesztette csekély vándorlási többletét, és 2009-től már elvándorlás jellemezte. 

Észak-Alföld, Dél-Dunántúl, illetve Észak-Magyarország vándorlási veszteséget szenvedett el a rendszerváltoztatás óta eltelt időszakban, csakúgy, mint – az 1990-es évek közepétől eltekintve Dél-Alföldet is.

Közép-Magyarország rovására a 2007-as mélypont elérése után 2011-ben minden régióban emelkedett a vándorlási egyenleg. A belső vándorlás nagy vesztesei – folyamatos negatív vándorlási egyenleggel – továbbra is Észak-Magyarország és Észak-Alföld.

Az egyes régiókat a megyék szempontjából elemezve látható, hogy a legrosszabb helyzetben Észak-Alföld és Észak-Magyarország vannak, mindkét régió összes megyéje negatív vándorlási egyenleget mutatott az elmúlt években. Közülük három megye – Jász-Nagykun-Szolnok, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg – a rendszerváltoztatás óta eltelt időszak minden évében veszített népességéből a belföldi vándormozgalom miatt.

Ezzel szemben Közép-Magyarország a 2000-ben bekövetkezett gyakorlatilag stagnáló (–0,1 ezrelékes) vándorlási egyenlegétől eltekintve az ország legvonzóbb vándorlási célpontja volt az elmúlt két évtizedben.

Dél-Alföldön Csongrád szerény vándorlási nyeresége mellett Bács-Kiskun és Békés megye nagyobb vesztesége összességében veszteséget eredményezett. Nyugat-Dunántúlon Győr-Moson-Sopron növekvő aktívuma képes volt ellensúlyozni a másik két megye népesség-kibocsátását, így 1990 után minden évben csekély mértékű vándorlási nyereség jelentkezett.

Megyei szinten vizsgálva a belföldi vándorlást az elmúlt 20 évben Pest megye vándorlási intenzitása kimagaslik a többi megye közül, bár 2011-ben két évtized után először fordult elő, hogy egy megye – GyőrMoson-Sopron – vándorlási szempontból aktívabb lett. Ez az ideiglenes vándorlásokban bekövetkezett változásokkal függ össze, ebben a vándorlási típusban ugyanis 2007 óta Győr-Moson-Sopron növekvő mértékben megelőzte Pest megye mobilitását.

2000-ben Budapesten az ezer lakosra jutó vándorlási különbözet haladta meg a -10 főt, ami az ország összes megyéjével összehasonlítva az elmúlt két évtized legalacsonyabb értéke volt. Ettől kezdve azonban a vándorlási veszteség mértéke folyamatosan csökkent, 2007-ben pedig már többen vándoroltak a fővárosba, mint ahányan elhagyták azt. Ezt a trendet törte meg a 2011-es év, amikor az előző évhez képest jelentős csökkenés következett be, ami az ideiglenes vándorlások említett automatikus kivezetésével magyarázható.

Vándorlási szempontból kibocsátó területnek tekinthető a megyék túlnyomó többsége, az említetteken kívül mindössze Csongrád, Fejér és Komárom-Esztergom megyéket jellemezte tartós népességvonzó hatás 1990 után.

A gazdaságilag fejletlenebb megyék népességmegtartó képessége volt a legrosszabb, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Nógrád, Békés megyék az elmúlt négy évben különösen alacsony vándorlási különbözetet értek el. A 2008-as év vándorlási különbözete két évtizedes mélypontot jelentett ezekben a megyékben, ez 2011-re némiképp mérséklődött.

Csakúgy mint az 1990 és 2007 közötti időszakban, 2008 után is a vándorlások 65 százaléka a régiókon belül történt, és csak 35 százalékuk irányult távolabbi területekre. Az összes vándorláson belül az állandó vándorlások ennél is nagyobb, közel 70 százaléka régión belül zajlott. Az ideiglenes lakóhely-változtatások nagyobb távolságúak: 59 százalékuk régión belüli és 41 százalékuk az ország más régiójába irányuló.

Az egyes régiók közötti vándorlások változását vizsgálva megállapítható – hasonlóan a 2008 előtti időszakhoz –, hogy a Közép-Magyarországra irányuló vándorlások volumene messze meghaladja a többi régióét. A 2008 és 2011 közötti időszakban a régión kívüli vándorlások aránya közel 40 százalék volt.

Az ország keleti és nyugati tájegységei közötti vándorlás az összes vándorlásnak csak kis részét képezi. A keleti régiókból a nyugatiakba közel 50 ezren költöztek, a nyugatiakból a keletiekbe költözők száma pedig 33 ezer volt 2008 és 2011 között.

Kistérségi szinten az állandó belföldi vándormozgalom intenzitását vizsgálva megállapítható, hogy itt is a Pest megyei, főváros környéki területek ezer lakosra jutó vándorlási egyenlege volt a legnagyobb. Mellettük még a Gárdonyi kistérséget, illetve egyes balatoni területeket (Balatonalmádi, Balatonfüred) találhatjuk a rangsor élén. (Utóbbiak esetében feltehetőleg számottevő hatása van annak, hogy sokan a kedvezőbb adózás érdekében üdülőjükbe jelentkeztek be.) A vándorlás célterületei szerint is e kistérségek népességelszívó hatása volt a legnagyobb.

A vándorlások távolságáról megállapíthatjuk, hogy a vándorlók jellemzően (az elmúlt 20 évben 75%-ot meghaladóan, Budapest kerületei közötti mozgások nélkül) átlépik a kistérségi határokat, és közvetlen környezetüknél távolabbra költöznek. Az elmúlt közel három évtizedben jelentősen módosult a főváros mint vándorlási centrum szerepe. Míg 1980 és 1990 között számottevő volt a Budapestre áramlás, addig az 1990-es évek során Budapestről jelentős és növekvő mértékű elvándorlás indult meg.

A legnagyobb mértékű elvándorlást 2000-ben regisztrálták, ekkor több mint 18 ezer fő volt a főváros vándorlási vesztesége. Ez a folyamat később fokozatosan mérséklődött, és 2007-ben, közel tizenöt év után először – elsősorban az ideiglenes vándorlásnak köszönhetően – újra pozitív volt Budapest belföldi vándorlási egyenlege. Ez a pozitív trend csak erősödött az elmúlt években, a 2010-es évben érte el a csúcspontot, közel 9 ezrelékre emelkedett a főváros vándorlási intenzitása, majd múlt évben az ideiglenes vándorlások automatikus kivezetésével kismértékű csökkenés jelentkezett.Az országon belüli vándorlást településtípusok szerint vizsgálva négy fő szakasz különíthető el az elmúlt bő 20 évben.

 Az 1990-es évek elején a főváros – egyre csökkenő mértékben – befogadó térség volt, kisebb részben a többi város, nagyobbrészt a községek rovására. 1994 körül azonban Budapest és a városok már kiinduló térségek lettek vándorlási szempontból, míg a községek egyre növekvő mértékű vándorlási nyereséget mutattak. Ez a folyamat valószínűleg a Budapestről az agglomerációs településekre irányuló vándorlási áramlással magyarázható. 2000-ben megtorpant a trend és ellentétes irányú mozgások kezdődtek, majd 2006–2007 folyamán újabb változás következett be, a községek lettek ismét kibocsátó térségek a városok, különösen Budapest irányába.

A budapesti agglomerációhoz 80 település tartozik. 1990 és 2011 között közel 275 ezer fővel nőtt az agglomerációs gyűrű településeinek népessége. A fővárosból idetelepülők száma az 1990-es évek elejétől folyamatosan nőtt, 2007-ben érte el csúcspontját közel 30 ezer vándorlóval. Az elmúlt két évtizedre visszatekintve közel félmillióan költöztek Budapestről az agglomerációs településekre.

Az agglomerációba való vándorlás az ország más területeiről is intenzív volt, és 1990-től 2011-ig 240 ezer fős vándorlási többlet alakult ki. Az 1990 óta eltelt időszakban az agglomerációba települők száma folyamatosan nőtt, mindössze a 2007. évi tetőpont után volt kisebb visszaesés. A vándorlások körülbelül kétharmada volt állandó típusú, szemben a Budapestre települő népességgel, akikre inkább a tartózkodási hely módosítása volt a jellemző.

2001 óta növekszik a Budapestre visszavándorlók száma, ez 2007-ben tetőzött 73 ezer fővel. Az elmúlt négy évben ugyanakkor ismét egyre kevesebben költöznek az agglomerációból a fővárosba.






Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum