2012. december 21.

KSH - Foglalkoztatási forma, munka- és műszakrend, 2010

Magyarországon – a volt szocialista országok többségéhez hasonlóan – a munkavégzés döntően teljes munkaidős munkavégzést jelent. Annak ellenére, hogy az utóbbi években számottevően nőtt a nem teljes munkaidőben dolgozók aránya, 2011-ben az összes foglalkoztatottnak mindössze 6,8 százaléka dolgozott ebben a formában. 

A nők körében a részmunkaidős foglalkoztatás közel körülbelül kétszer gyakoribb, mint a férfiak esetében, s ezen belül is az idősebbek – akik gyakran nyugdíjuk mellett dolgoznak – felülreprezentáltak. Új fejlemény, hogy növekszik a részmunkaidősök között a munkaerőpiacon jelenlevő legfiatalabb korosztályba tartozók aránya, az olcsó diákmunka iránti keresletnövekedés eredményeként. (lásd 4. tábla)

A 2009-ben a tömeges elbocsátás alternatívájaként alkalmazott rövidített idejű foglalkoztatás növelte meg lökésszerűen a részmunkaidősök arányát, amely aztán a válság előttinél magasabb szinten állandósult. 2010-ben az összes részmunkaidőben foglalkoztatott több mint 37 százaléka teljes munkaidős állás hiányában dolgozott ilyen módon. Ez az arány a férfiak esetében még magasabb, 40,5 százalék.

Ezzel szemben a gyermek vagy beteg családtag gondozása meglehetősen ritkán szerepel a részmunkaidős munkavállalás okai között, jóllehet ez a munkavállalási forma elvileg segíthetné a munkavállalói és a családi teendők összeegyeztetését.


A válság tartósan megnövelte a határozott idejű szerződéssel dolgozók arányát is. A közfoglalkoztatottak már eleve ilyen módon dolgoznak, így a közfoglalkoztatás kiterjesztése fontos részaránynövelő tényező, de a „normál” foglalkoztatás esetén is a korábbinál gyakrabban élnek a munkáltatók ezzel, a kevesebb kötöttséggel járó alkalmazási móddal.

A válság a feldolgozóipari ágazatok nagyvállalkozásait érintette a legintenzívebben, de részben a vásárlőerő csökkenésén keresztül, részben közvetlenül (ha az beszállítóként működött) tovagyűrűző hatása volt a kisméretű, gyakran egyszemélyes vagy legfeljebb 1–2 főt foglalkoztató vállalkozásokra is. Az amúgy sem túl „izmos” vállalkozói réteg létszáma 2008 és 2009 között ugyanúgy változott, mint az alkalmazásban állóké, miközben a foglalkoztatottak összes létszámán belüli arányuk enyhén, de folyamatosan csökkent az elmúlt közel két évtizedben.

Míg az 1990-es évek első felében az egyéni vállalkozók és segítő családtagjaik a 11,5 százalékát, a társas vállalkozások tagjai további 6,4 százalékát adták a foglalkoztatottaknak, addig 2000-ben együttes arányuk már csak 15 százalék volt. 2011-ben a munkaerő-felmérés adatai szerint egyéni vállalkozóként éves átlagban 307 ezer fő (211,7 ezer férfi és 95,3 ezer nő), segítő családtagként 16,3 ezer fő, társas vállalkozás tagjaként pedig 134,3 ezer fő dolgozott. Ők együttesen a foglalkoztatottaknak mindössze 12,1 százalékát jelentették.

Még ha ismeretes is, hogy a „feketén történő” foglalkoztatás zömében a kisméretű, illetve a családi vállalkozásoknál koncentrálódik, és hogy a munkaerő-felmérés elől is rejtve maradnak ennek bizonyos szegmensei (például a segítő családtagok biztos, hogy „alulszámoltak”, ugyanis a munkaerő-felmérés szerinti létszámuk pontosan megegyezik a társadalombiztosítás felé segítő családtagként bejelentettekével), a hazai vállalkozások gyenge és romló foglalkoztatási képessége tény marad.

A foglalkoztatáson belüli csökkenő súlyuk mellett ezt az is jelzi, hogy a 441 ezer egyéni és társas vállalkozó közül 2011-ben 240 ezer egyedül (alkalmazott nélkül) dolgozott. A csak önfoglalkoztatásra képes vállalkozások különösen nagy arányt képviselnek azon vállalkozásokon belül, melyeknek nő a tulajdonosa. (lásd 9. ábra)

A második munkával rendelkezők aránya az 1990-es éveket jellemző nagymértékű csökkenés után az utóbbi évtizedben lényegében nem változott. 2003-ban a foglalkoztatottak 1,8, 2011-ben pedig 2,0 (1996-ban még 4,7) százalékának volt a munkaerő-felmérés adatai szerint ún. további munkája.

2011-ben a foglalkoztatottak szokásos heti munkaóráinak száma 39,5 volt, 1,7 órával kevesebb, mint 2000-ben. A férfiak által szokásosan ledolgozott órák száma a nőkre jellemzőnél nagyobb mértékben csökkent. A teljesített munkaóra szerinti megoszlás maximuma 40 óránál van, míg egy kisebb lokális csúcs jelentkezik a 15–35 óra közötti sávban. A magasabb időkeretben történő munkavégzés inkább jellemző a férfiakra, de a két nem közötti különbség lényegesen kisebb az uniós tagországok többségére jellemzőnél. (lásd 7. tábla)

A túlóra, a rendhagyó munkaidőben történő munkavégzés, illetve a két és annál több műszakos munkarend nehezíti a munkavállalói és a családi kötöttségek összeegyeztetését. Jóllehet ma mindkettő ritkább, mint akkor, amikor a legnagyobb súlyú foglalkoztató még az ipar volt.

2011-ben így is a foglalkoztatottak 1 százaléka teljesített túlórát is a vizsgált héten, és közel 27,7 százalékuk munkarendje eltért a „normálistól” (két műszakban dolgozott 11,2, három és annál több műszakban 6,2, rendhagyó vagy változó munkarendben 10,3 százalékuk). Azzal, hogy a kereskedelem és a szolgáltatási ágak foglalkoztatási súlya nőtt, a hétvégi munkavégzés is elterjedtebbé vált.

Négyhetes időszakot alapul véve, a férfiak 47 százaléka legalább alkalmilag dolgozott szombaton, 32,4 százalékuk pedig vasárnap (vagy vasárnap is).

A nők esetében az arányok valamivel kedvezőbbek, szombati munkavégzésben 34,2, vasárnapiban 23,2 százalékuk vett részt legalább alkalmilag.

A 2009–2010. évi időmérleg-felvétel adatai szerint a foglalkoztatottak kereső-termelő tevékenységre napi átlagban 318 percet fordítottak, 18 perccel kevesebb időt, mint egy évtizede.

Azoknál, akik a megfigyelt napon végezték e tevékenységet, ez az idő 430 perc volt, ami 23 perces
csökkenést jelent. A magukat foglalkoztatottnak minősítők főfoglalkozásukkal eltöltött ideje néhány
perccel meghosszabbodott az elmúlt évtized során úgy, hogy nőtt a tevékenységet végzők aránya, de csökkent az erre a tevékenységre fordított idő, mégpedig a férfiaknál és a nőknél körülbelül azonos mértékben. (lásd 8. tábla)








Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum