2013. január 10.

KSH - Foglalkoztatottak aránya 57 százalék, 2012. december


A lakosság megkérdezésén alapuló Munkaerő-felmérés adatai szerint azok, akik a foglalkoztatotti definíciónak megfeleltek 2012 I–III. negyedévében, átlagosan 3867,7 ezren voltak, 69 ezerrel többen, mint az előző év azonos időszakában. 2012 III. negyedévében a foglalkoztatottak létszáma megközelítette – a válságot közvetlenül megelőző – 2007 azonos időszakának adatát.

2012 II. negyedévében a 15–64 éves népesség foglalkoztatási rátája – az Eurostat adatközlése szerint, 2011 azonos időszakához viszonyítva – 1,4 százalékponttal, 57,2%-ra javult, úgy, hogy az uniós átlagtól való lemaradásunk is mérséklődött. Ennek oka részben az, hogy a krízishelyzetbe került tagországok – Spanyolország, Görögország stb. – mutatói negatív irányba mozdították el a közösségi foglalkoztatási rátát, de így is még 7,1 százalékpontnyi maradt.

A foglalkoztatási helyzet javulásából a versenyszféra legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásai nem vették ki részüket. Többlet munkaalkalom támogatott álláshelyként, illetve a gazdaság kevésbé stabil szegmensében keletkezett csak (pl. alkalmi, időszakos, gyakran nem bejelentett formájú munkavállalás). A növekvő aktivitást gyakran az indukálta, hogy a háztartások egy részénél – pl. a főkereső jövedelmének csökkenése, vagy kiadásaik növekedése miatt – szükségessé vált további, korábban inaktív státusú háztartástag munkaerő-piaci belépése is. A foglalkoztatottakon belül a teljes munkaidőben dolgozók arányának a korábbi évekre jellemző csökkenése 2012-ben megállt.

A foglalkoztatási ráta iskolai végzettség szerinti – igen jelentős – különbsége döntően a közfoglalkoztatás kiterjesztésének eredményeként némileg mérséklődött. A 20–64 éveseken belül az általános iskola 8 osztályát, illetve az egyetemet végzettek foglalkoztatási rátája között jelenleg így valamivel kevesebb mint kétszeres a különbség.

2012 III. negyedévében 458 ezer fő volt az ILO-definíciónak megfelelő munkanélküli, ez alig alacsonyabb az egy évvel ezelőttinél, de éven belül a korábbinál lényegesen intenzívebben csökkent  – részben szezonális jellemzők, részben a közmunka felfutása miatt – a munkanélküliek száma.

A 10,4%-os munkanélküliségi ráta az előző 2 év azonos időszaki értékénél kissé alacsonyabb. Ezzel szemben a 15–24 éves korcsoport 29,4%-os munkanélküliségi rátája 2,6 százalékponttal magasabb a 2011. III. negyedévinél, s így már öt munkanélküliből egy ebből a korosztályból került ki.

A nők munkanélküliségi rátája 10,2, a férfiaké 10,6%-ra változott.

Az Európai Unió által definiált potenciális munkaerő-tartalék kategóriájába 312,6 ezren tartoztak. Ebből 95,4 ezren olyan részmunkaidős foglalkoztatottak voltak, akik a teljes munkaidős munka hiánya miatt dolgoztak ilyen formában. 206,1 ezer fő szeretett volna dolgozni, de nem keresett aktívan munkát, míg 11,1 ezren nem tudták volna a munkát a definícióban meghatározott időlimiten belül megkezdeni.

Az önbesoroláson alapuló munkanélküliek létszáma 678,1 ezer főre csökkent a vizsgált időszakban.A munkaerőpiac (hagyományosan igen jelentős) regionális különbségei 2012 I–III. negyedévében tovább nőttek, jóllehet a 15–64 éves népesség foglalkoztatási rátája Közép-Dunántúl kivételével mindegyik régióban javult (a III. negyedévben 0,5–2,7 százalékponttal).

Nagyobb arányú pozitív elmozdulás a munkaerő-piaci szempontból kedvezőbb helyzetű régiókban (Nyugat-Dunántúl: 2,4, Közép-Magyarország: 2,7 százalékpont) következett be. 2012 III. negyedévében Nyugat-Dunántúlon a 15–64 évesek 63,1%-a volt foglalkoztatott, míg Észak-Magyarországon ez nem érte el az 50%-ot.

A foglalkoztatottság növekedésével egyidejűleg Dél-Dunántúlon, ÉszakAlföldön, Nyugat-Dunántúlon és Közép-Magyarországon csökkent a munkanélküliség, míg Dél-Alföld és Észak-Magyarország esetében a foglalkoztatási ráta emelkedésével párhuzamosan romlott a munkanélküliségi mutató. A régiók közül egyedül Közép-Dunántúlt jellemezte egyértelműen  kedvezőtlen irányú munkaerő-piaci változás, itt 0,3 százalékponttal csökkent a foglalkoztatási ráta, miközben ugyanennyivel nőtt a munkanélküliségi ráta.

A 15–64 évesek közül 2012 III. negyedévében 2348,8 ezren tartoztak az inaktívak közé, 5,8%-kal kevesebben, mint egy évvel korábban. A legnagyobb mértékű aránycsökkenés a munkanélküli-ellátásban részesülők, de aktív keresést nem folytatók nem túl nagyszámú  csoportjában következett be, főként a juttatási rendszer szigorítása miatt. A vizsgált korcsoporton belül a nyugdíjasok száma csökkent a legnagyobb mértékben, mégpedig úgy, hogy a nyugdíjas nőké lényegében változatlan szinten maradt.

Ennek oka egyrészt az, hogy az 1953-ban született nagy létszámú női korosztály tagjai ez évben már nyugdíjba mehettek, másrészt a női kilépés intenzitását az ún. 40 éves szabály is növelte. Az egyéb inaktív nők száma (főként háztartásbeliek) csökkent. Ez  bizonyítja annak a feltételezésnek a jogosságát, hogy a foglalkoztatás bővülése jórészt a munkaerőpiacon korábban jelen nem levő csoportokra épült.


Az alkalmazásban állók száma az intézményi statisztika adatai alapján 

A versenyszféra havi gyakorisággal megfigyelt, legalább öt főt foglalkoztató vállalkozásainál 2012 I–III. negyedévében átlagosan 1816,6 ezren álltak alkalmazásban, ami 1,9%-kal maradt el az előző év azonos időszakától. Ebből 207,7 ezer fő részmunkaidőben dolgozott. Az utóbbiak létszáma 4,5%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A teljesíthető munkavolumen így a létszámnál jobban csökkent.

A foglalkoztatottak között némileg mérséklődött a külföldi munkavállalók száma. E mögött egyrészt az áll, hogy a  – korábban pl. szlovák munkaerőt is foglalkoztató –  vállalkozások igyekeznek a hazai depressziós térségekben növelni a toborzási tevékenységüket (ebben segít az újonnan bevezetett lakhatási támogatás), másrészt, hogy a magyar munkaerőpiac vonzereje csökkent.

A versenyszféra dominanciája jellemezte nagy létszámú nemzetgazdasági ágak közül 1,9%-kal mérséklődött a feldolgozóipar (a teljes munkaidőben dolgozóké erőteljesebben, mint a részmunkaidőben dolgozóké), 3,4%-kal az építőipar, 2,0%-kal a kereskedelem legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásainak létszáma.

A költségvetési intézmények létszáma összességében nőtt, ami a közfoglalkoztatás erőteljes kiterjesztésének a hatását jelzi. Nem közfoglalkoztatottként a szféra az év első három negyedévében átlagosan 661,4 ezer főnek adott munkát, ami 2,2%-kal maradt el az előző évitől. A három nagy költségvetési terület közül a legjobban az oktatás létszáma mérséklődött (3,5%-kal), ezt követte az egészségügy (1,9%-kal), míg a közigazgatásban, ha nagyon kis mértékben is, de nőtt a foglalkoztatottság.

Közfoglalkoztatottként a közszféra intézményeinél másfélszer annyian – átlagosan 88 ezren – dolgoztak, mint 2011 I–III. negyedévében. Emellett 2012-ben további néhány ezer főt foglalkoztatott ebben a formában a nonprofit szféra is.












Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum