2013. január 7.

KSH - Növekvő külföldi turizmus Magyarországon, 2012. december


2012 III. negyedévében 3%-kal több külföldi látogató érkezett (15,1 millió), akik 2,5%-kal több időt töltöttek el hazánkban, mint egy évvel korábban. A turisztikai célú utak száma 8%-kal nőtt, a nem turisztikai célúaké stagnált. A magyar lakosság 6%-kal kevesebbet utazott külföldre az egy évvel ezelőttihez viszonyítva. A harmadik negyedévben az utasforgalmi szolgáltatások egyenlege 215 milliárd forintot (760 millió eurót) tett ki, ami 6 milliárd forinttal haladta meg 2011 ugyanezen időszakának adatát


Az egynapos utazások tették ki a  külföldi utasforgalom háromnegyedét. Ezen utazások  17%-a turisztikai célú, számuk 26%-kal bővült 2012 III. negyedévében. A szabadidős céllal érkezők 46%-a osztrák, 27%-a szlovák nemzetiségű volt.

A nem turisztikai célú látogatások aránya az egynapos látogatásokon belül jelentős, 83%. Ezen utazások főként vásárlási, munkavégzési és átutazási célúak. A vásárlási célú látogatások száma a III. negyedévben 5%-kal tovább emelkedett, így aránya megközelítette a 26%-ot. Az egy napra látogatók legnagyobb csoportját az  átutazók alkotják, akik a teljes egynapos utasforgalom 53%-át képviselik. Az egy napon belüli átutazók száma az előző év azonos negyedévéhez képest 1%-kal csökkent.

2012 III. negyedévében a  több napra látogatók 1,6%-kal érkeztek kevesebben az előző év azonos időszakához képest. A rövidebb utak (1–3 éjszaka) száma 8,6%-kal csökkent, míg a klasszikus, hosszabb tartózkodásoké 4%-kal nőtt. A néhány napos tartózkodók 18%-a német, 13%-a osztrák, 11%-a lengyel látogató volt. Az előző év azonos negyedévéhez képest az utazók nemzetiségi átrendeződése figyelhető meg.

Ez év július és szeptembere között a brit, valamint az amerikai utazók száma több mint 30, illetve 50, az olaszoké közel 40%-kal esett vissza. A nagymértékű csökkenést a Lengyelországból és a Csehországból hazánkba látogatók megélénkült kereslete ellensúlyozta. A több napra érkezők 86%-a turisztikai célú, ebből 79% a szabadidős, 7% az üzleti utazók aránya. A turisztikai céllal érkezők száma – csekély mértékben – 2%-kal csökkent 2011 III. negyedévéhez viszonyítva. A nem turisztikai célú – több napra Magyarországra – látogatók jellemzően lengyel, román és német átutazók voltak.


A külföldi látogatók által eltöltött összes idő – 2011 III. negyedévéhez képest – 3%-kal, 36,2 millió napra nőtt. Az egy napra érkezők 4%-os növekedése mellett, a több napra érkezők tartózkodási ideje 2%-kal emelkedett. A több napra látogatók átlagos tartózkodási ideje így – a korábbi évek csökkenő tendenciájával szemben – 0,2 nappal, 7 napra bővült. A szomszédos országok közül az Ausztriából érkezők átlagos tartózkodási ideje a legmagasabb, 5,3 nap. A főbb küldő országaink közül a németek átlagos tartózkodási ideje változatlan, az amerikaiaké 4 nappal nőtt, a lengyeleké 1 nappal csökkent.

A több napra érkező külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2012 III. negyedévében Budapest (37%) és Nyugat-Dunántúl (24%) voltak. Az észak-magyarországi régió részesedése jelentősen megnőtt, főként az észak-alföldi régió rovására.

A külföldi látogatók 2012 III. negyedévében 393 milliárd forintot költöttek hazánkban. Ezen összeg 26%-át az egy, 74%-át a több napra érkezők adták ki különböző termékekre és szolgáltatásokra. Az egynapos utakhoz kapcsolódó átlagos, egy fő egy napjára jutó kiadás összege 8,7 ezer forint, a többnapos utak esetében 11,8 ezer forint volt. A legkevesebbet a tanulók, a természetjárók, a vallási célú utazók költenek, az átlagnál jóval magasabbak a kiadásaik az egészségmegőrzési, a fogászati és a gyógyászati motivációval érkezőknek. Míg az egy napra látogatók esetében igen jelentős volt a motivációnként az átlagos kiadástól való eltérés, addig a több napra látogatóknál ez már kevésbé jellemző.


Az egy napra látogatók kiadásainak 38%-a a vásárlási céllal érkezőktől, 31%-a az átutazóktól származott, a több napra hazánkba látogatók kiadásainak 82%-a a szabadidős utakhoz kapcsolódott. A turisztikai motivációval Magyarországra érkezők részesedése az összes kiadásból 73% (285 milliárd forint) volt, ami 2%-kal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.

Az egy napra látogatók élelmiszerek és egyéb árucikkek vásárlására fordították kiadásaik túlnyomó részét, 60%. Az élelmiszerekre kiadott összegek aránya 4 százalékponttal nőtt, az egyéb árucikkekre fordított összeg ugyanennyivel csökkent. A több napra látogatók kiadásaik 47%-át szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra, 6%-át élelmiszerre, 10%-át egyéb árucikkekre, 6%-át gyógyászati és egészségmegőrző-szolgáltatásokra fordították.


2012 harmadik negyedévében a magyar állampolgárok 4,8 millió alkalommal utaztak külföldre, ami összességében 6%-kal kevesebb az előző év harmadik negyedévéhez képest. Az egy- és többnapos utak száma egyaránt csökkent, 6, illetve 7%-kal. Az utazások visszaesésének oka elsősorban a
turisztikai és vásárlási célú utak számának csökkenése és a gyengébb forint voltak. A többnapos turisztikai utak nagymértékű csökkenését nem tudta ellensúlyozni a jóval kisebb volument képviselő vásárlási és munkavállalási célú utak számának növekedése.

Az összes utazás több mint fele – 2,6 millió utazás – turisztikai céllal történt. Az egynapos utak mindössze egyharmada, a többnapos utak 90%-a volt turisztikai célú. A vizsgált negyedévben a turisztikai motivációjú utak száma 6%-kal csökkent. Ezen belül a szabadidő eltöltése céljából tett utak száma 4, az üzleti utaké 26%-kal esett vissza.

A külföldre látogató magyarok 177 milliárd forintot költöttek el utazásaik során a harmadik negyedévben. A kiadások négyötöde – 142 milliárd forint – turisztikai motivációjú, 12%-a – 21 milliárd forint – vásárlási célú volt. A több napra külföldre látogatók kiadásai 0,5, a jóval kisebb volument képviselő egynapos utak kiadásai 2%-kal csökkentek a vizsgált negyedévben. A kiadások összességében 1%-kal csökkentek, az üzleti, a tanulási és a vásárlási kiadások jelentős visszaesésének következtében.

A turisztikai motivációval több napos külföldi útra indulók a szomszédos országok mellett nagy számban keresték fel Németországot és a Csehországot, amelyek a harmadik negyedévben a második és az ötödik legkedveltebb úti célok voltak. A legnagyobb számban Horvátországba utaztak a magyarok, az összes többnapos turisztikai utazás 14%-a ide irányult. Az első 20 célország között csak egyetlen Európán kívüli található, Egyiptom, amely a 17. turisztikai céllal leglátogatottabb ország.

A  külföldre látogatók fogyasztási szerkezete – csakúgy, mint a hozzánk érkezőknél – lényegesen különbözik az egy-, illetve a többnapos látogatók esetében. Az egy napra látogatók kiadásaik több mint felét élelmiszer, ital, tartós és egyéb árucikkek vásárlására, míg a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére és egyéb árucikkek vásárlásra fordították külföldön. 2012 harmadik negyedévében az egy napra látogatóknál az üzemanyag-vásárlás aránya jelentősen nőtt az előző év azonos időszakához képest (14%-ról 24%-ra).

A több napra látogatók arányaiban többet fordítottak kulturális, sport- és egyéb turisztikai szolgáltatásokra.

Az utasforgalom egyenlege 2012 harmadik negyedévében 215 milliárd forint (760 millió euró) volt. Az utasforgalmi szolgáltatások exportja 1%-kal nőtt, importja 1%-kal csökkent. Az egyenleg 3%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának egyenlegét. A forint 2012  harmadik negyedévében az euróhoz képest 3%-kal volt gyengébb, mint az előző év azonos időszakában. Az MNB napi középárfolyama július és szeptember között a 276–290 forintos tartományban mozgott.













Forrás: KSH (kiadvány)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum