2013. április 25.

Kantar Media - Reklámpiaci trendek 2012


A listaáras reklámköltés 3,4 százalékkal csökkent 2012-ben, de a tényleges visszaesés ennek többszörösére tehető. A legnagyobb hirdetői szektorok közül csak az ital szegmensben emelkedett a költés.

A legtöbbet hirdető piaci szektorok toplistája nem nagyon változott tavalyhoz képest. Volt néhány helycsere, de érdemi változás igazából csak egy van: a tavalyelőtt még 10 helyezett Szolgáltatás szektort kiszorította az Ital a top10-ből. És az élbolyban valójában ez az egyetlen szektor, ahol ténylegesen nőtt a reklámköltés 2011-hez képest, listaáron számolva 19 százalékkal. Szeszesital fronton a sör és a ready to drink, az alkoholmentes kategóriában pedig a szénsavas üdítő és a jegestea szegmensek reklámaktivitása nőtt meg látványosan. A többi nagy szektor – köztük az elmúlt években a reklámpiac szinte egyedüli motorjaként pörgő gyógyászati szektor is – mind visszafogta költését.

Az FMCG hirdetők és a hozzájuk szorosan kötődő kereskedelmi láncok reklámköltése ugyanolyan mértékben esett vissza, mint maga a reklámpiac, a pénzügyi és az autós szektorban pedig ennél is nagyobb volt a csökkenést.

A hirdetői toplistán egyre több a gyógyszeripari szereplő, és egyre hátrébb szorulnak a telekom cégek és a bankok, autós céggel pedig a 43. helyen találkozunk először. A Teva Magyarország egy nagy ugrással a 39. helyről a hetedikre lépett előre, amihez hasonlót az elmúlt években nem nagyon láttunk. A háttérben a tavalyi év legnagyobb márkabevezetése, pontosabban újra-bevezetése áll: 14 év szünet után a Wick termékcsalád visszatért a patikákba és a médiába. A szeptemberben indult újra-bevezető kampányra listaáron több mint 2 milliárd forintot költött a Teva. Ha nem is ilyen nagyot, de sokat lépett előre a Coca-Cola is a toplistán, aki közel harmadával emelte médiaköltését 2011-hez képest.

Eltűnt hirdetők

A reklámra költött összegek mellett érdemes megnézni azt is, hány cég hirdetett egy adott évben a médiában. Tavaly a Kantar Media adatbázisában 6 936 aktív hirdető szerepelt, ami 173-al kevesebb, mint 2011-ben és 1 873-al kevesebb, mint 2008-ban.

Az autós szektorból több mint 100 hirdető tűnt el egy év alatt, 2008-hoz képest pedig ennek a többszöröse. Ezen a piacon volt egyébként a leglátványosabb a visszaesés. Az egyes médiatípusok közül a rádióban egy éve alatt 6,5 százalékos, a négy évvel ezelőttihez képest 16 százalékos volt a hirdetői kör szűkülése.

A napilapokban 5,6 százalékkal kevesebben hirdettek 2011-hez képest, 2008-hoz viszonyítva pedig 30 százalékos a hirdetőszámbeli visszaesés.

A magazinokban tavaly már nem szűkült tovább a hirdetői kör (de a 2008-astól 22 százalékkal elmaradt), a köztéren, az országos tévéken és a kábelcsatornákon 2-3 százalékkal, az interneten (display) 12 százalékkal nőtt a nevesített hirdetők száma tavaly az egy évvel korábbihoz képest. Az online hirdetői kör egyébként 64 százalékkal bővült 2008-hoz képest.

Csak a zaj nő

Ám az átlagfogyasztó – aki munka után hazamegy és bekapcsolja a tévét, közben ránéz valamelyik közösségi média oldalára, esetleg átkattint egy-egy hírportálra –, aligha érez bármit is ebből a reklámpiaci csökkenésből, sőt valószínűleg nem győz bosszankodni, hogy mennyi reklám ömlik rá a médiából, különösen a tévéből. És jól érzi, mert a reklámmennyiség nem csökkent, sőt!

A Kantar Media által figyelt 22 televízió csatornán másodpercben mérve 4 százalékkal több reklám futott 2012-ben, mint egy évvel korábban. A közszolgálati adókon ugyan negyedével csökkent az értékesített reklámidő, de ezt bőven ellensúlyozni tudta az országos kereskedelmi adók 8, és a kábelcsatornák 4 százalékos reklámmennyiség növekedése.

Ez utóbbiak esetében a mennyiségi növekedés leginkább annak tudható be, hogy a GRP-garanciás értékesítés és a nézettség fragmentálódása miatt a reklámspotokat egyre többször kell leadni egy-egy csatornán ahhoz, hogy elérjék a kívánt kontaktusszámot. Minél kisebb a nézettsége, annál többször. Vagyis a tévékben folyamatosan nő a reklámzaj, miközben a reklámbevétel egyre csökken.

Lassan fogynak

A print piacon más a helyzet. Ott egyértelműen csökken a reklámok mennyisége, és ha ezt nem is feltétlenül veszi észre az olvasó, az már biztosan feltűnik neki, hogy egyre vékonyabbak az újságok, különösen a magazinok. Terjedelmük az elmúlt egy évben a reklámfelület csökkenését is meghaladó mértékben rövidült.

A reklámok mennyisége – szponzorált és promóciós megjelenésekkel együtt – 10 százalékkal, az összterjedelem 13 százalékkal csökkent. A leglátványosabb karcsúsodás a lakberendezési lapoknál ment végbe, ahol a példányok átlagosan 21 százalékkal, 20 oldallal lettek rövidebbek 2011-hez képest (a reklámmennyiség 7 százalékkal csökkent). De az autós lapoknál és a programmagazinoknál is átlagosan 5-5 oldallal rövidültek a lapszámok.

Az értékesített reklámfelület a férfi lapszegmensben esett vissza a legnagyobb mértékben, 61 százalékkal, de a programmagazin és szabadidő, kultúra tematikában is 20 százalék feletti csökkenést mért a Kantar Media. Van azonban három sajtótematika, ahol mind a reklám, mind a szerkesztőségi anyag mennyisége nőtt 2012-ben: a gasztronómiai kiadványoké, a gyermek és ifjúsági lapoké és a mezőgazdasági szaklapoké.

A napilapok terjedelmi szempontból még tartják magukat, és az elmúlt ínséges években sem húzta le senki közülük a rolót, de értékesített reklámfelületük 6 százalékkal csökkent egy év alatt, 2008-hoz képest pedig több mint 30 százalékkal esett vissza (a magazinoké is nagyjából ugyanennyivel).

Felemás hangok

A rádiós piac igencsak zaklatott évet zárt 2012-ben (is). Január végén eltűnt a budapesti éterből a Rádió1, és több hónapos huzavona után novemberben végleg elhallgatott a Neo FM. Az országos és a budapesti regionális frekvenciákon sugárzó adók közül a Class FM ugyanannyi reklámot sugárzott, mint 2011-ben, de listaáras reklámbevétele 5 százalékkal nőtt, a Juventusnak mind a reklámideje, mind a listaáras bevétele 10 százalékkal csökkent, az Inforádió, a Kossuth és a Petőfi esetében mindkettő kétszámjegyű növekedést mutat, miközben a Klubrádió listaáras bevétele 30%-kal csökkent.

A budapesti régióban 2012 márciusában elindult egy új adó, a Music FM, ami 10 hónap alatt listaáron akkora bevételt produkált, mint az Info és a Petőfi Rádió együttvéve. Az új rádió sikereihez azonban nagyban hozzájárult az állami szektor, hiszen listaáras bevételének 17 százaléka állami cégektől, intézményektől származott, ami kiugróan magas arány a médiatípusra jellemző 6 százalékos átlaghoz képest.

Határon túl

Végezetül jöjjön egy kis nemzetközi kitekintés, hogy lássuk, milyen egészségnek örvend Európa többi reklámpiaca. A régiónkban Szlovákiáról és Lengyelországról vannak adataink, az előbbiben 9,3 százalékos, az utóbbiban 2,2 százalékos növekedést mért a Kantar Média. Tőlük nyugatabbra többnyire stagnálást látunk, a német piacon 0,9 százalékos, Franciaországban 0,6 százalékos pluszt mutatnak a számok. Skandináviában viszont úgy tűnik, nehezebb idők járnak: Finnországban 4, Dániában 5 százalékkal csökkent a reklámköltés.



Forrás: Kantar Media

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum