2013. április 10.

KSH - A keresetek alakulása 2012


1. Keresetet alakító központi intézkedések

2012-ben a bruttó keresetekre ható legjelentősebb intézkedéseket a minimálbér-emelés, az egészségügyi dolgozók bérkorrekciója és a közfoglalkoztatottakra vonatkozó külön bérmegállapítás jelentette.

A minimálbér a 2011. évi 78 ezer forintról 2012-ben 93 ezer forintra, a szakképzettek esetében pedig 94 ezer forintról 108 ezer forintra nőtt. Az igen jelentős, közel 20%-os emelés a nemzetgazdaság átlag alatti kereset jellemezte területein, és mindenekelőtt a fizikai foglalkozásúak esetében éreztette hatását (pl. élelmiszeripar, textilipar, szálláshely-szolgáltatás, egészségügy). Jóllehet a minimálbér-emelésnek összességében jövedelemfehérítő hatása volt, egyes területeken bértorlódást eredményezett. A
minimálbérnél jobban keresők bérei azokénál kevésbé nőttek, ami a teljesítmény-különbséggel nem igazolható nivellálódással járt.

A közfoglalkoztatottak kikerültek az általános minimálbér hatálya alól, ami párosulva azzal, hogy 2012-ben a közszférában négyszer annyi teljes munkaidős közfoglalkoztatott dolgozott, mint egy évvel korábban, elsődlegesen a közszféra kereseteiben tükröződött, de pl. az erdőgazdálkodás – ahol az állami tulajdonú vállalkozásoknál szintén relatíve jelentős számú közfoglalkoztatott volt – 87,7%-os bruttó kereseti indexe is ennek tudható be. A költségvetési szférában utoljára 2007-ben került sor átfogó tarifa emelésére. Parciális jellegű bérkorrekció viszont több alkalommal volt, így 2012-ben az egészségügyi dolgozók meghatározott köre részesült július hónapban visszamenőleges hatályú béremelésben.A bruttó keresetek nettó értéke az adó- és járulékrendszertől függ.

2012-ben a személyi jövedelemadó rendszerében az előző évihez hasonló nagy változás (családi kedvezmény bevezetése, egykulcsos adó) nem volt, de kisebb, a nettó kereseti indexet befolyásoló módosításokra sor került. Így az egészségbiztosítási járulék 1 százalékpontos növelésével a
keresetet terhelő közteher mértéke 18,5%-ra nőtt. A 2424 ezer forint feletti éves jövedelem esetében az alap felbruttósítására került sor.További, a hazavitt jövedelmet befolyásoló elem maradt 2012-ben is a családi adókedvezmény, illetve a költségvetési szféra dolgozóinál a jövedelemadó-számítás változását kiegyenlíteni hivatott, de a keresetbe nem számító kompenzáció.

2. Bruttó, nettó kereset és a hazavitt összeget alakító tényezők

2012-ben a versenyszféra 5 és több fős vállalkozásainál alkalmazásban állók bruttó keresete 233 729 forint volt2), a közszféra kereseti átlaga közfoglalkoztatottak nélkül 214 929, közfoglalkoztatottakkal együttesen számba véve pedig 200 024 forintnak felelt meg. (A közszféra közfoglalkoztatottainak átlagkeresete 73 151 forint volt, valamivel magasabb a szakképzetlen közfoglalkoztatottakra vonatkozó 71 800 forintos alsó korlátnál.)

A rendszeres kereseti statisztika által megfigyelt, 106 ezer főnek munkát adó nonprofit szervezeti körben a bruttó kereseti átlag 203 727 forintnak felelt meg, ez 7,8%-kal magasabb az egy évvel korábbinál. A nemzetgazdasági szintű bruttó kereset így 222 990 forintra változott, ezen belül a fizikai foglalkozásúak 153 921, a szellemiek 296 309 forintot kerestek.

A legjobban fizető nemzetgazdasági ág 2012-ben a pénzügyi, biztosítási tevékenység (459 700 forint) volt, melyet az információ és kommunikáció (410 100 forint), illetve a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás követett (403 900 forint). A legkevesebbet a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (139 700 forint) és a humán-egészségügyi, szociális ellátás (151 400 forint) ágban dolgozók kerestek, amihez hozzájárult a közfoglalkoztatottak viszonylag nagy aránya is. A feldolgozóiparon belül kiemelésre érdemesen jól fizető ágazat a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás (563 800 forint) és a gyógyszergyártás (403 500 forint).

A teljes keresetből 208 636 forintot tett ki a rendszeres (tehát a prémium, jutalom nélküli) kereset. A versenyszférában a nem rendszeres kereset összege elmaradt a tavalyitól, aminek alapvetően az a magyarázata, hogy a cégek jó része a 2010-ben esedékes kifizetéseket az adózás szempontjából kedvezőbb 2011-re ütemezték át (bázishatás). A költségvetési szférában a havi rendszeres kereset növekedési üteme szintén magasabb volt a teljes keresetre jellemzőnél, ami a nem rendszeres kifizetések egyébként is szerény összegének további csökkenését jelzi.

2011 óta a közszférában dolgozók közül kompenzációban részesültek azok, akik esetében a jövedelemadó-rendszer változása (a gyermekek utáni kedvezmény hatását is figyelembe véve) jövedelemcsökkenést eredményezne, mely körbe 2012-ben a nonprofit szervezetek egy része is bekerült. Összességében így havi átlagban több mint 380 ezer fő részesült évi mintegy 120 ezer forintos kiegészítésben. A kompenzáció szociális költségnek minősül, így az átlagkeresetbe nem tartozik bele.

A közfoglalkoztatottakat elhagyva a bruttókereset-számítás vonatkozási köréből (amit az is indokolhat, hogy kikerültek a minimálbér-megállapodás hatálya alól), viszont a kereseti elemek körét kiterjesztve a kompenzációra, az „alternatív” nemzetgazdasági szintű bruttó kereset 6,8%-kal nőtt. Ez 2,2 százalékponttal magasabb a tényleges, az elszámolási szabályoknak megfelelően számítottnál.

A bruttó keresetek átlagából az szja és a járulékok levonásával számított nemzetgazdasági szintű nettó kereset 2012-ben 144 040 forint volt, ami 2,0%-kal volt magasabb az előző év azonos időszakinál a fogyasztóiár-index 5,7%-os növekedése mellett.

Az alkalmazásban állók 2011-től az általuk nevelt gyermek után adókedvezményben részesülhetnek, amelynek figyelembevételét (havi bontásban) a keresetük kifizetésénél is kérhetik. Az adóelőleg levonásánál 1 és 2 eltartott esetén eltartottanként 62 500 forint, 3 és több eltartott esetén eltartottanként 206 250 forint adóalap-csökkentő kedvezmény vehető igénybe. A bruttó keresetből „hazavitt” összeg tehát a nevelt gyermekek száma szerint is differenciálódik.

A modellszámítás eredménye szerint 2012-ben a gyermekkedvezmény „hozadéka” az alkalmazásban állóknál átlagosan megközelítette a havi 6 ezer forintot. Az intézkedés az egy gyermeket nevelőknél az átlaggal egyenlő, a kétgyermekeseknél mintegy 12 ezer forint, míg a három vagy több gyermeket nevelők esetében több mint 30 ezer forint havi jövedelemtöbbletet eredményezett.




Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum