2013. június 7.

AMC - Bort-nem-fogyasztók fókuszcsoportos kutatása, 2013. május


Bormarketing munkát támogató piackutatás a magyar borpiacon
Kutatási jelentés kvalitatív fókuszcsoportos vizsgálatról a borfogyasztást elutasítók körében végzett felmérésről

A kvalitatív fókuszcsoportos vizsgálat során a borfogyasztás ellen ható tényezőket kívántuk feltárni (előítéletek, félelmek, meggyőződések, tévképzetek, stb.). A kutatásban 6 nemek szerint homogén, életkor szerint heterogén fókuszcsoportot szerveztünk a következő településéken: Budapest (2 csoport), Nyíregyháza (2 csoport), Sopron (2 csoport).

A kutatásban olyan személyek vettek részt, akik egyáltalán nem, vagy havi rendszerességnél ritkábban fogyasztanak bort, az alkoholtartalmú italok fogyasztását azonban nem utasítják el. A résztvevők alkoholos italfogyasztására jellemző a társasági élet, családi összejövetelek, de sörfogyasztás esetén szóba jöhet a magányos TV nézés is.

Az italválasztás szempontjai az alkalom (például ünnepekhez pezsgőt, pálinkát), a minőség (társasághoz jó minőség), a társaság (család) igényei, a fogyasztás helyszíne (szórakozóhelyen bort semmiképpen), a márka, az akció, mennyire keverhető más alkoholos italokkal, A bor a női résztvevők szerint az alkoholtartalmú italok középmezőnyében található.

Megfogalmazták, hogy férfiaknál a sör, nőknél a likőrök és az ízesített vagy normál sörök megelőzik azt. Felmerült, hogy a fogyasztott ital választása korosztály és életszínvonaltól függő, a borfogyasztásnak pedig magasabb presztízst tulajdonítottak a résztvevők.

A sört könnyen hozzáférhető és olcsó italnak tartják a női résztvevők, ezért az italok kedveltségi listáján az első-második helyre sorolták. A röviditalokat is népszerűnek tartott ák, a sör után következnének egy képzelt listán, és jelezték a házi készítésű pálinkák terjedésének tendenciáját, ami egyre inkább a pálinkafogyasztást erősíti.

Az egyik férfi csoportban feltételezték, hogy a borfogyasztás mennyisége összefügg azzal, hogy van-e közelben borvidék.

Egyébként a sört és a pálinkát elterjedtebb italnak tartották, mert sokkal kézenfekvőbb, előbb előveszik az emberek, míg a borfogyasztáshoz tartozik egyfajta „körítés”. Sört az ember munka mellett , előtt, után előbb fogyaszt, mint bort, az ott honi tévénézéshez is jobban illik.

Elhangzott , hogy a Balaton partján drága, de jó minőségű borokat árulnak, és borfogyasztás a reklámok hatására egyre népszerűbb Magyarországon. Megfogalmazódott , hogy olyan sok bor fogy
Magyarországon, amennyit megtermelni képtelenség, ezért valószínű, hogy sok a tablettás bor készül az országban.

A borfogyasztás ellen ható, a résztvevők által megjelölt tényezők:
• alkoholtartalom, „alkoholos íze van”,
• a bor álmosít ,
• rossz emlékek, korábbi rossz tapasztalatok,
• nincs kultúrája a családban, nem vált szokássá,
• szórakozóhelyen nem lehet borozni, rossz a borok minősége,
• nincs kultúrája, ahogyan néhány külföldi országban, ahol a mindennapi étkezések része,
• ahhoz, hogy „kulturálódjon a fogyasztó” pénzre lenne szüksége, ami nem áll rendelkezésre (tanfolyamokhoz, jobb minőségű borok megvásárlásához),
• a bor drága, nem engedheti meg magának az átlagember a borfogyasztást az ára miatt ,
• társaság kell és „körítés kell hozzá”, a sör ezzel szemben mindennapibb ital,
• röviditalhoz a sör társítható, bor nem, a bor csak magában fogyasztható,
• a borfogyasztásnak magasabb presztízst tulajdonítanak, a sör könnyebben hozzáférhető és olcsóbb,
• „nagy a kiszerelése, kell egy csapat hozzá, hogy megigyuk. A többi ital praktikusabb”,
• másnap rosszullétet okoz, gyomorbántalmakat okoz,
• többen említett ék, a bornál bizonytalan a minőség,
• az ízzel kapcsolatban számos válasz érkezett . A bor nem ízlik, de ezt néhányan kólával, ananászlével, Sprite-tal enyhítik a fiatalabb válaszadók közül,
• véleményvezetők hatása: a társaság inkább sörözik,
• antialkoholizmus.

Az alkoholfogyasztás ellen ható tényezők, melyek hatnak a borfogyasztás ellen is:
• női résztvevők esetében a gyermekek ,
• szintén nők esetében az illemtudás: innia…”
• gyógyszerszedés, egészségügyi problémák
.
Az ismerősök, véleményvezérek hatását vizsgálva rákérdeztünk arra, hogy a baráti körben vannak-e olyanok, akik nem fogyasztanak bort, és tudják-e ennek az okát. A családi borkultúra hiányára („azt mondta, hogy savat csinál neki… apja is ezt mondja), a hozzá nem értésre és sznobizmusra(sznob az, aki bort fogyaszt) hivatkoztak a borfogyasztás elutasításának okaként.

A borral szembeni attitűdöket asszociációs módszerrel vizsgáltuk (első gondolatokat kérdeztük). A borral, borászattal és azokhoz kapcsolódó eseményekkel, történésekkel kapcsolatos asszociációk a legtöbb esetben alapvetően pozitívak.

Projektív, megszemélyesítés technikával kutatt uk, hogy a borfogyasztást elutasítók hogyan viszonyulnak a borhoz. A résztvevőknek feltett kérdés a következőképpen hangzott : „mit gondolnak, ha a bor ember lenne, milyen ember lenne?” A válaszokban megjelenik a magas életszínvonal, a sznobizmus, a menedzseri életstílus és annak „kellékei”, az ahhoz társuló sztereotípiák (terepjáró, BMV, tenisz), ahogyan a bor elutasításának okainál is láttuk, miszerint a borfogyasztást „nem engedheti meg magának az átlagember a borfogyasztást az ára miatt ”.

Az egészségügyi okok, amire a borfogyasztás elutasítását visszavezetik a válaszadók a következők: gyomorsav, alkohol álmosít, alkoholizmus, gyógyszerszedés, cukorbetegség, családi hagyomány.

Vizsgáltuk, hogy a csoportok résztvevői milyen célból és milyen szempontok alapján vásároltak legutóbb bort. A leggyakoribb ok az ajándékozás volt, amit a sütésfőzés, borfesztivál követett.

Az ajándékozási szándéknál a borválasztás szempontjai: az ajándékozott neme, a bor megjelenése, hírnév, a bor íze, színe, az ajándékozott ízlése, aszú legyen, hol árusítják, milyen körülmények között, villányi legyen, a bor „magyarnak nézzen ki”, jó minőség legyen.

Megkérdeztük a résztvevőket, hogy éreznek-e valamilyen kockázatot a borválasztáskor.

Kockázat akkor merül fel, ha nem ismerik eléggé az ajándékozott személy ízlését, ha nem ismerik, nincs információjuk az adott borról. Folyó bornál magasabb kockázatot éreznek, ahogyan a szórakozóhelyeken történő borfogyasztáskor is. Elmondták, hogy a csomagolás sok esetben megtévesztő, jobb minőséget sugall a másnap „fejfájást okozó bornak”.

A kockázatot úgy próbálják csökkenteni, hogy egy ismert vidék borát választják, vagy az eladó segítségét kérik, esetleg figyelembe veszik a barátok és családjuk véleményét, kerülik a műanyag palackos „Koccintós” borokat, 1000-1500 Ft. alatt nem vásárolnak bort.

A program zárásaként 52 résztvevő Irsai Olivér (száraz, fehér) bort kóstolt. A kóstoltatás célja volt megismerni, hogy a borfogyasztás elutasítását mennyiben befolyásolják a borok egyes jellemzői (szín, illat, íz, savhatás, összbenyomás).

Azt tapasztaltuk, hogy valamennyi vizsgált tényező az egytől ötig terjedő tetszési skálán 3,5 felett i értékelést kapott , ami azt a hipotézist vetíti előre, hogy a bor nem fogyasztását sokkal inkább a fent jelölt „a borfogyasztás ellen ható, a résztvevők által megjelölt tényezők” okozzák.

A fókuszcsoport teljes anyaga itt olvasható 

Forrás: AMC

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum