2013. július 16.

KSH - A bruttó átlagkeresetek növekedése 2,9 százalék, 2013. június

A 2013. I. negyedévi bruttó keresetek alakulására a piaci tényezők mellett két kisebb súlyú központi intézkedés is hatott. Az egyik a minimálbér, illetve a garantált bérminimum emelése (az előbbi 93 ezer forintról 98 ezer forintra, az utóbbi 108 ezer forintról 114 ezer forintra változott), a másik az egészségügyi dolgozókra kiterjedően az előző év második felében végrehajtott – s így az I. negyedévi keresetek bázisában még nem szereplő – keresetkorrekció. Az előbbi intézkedés a versenyszféra alacsony kereseti átlagú ágazataiban, az utóbbi a költségvetési szféra keresetalakulásában éreztette hatását. 

Nemzetgazdasági szinten a 225 600 forintos bruttó keresetek ez év első negyedévében 2,9%-kal haladták meg a 2012. első negyedévit. Az első negyedévben a „normál” minimálbérnél is kevesebbet kereső közfoglalkoztatottak létszáma némileg elmaradt az előző évitől, emiatt a közfoglalkoztatottak nélkül számított kereseti index nemcsak a közszférában, de a nemzetgazdaság egészében is viszonylag kisebb volt, mint az azzal együttes.

A vállalkozásoknál dolgozók bruttó keresete 2,5%-kal volt magasabb az előző évinél. A 234 700 forintos átlag mellett a szellemi munkakörben dolgozók keresete több mint kétszerese volt a fizikai munkakörben dolgozókénak. (Mivel 2013-ban az szja már ténylegesen is egykulcsos, ez a különbség a valóságban is ekkora.) A költségvetés területén – az olyan egy-egy szakmacsoportot, tevékenységi kört átfogó ad hoc intézkedést leszámítva, mint volt a költségvetési keresetek 3,3%-os első negyedévi növekedését magyarázó, az egészségügyi dolgozókat érintő fizetésemelés – már 5 éve nem volt keresetrendezés.

Ennek következtében az itt többségben lévő szellemi foglalkozásúak keresete 2013 I. negyedévében 35%-kal maradt el a versenyszféra szellemi dolgozóit jellemzőtől. A rendszeres kereseti elemeken felüli kifizetés a versenyszféra szellemi foglalkozásúinál képviselt egyedül jelentősebb nagyságrendet, de súlyát tekintve itt is csökkenés következett be a tavalyi év azonos időszakihoz képest.

Azok az alacsony keresetűek, akiket a jövedelemadó-számítás szabályainak 2011. évi változása kedvezőtlenül érintett, és a költségvetési intézményeknél, illetve a nonprofit vállalkozások bizonyos körénél dolgoztak, 2013-ban is részesültek – a bruttó keresetbe nem számító – kompenzációban. A korábbi évekre jellemzőnél kisebb kört érintő kifizetés mintegy havi 10 000 forint jövedelemtöbbletet eredményezett. A vállalkozások esetében elvárásként működött a jövedelemcsökkenés ellentételezése, amelyhez azonban szükség esetén bérhitelt vehettek igénybe. A nonprofit szféra megfigyelt szervezeti körét 205 000 forintos bruttó kereseti átlag, illetve 4,5%-os növekedés jellemezte a vizsgált negyedévben.

A bruttó átlagkereset 2013 I. negyedévében a pénzügyi, biztosítási tevékenység nemzetgazdasági ágban volt a legmagasabb (464 300 forint). Ezt az információ és kommunikáció (436 900 forint), valamint a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás (379 400 forint) nemzetgazdasági ágak követték.

Átlagban a legkevesebbet a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (146 000 forint), a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat (161 700 forint), illetve a humán-egészségügyi, szociális ellátás (163 200 forint) nemzetgazdasági ágak dolgozói kerestek.

Ez utóbbi nemzetgazdasági ág alacsony kereseti átlagához hozzájárult, hogy itt dolgozik a legtöbb közfoglalkoztatott, de ha még figyelmen kívül is hagyjuk őket, a bruttó kereseti átlag akkor is csak 174 200 forintnak felel meg, s ez az összeg már tartalmazza a tavalyi fizetésrendezés eredményét is.

A keresetek nettó értékét érintő legjelentősebb 2013. évi változás a bruttósítás teljes eltörlése volt, mellyel a személyijövedelemadó-kulcs a kereset nagyságától függetlenül egységesen 16% lett. Ez a havi 202 000 forint feletti bruttó keresetűek esetében eredményezte a nettó kereset növekedését (pl. egy 302 000 forintos havi bruttó keresettel rendelkező munkavállaló akkor is, ha keresete nem változott, havi 4000 forinttal többet kap kézhez 2013-ban, mint kapott 2012-ben).

A nyugdíjjárulék-fizetés felső plafonja viszont megszűnt, de ennek jövedelemcsökkentő hatását csak a havi 660 000 forint felett kereső kisebbség érzi meg. A többi levonási szabály nem változott, a munkavállalók bruttó keresetük után 2013-ban is 18,5% közteher megfizetésére kötelezettek E folyamatok eredőjeként 2013-ban a nettó keresetek növekedési üteme 1,3 százalékponttal meghaladta a bruttó kereset növekedési ütemét.

A nettó kereset 4,2%-os növekedéséhez leginkább a rezsicsökkentő intézkedések eredményeként az utóbbi időszak legalacsonyabb, 2,9%-os fogyasztóiár-indexe társult, így 2013 I. negyedévében a bérből és fizetésből élők keresetének reálértéke valamivel 1% felett nőtt.

A 2011-ben bevezetett jövedelemadó-szabályok minden korábbinál jobban elismerik a gyermeknevelés költségeit, így az elvégzett modellszámítás eredménye szerint 2013 I. negyedévében a legalább 2 gyermeket nevelők bruttó keresetükből átlagosan 27–28 ezer forinttal többet vittek haza, mint a gyermeket nem nevelők. A gyermekek utáni kedvezmény rendszere és mértéke 2011 óta nem változott, a gyermekszám csak a kézhez kapott összeg nagyságát téríti el érdemben az átlagtól, de növekedési ütemben lényeges különbséget nem eredményez.

2013 I. negyedévében a nemzetgazdaságban (a mezőgazdaság nélkül számolva) az élőmunka igénybevételével kapcsolatos egy órára vetített költségek 6,4%-kal haladták meg a 2012 azonos negyedévit. A munkaerő-költség legnagyobb részét kitevő munkajövedelem szintén 6,4%-kal nőtt, ezen belül a versenyszférában (B–N ágak) 4,9%-kal. A közszféra túlsúlya jellemezte ágakban (O–S) a munkaerőköltség 10,4, ezen belül a munkajövedelem 10%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban.





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum