2013. július 4.

KSH - A húsfogyasztás tovább csökkent, 2013. június

Az egy főre jutó hazai húsfogyasztás (56 kilogramm) – a 2010. évi jelentős visszaesés után – 2011-ben mindössze 1,6 százalékkal mérséklődött, így több alapvető élelmiszerhez (tej, tojás, cereáliák) képest is kisebb mértékben csökkent. A húsfogyasztás mennyisége ugyanakkor a megelőző öt év átlagához képest 6 kilogrammal kevesebb. A sertés- és baromfihús aránya (44–44 százalék) az összes húsfogyasztásból éves viszonylatban nem változott, de 2000-hez képest a sertéshús részesedése 4 százalékponttal emelkedett, miközben a baromfihúsé ugyanennyivel csökkent.

A sertéshús egy főre jutó mennyisége 25 kilogramm volt a tárgyévben, ami az előző évhez képest fél kilogrammal alacsonyabb. A baromfihús fogyasztása (24 kilogramm) 2010-hez képest gyakorlatilag nem változott. A sertéshús fogyasztása az évezred közepéhez viszonyítva is mindössze 2 kilogrammal csökkent, miközben a baromfihúsé 5 kilogrammal esett vissza. Magyarországon az elmúlt években bekövetkezett fogyasztáscsökkenés ellenére a baromfi- és sertéshúsfogyasztás átlagosnak számít az Európai Unióban. Ezen belül a baromfihúsból Luxemburgban fejenként 10 kilogrammal kevesebbet fogyasztanak, mint hazánkban, míg Portugáliában ugyanennyivel többet. Sertéshúsból Dániában kétszer annyit fogyasztanak, mint Magyarországon, ezzel szemben a hazainak mindössze a harmadát Görögországban.

A sertéshústermelés 2011-ben 4 százalékkal csökkent, a sertéshúsimport éves viszonylatban az előző kétévi 20–30 százalékos emelkedés után a tárgyévben mindössze 2 százalékkal bővült, az export ezzel egyidejűleg ugyanilyen mértékben mérséklődött. A baromfihús-termelés 7 százalékkal emelkedett 2010-hez képest, ezen belül az összes vágás 60 százalékát képező csirke és tyúk vágása 6 százalékkal, a további 20 százalékot képező vízi szárnyasoké 20 százalékkal nőtt, miközben a pulykahús termelés 2 százalékkal mérséklődött.
A baromfihús exportja 2010 után ismételten 20 százalékkal bővült, de a behozatal is több mint 20 százalékkal nőtt. Ennek következtében az import részesedése a fogyasztásból – a korábbi 10–15-ről – megközelítette a 20 százalékot.

2011-ben a marhahús, a belsőség és az egyéb húsfélék együttesen változatlanul az összes húsfogyasztás 12 százalékát tették ki. Ezen belül a marhahúsfogyasztás egy főre vetítve 2,5 kilogrammról 2,7 kilogrammra, részesedése 5 százalékra nőtt, ami megegyezik a 2005. évivel.

Hazánkban a marhahúsfogyasztás utolsónak számít az Európai Unióban, ahol az átlagos fogyasztás egy főre vetítve 15 kilogramm. A marhahústermelés 4, a húsexport 6 százalékkal szorult vissza, miközben az import jelentősen (12 százalékkal) emelkedett.

Az egy főre jutó halfogyasztás egy év alatt 2,9 százalékkal, 3,6 kilogrammra nőtt, viszont 2,7 százalékkal alacsonyabb a 2006–2010-es évek átlagánál. Ennek megfelelően a korszerű táplálkozáshoz nélkülözhetetlen halfogyasztás Magyarországon továbbra is rendkívül alacsony, annak ellenére, hogy 20 százalékkal magasabb, mint 2000-ben.

A hazai édesvízi haltermelés éves viszonylatban 2 százalékkal nőtt, miközben az import több mint egytizedével emelkedett és mennyisége – az utóbbi években fokozatosan növekedve – már meghaladja a termelt mennyiséget. Érdemes ugyanakkor megemlíteni, hogy az egyébként kis jelentőségű halexport az utóbbi két évben jelentősen bővült. 2011-ben a hús, hal és készítményeik ára átlagosan 3,3 százalékkal emelkedett, ami fele a 6,6 százalékos élelmiszerár-növekedésnek.

Ezen belül a sertéshús 3,6, a baromfihús 2,8 százalékkal drágult, miközben a marhahús ára 7 százalékkal emelkedett. A halért mindössze 1,9 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel korábban. Így a viszonylag kedvező áraknak is köszönhető a 2010. évihez képest kisebb mértékű húsfogyasztás-csökkenés és a szerény mértékű halfogyasztás-növekedés.

A tojásfogyasztás hat éve tartó csökkenése a tárgyévben sem állt meg, egy főre vetítve 13 kilogramm (217 db), ami 8 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban és 15 százalékkal marad el a 2006–2010-es évek átlagától. Ennek megfelelően az egy főre jutó fogyasztás 40 darabbal kevesebb, mint az előző öt év átlaga és közel 60 darabbal, mint 2000-ben. A csökkenés ellenére tojásfogyasztásunk még kissé meghaladja az Európai Unió átlagának szintjét (12 kilogramm/fő). A magyarországi átlagnál több tojást fogyasztanak Dániában, Máltán, Belgiumban, Franciaországban, Ausztriában és Szlovákiában, ugyanakkor a fejenkénti fogyasztás nem éri el a 10 kilogrammot Bulgáriában, Portugáliában és Finnországban.

A tárgyévi tojástermelés 10 százalékkal, az export a negyedével csökkent, miközben 18 százalékkal nőtt a behozatal. 2011-ben a tojás fogyasztása annak ellenére tovább csökkent, hogy a fogyasztói ára 2,6 százalékkal lett kevesebb éves viszonylatban.

Az összes élelmiszer-fogyasztás negyedét kitevő tej- és tejtermékfogyasztás (152 kilogramm/fő) az előző évi stagnálás után 2011-ben 2,9 százalékkal volt alacsonyabb éves viszonylatban és 4,5 százalékkal az előző öt év átlagánál. Az egy főre jutó összes tej mennyisége (170 liter/fő) a 2000-es szintnek felel meg, de 10 literrel alacsonyabb 2005-höz képest.

A hazai tejtermelés kismértékű (2 százalék) növekedése mellett a tej és tejtermékek kivitele több mint 10 százalékkal bővült. Ezzel egyidejűleg a behozatal gyakorlatilag stagnált, miután 2009-ben és 2010-ben éves viszonylatban 10 százalékot meghaladó mértékben nőtt.

Ezen belül 3 százalékkal volt több a tejimport és ugyanennyivel csökkent a tejtermékeké. A tej és tejtermékek átlagos fogyasztói ára 9,4 százalékkal emelkedett, ami nem kedvezett a fogyasztás alakulásának.

Az összes zsiradékfogyasztás (34 kilogramm/fő) 2006 óta tartó mérséklődése után a tárgyévben gyakorlatilag nem változott az előző évhez képest. Élettanilag kedvező folyamat, hogy az egy főre jutó fogyasztás 2006–2010 átlagánál 6 százalékkal, 2000-hez viszonyítva több mint tizedével volt alacsonyabb.

Ezen felül lényeges változás, hogy míg az állati zsírok részesedése 2000-ben még több mint a felét tette ki az összes zsírfogyasztásnak, az évtized közepére már a növényi zsiradékok aránya érte el az 55 százalékot, 2011-ben pedig már közel 60 százalékot. A zsiradékok 42 százalékát képező állati zsírok egy főre jutó fogyasztása (14,5 kilogramm/fő) a tárgyévben megegyezett az előző évivel, de 6,5 kilogrammal elmaradt az évezred elejéhez képest. Növényi zsiradékokból az utóbbi években, de 2000-hez képest sem változott lényegesen a fogyasztás szintje (20 kilogramm/fő). Ezen belül étolajból – a tavalyi év után ismét – 0,4 kilogrammal kevesebb fogyott (13,1 kilogramm/fő), míg margarinból (6,7 kilogramm/fő) alig érzékelhetően nőtt a fogyasztás.







Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum