2013. július 16.

KSH - Oktatásra a központi költségvetés 10 százalékát fordították, 2013. június

Az oktatási rendszer hatékony működésének egyik alapfeltétele a megfelelő anyagi feltételek biztosítása, aminek keretösszegeit az oktatáspolitikai elképzelések mellett elsősorban az egyes térségek mindenkori gazdasági állapota, a fiatal korosztályok létszáma és az iskolázottság mértéke határozza meg. Ennek vizsgálatára a hazai statisztikában a költségvetési kiadási adatok állnak rendelkezésre, melyek közé kizárólag az állami (települési, megyei, fővárosi önkormányzat, illetve a központi költségvetési szervek által fenntartott) intézmények részére a központi költségvetésből folyósított összegek tartoznak, így nem tartalmazzák ezen intézmények saját bevételeit, az egyházi és magánintézményekre fordított állami kiadásokat és ezen intézmények oktatásra fordított saját bevételeit sem. 

A 2011. évi adatok alapján folyó áron 1212 milliárd forintot fordítottak oktatásra, az összes tervezett költségvetési kiadás 9,6%-át. Az oktatási kiadások 1990-es évektől jellemző dinamikus bővülése 2006-ban lassulni kezdett, 2009-ben és 2011 pedig már csökkenés volt tapasztalható.

A kiadások volumenének alakulásában lényegesen változatosabb tendenciák érvényesültek. Az oktatási kiadások volumene a 2000-es évek elejét jellemző dinamikus bővülést követően 2003-ban érte el csúcspontját, amely elsősorban az ez évben végrehajtott közalkalmazotti béremelés következménye. A személyi kiadások nagymértékű bővülését követően a 2004 és 2006 közötti időszakban stagnált az oktatási kiadások volumene, majd 2007-től évről évre egyre nagyobb mértékű csökkenésbe váltott át. Ebben a tanulói létszám fogyásának gyorsulása mellett jelentős szerepe volt az alapnormatívák átalakításának és a normatív támogatási jogcímek csökkentésének is.

A kiadási volumen alakulásához hasonló, azonban ennél lényegesen kisebb szélső értékek között ingadozó tendenciák érvényesültek a GDP-arányos oktatási kiadások értékének alakulásában. Ez a hányados a humán tőkébe befektetett állami beruházások változását méri, azaz azt, hogy az ország gazdasági lehetőségeihez képest hogyan alakulnak az oktatásra fordított összegek. A mutató értékét a 2000-es évek elején bekövetkezett rövid növekedési szakasztól eltekintve stagnálás, illetve csökkenés jellemezte, melynek következményeként az oktatási kiadásoknak a GDP-hez viszonyított aránya a 2000. évi 5,0%-ról 2011-re 4,3%-ra apadt.

A hazai és a nemzetközi statisztikai gyakorlatban a költségvetés oktatási kiadásainak fogalma módszertanilag, így számszakilag is valamelyest eltérő adatokat takar, azonban a nemzetközi gyakorlat alapján számított GDP-arányos oktatási kiadás alakulása tendenciájában azonos a hazai számításokon alapulóval.

Az Európai Unió statisztikai hivatala (Eurostat), adatai alapján Magyarország nemzetközi módszertan által számított GDP-arányos költségvetési kiadásai a 2000-ben kezdődött dinamikus bővülés hatására 2003-ban megközelítették a 6%-ot, ami változó dinamikájú csökkenést követően 2009-re 5,1%-ra apadt. A vizsgált időszak jelentős részében tapasztalható csökkenő tendencia ellenére a hazai mutató értéke 2001-től kezdődően egészen 2008-ig meghaladta az EU 27 tagországának átlagát, ami a magyar államnak az uniós átlagnál aktívabb részvételét jelzi az oktatási rendszer finanszírozásában. Érdemes megjegyezni, hogy az oktatásra fordított kiadások túlnyomó többségét valamennyi tagországban közpénzből finanszírozzák, az unió egészét tekintve e részarány 2008-ban 86% volt.

A rendelkezésre álló legfrissebb nemzetközi adatok alapján a GDP-arányos költségvetési oktatási kiadások hazai értéke 2009-ben az uniós átlag alá csökkent. Magyarország mutatóértéke a 17. a tagországok rangsorában Lengyelországgal és Németországgal holtversenyben. (Az említett két országban az adott évben az összes kiadás sorrendben 9,5, illetve 15%-a magánforrásokból származott, hazánkban a magánforrásból származó oktatási kiadásokra nem állnak rendelkezésre adatok.) Magyarországon a költségvetési oktatási kiadásoknak a GDP %-ában kifejezett értéke az Egyesült Államokban mértnél is alacsonyabb, annak ellenére, hogy ott az oktatási terület finanszírozásának nagyobb részét magánforrásokból biztosítják.

A költségvetés oktatási kiadásainak oktatási alrendszer szerinti összetétele alig változott a vizsgált időszakban. 2011-ben az oktatási kiadások 69%-a a közoktatásban (óvoda, alapfokú és középfokú oktatás) koncentrálódott, mindegy 2%-kal nagyobb hányada, mint 2000-ben. A felsőoktatási és az oktatási szintre nem felosztható kiadások részaránya 21%-ról 22%-ra nőtt illetve 12%-ról 8,9%-ra csökkent a 2000 és 2011 közötti időszakban.

Az oktatási kiadások szerkezetét a vizsgált időszak egészében a működési célú (folyó) kiadások túlsúlya jellemezte, mely kategóriában a személyi juttatások, a munkaadót terhelő járulékok, a dologi és egyéb folyó kiadások valamint az ellátottak pénzbeli juttatásai kerülnek elszámolásra. 2011-ben az összes költségvetési kiadás 88%-át fordították a működés finanszírozására, ezen belül hattizedük személyi juttatásként és a munkaadót terhelő járulékként, 26%-uk dologi és egyéb folyó ráfordításként jelent meg az intézmények beszámolóiban. A folyó kiadások összetételét tekintve jelentősek a különbségek az egyes oktatási alrendszerek között. Míg a közoktatásban az összes kiadás mintegy kétharmadát a személyi juttatások és ezek munkaadót terhelő járulékai teszik ki, addig a felsőoktatásban ez az arány mindössze 45%. Ezzel együtt a főiskolákon, egyetemeken nagyobb anyagi háttérbázisa van a dologi és egyéb folyó kiadásoknak, valamint nagy részben az ösztöndíjak miatt az ellátottak pénzbeli juttatásainak is.

A felhalmozási célú kiadások az összes költségvetési oktatási kiadás 8,3%-át adták 2011-ben, ezen belül a felújítási kiadások aránya 2,5, a beruházásra fordítottaké 5,5% volt. Lényeges különbség, hogy míg a közoktatásban 2011-ben felújításra az összes állami támogatás 2,0, beruházásra pedig 3,8%-át fordíthatták az érintett intézmények, addig a felsőoktatásban 3,7, illetve 7,8%-át. A vizsgált időszakban a beruházásra fordított összeg és e kiadáscsoport összes kiadáson belüli részaránya mindig magasabb volt a felújításra költöttnél, de míg a beruházások súlya hosszú távon csökkenő tendenciát mutat, a felújításoké némileg
növekedni látszik, amiben nagy szerepe van az uniós támogatásoknak.







Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum