2013. augusztus 1.

KSH - A gazdasági szervezetek 60 százaléka szolgáltatást nyújt, 2013. július

2009–2011 között a regisztrált szervezetek száma a piaci szolgáltató ágak mindegyikében 
folyamatosan növekedett, viszont 2012-ben már csak a nemzetgazdasági ágak felében volt 
bővülés. 2012 végén a nemzetgazdaságban összesen regisztrált 1,8 millió gazdasági szervezet 
közel 60%-át, azaz több mint egymillió szervezetet a piaci szolgáltató ágakban tartottak nyilván.

A nemzetgazdaság regisztrált gazdasági szervezeteinek több mint egynegyede két piaci szolgáltató ágban koncentrálódott: a gazdasági szervezetek regiszterének (GSZR) adatai alapján megközelítőleg 256 ezer szervezetet az ingatlanügyletek, 207 ezret a kereskedelem, gépjárműjavítás ágban jegyeztek be.

2012 végén az ingatlanügyletek ágban közel 30 ezerrel több szervezet volt nyilvántartva, mint négy évvel korábban, az éves átlagos növekedés üteme kevéssel meghaladta a 3%-ot. 2012. december 31-én a 2008. év végi adathoz viszonyítva a szakmai, tudományos, műszaki tevékenységek ágban több mint 19 ezerrel, azaz 12,5%-kal növekedett a regisztrált gazdasági szervezetek száma, így a piaci szolgáltató ágak szervezeteinek közel egyhatodát tartják nyilván ebben az ágban.

A piaci szolgáltató ágak közül az elmúlt négy év alatt a pénzügyi-gazdasági válság ellenére folyamatosan növekedett a nyilvántartott szervezetek száma az információ, kommunikáció ágban (7,7%), a művészet,
szórakoztatás, szabadidő ágban (10,6%), valamint az egyéb szolgáltatás ágban (19%). A regisztrált gazdasági szervezetek száma 2012. december 31-én az előző év végi állapothoz képest a szállítás, raktározás ágban 2, a pénzügyi, biztosítási tevékenység ágakban 5%-kal mérséklődött. Az elmúlt év végére az előző évi adatokhoz képest stagnált a kereskedelem, gépjárműjavítás, a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás, és az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység ágakban nyilvántartott szervezetek száma.

lgáltatást végző nemzetgazdasági ágakban regisztrált gazdasági szervezetek gazdálkodási forma szerinti megoszlása jól tükrözi a végzett szolgáltatási tevékenység speciális jellegét. A 2012. december 31-i adatok szerint a piaci szolgáltató ágazatokban regisztrált szervezetek 48%-a egyéni vállalkozásként volt regisztrálva, de a 444 ezer társas vállalkozás is meghatározó volt (41%). 2012. december 31-én a nemzetgazdasági ágakban regisztrált társas vállalkozások mintegy 24%-a a kereskedelem, gépjárműjavítás, valamivel több mint 16%-a pedig a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység ágakban volt nyilvántartva.

A két legnagyobb súllyal rendelkező ágban regisztrált szervezetek gazdálkodási forma szerinti megoszlása egymással ellentétes irányú, mert míg a kereskedelem, gépjárműjavítás ágon belül 69%-ban a társas vállalkozások vannak túlsúlyban, addig ez az arány az ingatlanügyletek ágakban az egyéni vállalkozások tekintetében volt igaz. Utóbbihoz hasonlóan alakult a pénzügyi, biztosítási tevékenység ágban is a vállakozások összetétele.

A 2012. év végi adatok szerint a vizsgált piaci szolgáltató ágakban a regisztrált gazdasági szervezetek létszámkategória szerinti megoszlása alapján 95% feletti túlsúlyban vannak a 9 és kevesebb főt foglalkoztató szervezetek. 2012-ben a teljes nemzetgazdaságon belül a kereskedelem, gépjárműjavítás ágban regisztrálták a 10–19 főt foglalkoztató szervezetek majdnem egynegyedét, illetve 16,5%-át a 20–49 főt, 9%-át az 50–249 főt és 8%-át a legnagyobb, 250 fő felett foglalkoztató szervezeteknek.

2.2. Közvetlen külfölditőke-befektetések 

A nem rezidens gazdasági szervezetek és magánszemélyek által részvény, egyéb részesedés, újrabefektetett jövedelem és ingatlan formájában megjelenő magyarországi működő tőke állománya közel 18 ezer milliárd forint (közel 58 milliárd euró) volt 2011 végén. Ez folyó áron forintban kifejezve 9,1%-os növekedés az előző évihez képest. A 2011. évi külföldiműködőtőke-állomány több mint kétharmada a szolgáltató ágazatokban található.

A külföldiműködőtőke-állományból 2011 végén a legnagyobb részesedéssel a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység (30,8%) rendelkezett, de a főtevékenység alapján e nemzetgazdasági ágban elszámolt működőtőke túlnyomó része közvetve más termelő (feldolgozóipari) tevékenységet finanszíroz. A piaci szolgáltató ágazatok között kiemelkedő arányú külföldi tőke van jelen a pénzügyi, biztosítási tevékenység (8,3%), a kereskedelem, javítás (11,1%) és az információ és kommunikáció (5,8%) ágazatokba sorolt vállalkozásokban.

2.3. Foglalkoztatottság 

A piaci szolgáltatást végző nemzetgazdasági ágakban 2012-ben – a lakossági munkaerő-felvétel adatai szerint – a foglalkoztatottak száma megközelítette a 1 millió 614 ezer főt, a nemzetgazdaság egészében foglalkoztatottak mintegy 42%-át. Az elmúlt évben a piaci szolgáltató ágakban egy év alatt 42 ezer fővel, mintegy 3%-kal emelkedett a foglalkoztatottak száma. 2012-ben az összes foglalkoztatott 14%-a a leginkább élőmunka-igényes kereskedelem, gépjárműjavítás, 7%-a a szállítás, raktározás, valamint több mint 4%-uk a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ágakban dolgozott.

2012-ben a foglalkoztatottak nemek szerinti összetételét tekintve a korábbi években kialakult arányokban nagyságrendi változás nem történt. A felmérés adatai szerint a nők foglalkoztatottságának aránya (55–71% közötti megoszlásban) magas volt a kereskedelem, gépjárműjavítás, a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás, a pénzügyi, biztosítási tevékenység és a szakmai, tudományos, műszaki, tevékenység, valamint az egyéb szolgáltatás ágakban. A férfi foglalkoztatottak száma (59–76% közötti arányban) jellemzően a szállítás, raktározás, az információ, kommunikáció, az ingatlanügyletek, valamint az adminisztratív és szolgáltatást
támogató tevékenység ágban volt nagyobb.

2.4. Bruttó átlagkereset 

2012-ben az előző évihez képest a piaci szolgáltató ágak mindegyikében 1–19% közötti mértékben emelkedett az alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete. A piaci szolgáltató ágak közül 2012-ben a legmagasabb bruttó átlagkeresettel rendelkező pénzügyi, biztosítási tevékenység ágban regisztrálták a legkisebb, alig 1%-os mértékű emelkedést az előző évihez képest. Egy év alatt az alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ágban 11, a szakmai, tudományos, művészeti tevékenység és az adminisztratív és szolgáltatás támogató tevékenységet végző ágakban 9–9%-kal, míg az ingatlanügyletek nemzetgazdasági ágban a legnagyobb mértékben, közel 19%-kal növekedett.

Az alkalmazottak bruttó átlagkeresetét tekintve jelentős nagyságrendi eltérések vannak az egyes ágak között. 2012-ben az alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete a kereskedelem, gépjárműjavítás, és a szállítás, raktározás, valamint az ingatlanügyek ágakban közelítette meg leginkább a nemzetgazdaság egészére számított közel 223 ezer forintos havi átlagot.

A piaci szolgáltató ágak közül 2012-ben és az azt megelőző években is a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ágban regisztrált havi bruttó – 2012-ben közel 140 000 forintos – átlagkereset összege maradt el a legnagyobb mértékben (37–41%) a nemzetgazdasági átlagtól. 2012-ben az alkalmazottak havi bruttó átlagkeresete az információ, kommunikáció ágban meghaladta a 410 ezer forintot, 84%-kal volt magasabb a teljes nemzetgazdasági átlagánál.

Az elmúlt évben a pénzügyi, biztosítási tevékenység ág alkalmazottainak havi bruttó átlagkeresete megközelítette a 460 ezer forintot, több mint a duplája volt a nemzetgazdasági átlagnak. A szakmai, tudományos, műszaki tevékenység ágazatban alkalmazottak havi bruttó közel 331 ezer forintos átlagkeresete szintén jelentős mértékben meghaladja a többi piaci szolgáltató ágazatban regisztrált átlagkeresetet, és arányait tekintve közel másfélszerese a nemzetgazdasági átlagnak.










Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum