2013. augusztus 9.

KSH - A havi bruttó átlagkereset 223 ezer forint 2012-ben

Az átlagkeresetekben meglévő régiónkénti különbségek a gazdasági válság kezdetétől 
kismértékben növekedtek a kereseti rangsor elején álló központi régió és a leghátrányosabb 
helyzetű térségek között. 2011-ben a régiónkénti kereseti szélsőértékek különbségei kissé 
mérséklődtek ugyan, 2012-ben azonban ismét távolodtak egymástól a gazdaságilag fejlettebb 
és a kedvezőtlenebb helyzetben lévő régiók átlagkeresetei. 

2012-ben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók nemzetgazdasági szintű havi bruttó átlagkeresete 222 990 forint volt, 4,6%-kal több, mint az előző évben. A keresetváltozások régiónkénti üteme az előző évinél tágabb intervallumban, 2,6–7,9% között szóródott. Észak-Magyarországon volt a legalacsonyabb ütemű a keresetnövekedés, Nyugat-Dunántúlon pedig a legmagasabb. Figyelemre méltó, hogy a nyugat-dunántúli keresetnövekedés az alkalmazásban állók számának egyidejű növekedése mellett valósult meg. A változások hatására kis mértékben tovább távolodtak egymástól a régiós átlagkeresetek, a fejlettebb dunántúli régiók kereseti előnye nőtt a többi vidéki régióhoz képest. A listavezető Közép-Magyarországon az átlagkereset több mint másfélszerese volt a rangsor végén elhelyezkedő két alföldi régióénak.

A régiókon belül a megyék bruttó átlagkeresetei is számottevő differenciákat mutatnak. Legjelentősebb eltérés a főváros és Pest megye átlagkeresetei között tapasztalható, a legkiegyenlítettebb kereseti viszonyok pedig a leghátrányosabb munkaerő-piaci helyzetű régiókban jellemzők. A fővároson kívül egyetlen megyében, Győr-Moson-Sopronban haladták meg a keresetek az országos átlagot. Az átlagkeresetek 2012-ben is Békés megyében voltak a legkisebbek az országban, és ettől alig valamivel voltak csak magasabbak a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyeiek.

A versenyszférában egy év alatt átlagosan 7,2%-kal növekedtek, a költségvetési szektorban 1,7%-kal csökkentek a keresetek. A létszámát tekintve kisebb jelentőségű nonprofit szervezeteknél 7,8%-os keresetbővülés történt.

Az alkalmazásban állók szektoronkénti megoszlásának, azon belül a fizikai és szellemi foglalkozásúak arányának régiónkénti eltolódásai döntően befolyásolták a keresetek egy év alatti változását.

2012-ben a fizikai foglalkozásúak keresete az átlagot kissé meghaladóan, 6,7%-kal nőtt, és 154 ezer forintot tett ki. Három régióban – Dél-Dunántúlon, Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön ennél mérsékeltebb, 3,9–5,3% közötti volt a növekedés. Az állománycsoporton belül a versenyszférában 9,7%-kal növekedtek a keresetek, a költségvetési szerveknél 6,8%-kal mérséklődtek. A versenyszférában minden régióban és megyében növekedés történt, a költségvetési szerveknél pedig Közép-Magyarország kivételével szűkültek a keresetek. A versenyszférában dolgozó fizikai foglalkozásúak régiók szerinti átlagkeresetei a költségvetési szervezeteknél dolgozó fizikaiakétól kisebb intervallumban szóródtak, a legalacsonyabb (északalföldi) és legmagasabb (nyugat-dunántúli) átlagkereset közötti különbség 30 ezer forint volt.

A költségvetés területén a régiókban realizált legmagasabb (közép-magyarországi) és legalacsonyabb (észak-magyarországi) fizikai átlagkeresetek között 67 ezer forint volt az eltérés. Az elmúlt évinél nagyobb különbség részben abból adódott, hogy a közszférában közfoglalkoztatottként alkalmazott létszám kikerült az általános minimálbér hatálya alól, ami párosult azzal, hogy a szektorban négyszer annyi teljes munkaidős közfoglalkoztatott dolgozott, mint egy évvel korábban. Ennek tudható be, hogy az alacsonyabb keresetű közfoglalkoztatottakat nagyobb számban foglalkoztató, hátrányos helyzetű régiókban a költségvetési szerveknél a fizikai foglalkozásúak keresetei az előző évihez képest 8–11%-kal csökkentek.

szellemi foglalkozásúak 2012-ben átlagosan 296 ezer forintot kerestek, 4,3%-kal többet, mint 2011-ben. A versenyszférában 5,2%-kal a költségvetési szervezeteknél 2,7%-kal növekedett az állománycsoportba tartozók átlagkeresete. A versenyszférában a szellemi foglalkozásúak valamennyi régióban többet kerestek, mint a költségvetési szervezeteknél; a legnagyobb kereseti előnyük a Közép-Dunántúlon és Közép-Magyarországon alkalmazásban állóknak volt; az előbbi régióban 124, utóbbiban 117 ezer forint volt a két szektorban dolgozók havi bruttó átlagkeresete közötti különbség. A két szféra szellemi foglalkozású alkalmazásban állóinak a keresete Dél-Alföldön közelített legjobban egymáshoz.

A szellemi és fizikai foglalkozásúak bruttó havi átlagkeresete közötti különbség 2012-ben régiónként eltérően alakult. A fizikai munkakörben dolgozók átlagosan 52%-át keresték a szellemi foglalkozásúakénak. A két állománycsoport keresetkülönbsége Közép-Magyarországon volt a legnagyobb, ahol a fizikai foglalkozásúak a szellemiek keresetének 49%-át kapták, legkisebb pedig Nyugat-Dunántúlon és Dél-Alföldön, ahol ez az arány 64, illetve 61% volt.

gi ágak szerint vizsgálva a bruttó kereseteket, 2012-ben csak kisebb változások történtek a régiók egymáshoz viszonyított relatív helyzetében. Közép-Magyarország átlagkeresetei valamennyi gazdasági ágban meghaladták az ágazati országos átlagot, és a mezőgazdaság, a szállítás, raktározás valamint az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenységek kivételével a legmagasabbak voltak az országban. A kereseti rangsor második-harmadik helyén – a pénzügyi biztosítási tevékenység gazdasági ágat kivéve, ahol a 2. helyen Észak-Alföld áll – a dunántúli régiók osztoztak. A legtöbb gazdasági ágban Dél-Alföldön és Észak-Alföldön voltak a legalacsonyabbak a keresetek. Más szempontból tekintve, az ágazati átlagot meghaladó régiós bruttó keresetek Közép-Magyarország mellett csak a dunántúli régiókban fordultak elő.

A bruttó keresetek átlagából az szja és a járulékok levonásával számított nemzetgazdasági szintű nettó átlagkereset 144 040 forint volt, ami az előző évinél 2,0%-kal volt magasabb. Nyugat-Dunántúlon, Közép-Dunántúlon és Közép-Magyarországon az átlagot meghaladó, 3,4–4,2% közötti volt a növekedés, Dél-Dunántúlon és Dél-Alföldön az előző évihez képest stagnált, Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon ugyanakkor 0,9 illetve 1,5%-os keresetcsökkenés következett be. A nettó átlagkeresetek régiós szélsőértékei közötti különbségek az egy évvel korábbihoz képest tovább növekedtek. A közép-magyarországi nettó átlagkereset – hasonlóan a bruttó keresetek között kialakult arányokhoz – több mint másfélszerese volt a fizetési rangsor végén álló régiók nettó átlagkeresetének.

A KSH a korábbi években alkalmazott számítási módszertannal megegyezően a nettó átlagkereset területenként történő számításánál figyelmen kívül hagyja a családi kedvezmények hatását. Országosan – a családi kedvezmények hatását is figyelembe véve – a keresetek vásárlóértéke 2012-ben – a fogyasztói árak 5,7%-os növekedése mellett – átlagosan 3,4%-kal csökkent a 2011. évihez képest. Ezen belül a gyermeket nem nevelők reálkeresete 3,6%-kal, a 3 vagy több gyermeket eltartóké pedig 2,2%-kal volt kevesebb az előző évinél. (Az eltartott gyermekek számát figyelembe vevő, mikroszimulációs modellen alapuló eljárás nem teszi lehetővé a családi kedvezménnyel korrigált reálkeresetek régiónkénti megállapítását, csakúgy, mint a költségvetési szférában és a nonprofit szervezetek egy részének juttatott, keresetbe nem tartozó kompenzáció régiónkénti hatásának vizsgálatát.)







Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum