2013. augusztus 7.

KSH - A munkanélküliek aránya Észak-Magyarországon 17 százalék 2012-ben

A munkanélküliek száma a 2000-es évek elejétől többnyire emelkedett. A növekvő tendencia 2011-ben megállt, amit 2012-ben mérsékelt (1,6%-os) emelkedés követett. 

A munkaerő-felmérés fogalma szerint 2012-ben átlagosan 476 ezer fő számított munkanélkülinek. A munkanélküliség mérséklődése 2011. év folyamán leginkább a fejlettebb dunántúli régiókban ment végbe, ahol a válság hatására megingott iparágak élénkülni kezdtek. 2012-ben azonban három kedvezőtlenebb gazdasági helyzetű régióban (Dél-Dunántúl, Észak-Magyarország, Észak-Alföld) csökkent a munkanélküliek száma, elsősorban a közfoglalkoztatás kiszélesedésével összefüggésben. A három gazdaságilag legfejlettebb régióban ugyanakkor az átlagosnál jóval nagyobb ütemben nőtt a munkanélküliek száma: Közép-Magyarországon  8,6%-kal, Közép- és Nyugat-Dunántúlon 4,1 illetve 2,3%-kal.

A munkanélküliségi ráta 2012-ben országosan 10,9% volt, ugyanannyi, mint egy évvel korábban. A gazdaságilag fejlettebb régiókban emelkedett, vagy stagnált a munkanélküliségi ráta, a kedvezőtlenebb helyzetű területeken mérséklődött. Így a munkanélküliség szintje alapján kialakult területi különbségek kissé csökkentek. Az előző évivel megegyezően, 2012-ben a munkanélküliek aránya Nyugat-Dunántúlon volt a legalacsonyabb (7,4%), és Észak-Magyarországon a legmagasabb (16,6%).

A munkanélküliségi ráta régiók szerinti relatív szórása csökkent, a 2011. évi 29%-ról 2012-re 27%-ra. A megyék szintjén mért relatív szórás ugyancsak mérséklődött, az előző évi 32%-ról 2012-re 30%-ra. A munkanélküliségi ráta megyei szélsőértékeit Győr-Moson-Sopron (5,3%) és Nógrád (17,5%) képviselte.

Országosan 2012-ben 263 ezer férfi és 213 ezer nő számított munkanélkülinek. A férfiak száma 3,7%-kal nőtt, a nőké 0,8%-kal mérséklődött. A munkanélkülieken belül a férfiak aránya 55, a nőké 45% volt. A férfiak aránya a munkanélkülieken belül a központi régióban a legmagasabb (59%) és Dél-Dunántúlon a legalacsonyabb (53%). Ez alapján a nemek közötti arányeltolódás Közép-Magyarországon a legnagyobb (18,3 százalékpont) és Dél-Dunántúlon a legkisebb (5,2 százalékpont).

A férfiak munkanélküliségi rátája az előző évhez képest némileg emelkedett, míg a nőké valamelyest mérséklődött. Így a férfiak és nők munkanélküliségi rátája közötti különbség, amely 2011-ben nem volt számottevő, 2012-re 0,6 százalékpontot tett ki.

A nők munkanélküliségi mutatója csak három régióban (Közép-Magyarországon, Nyugat-Dunántúlon és Észak-Magyarországon) volt alacsonyabb a férfiakénál. A nemenkénti munkanélküliségi ráta között a legnagyobb eltérés (2,3 százalékpont) Közép-Magyarországon, a legkisebb (0,1 százalékpont) Nyugat-Dunántúlon alakult ki.

A munkanélküliségi ráta a főbb korcsoportokban szintén eltérően alakult. A 15–24 évesek munkanélküliségét jellemző mutató 2012-ben 28,1% volt, a 2011. évinél 2 százalékponttal magasabb. E korosztály munkanélküliségi mutatója a munkanélküliek összességéhez hasonlóan Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön volt a legmagasabb. A fiatalok munkanélküliségi rátájának régiónkénti relatív szórása (23%) az átlagosnál (27%) kisebb területi egyenetlenséget mutat.

A 25–64 éves állástalanok munkanélküliségi mutatója némileg mérséklődött, és 2012-ben 9,7% volt. Magasabb (11–15%-os) arányszámokat ugyancsak a gazdaságilag fejletlenebb térségekben mértek. E korosztály munkanélküliségi rátájának régiónkénti relatív szórása (27%) valamelyest nagyobb az átlagosnál. (A 65 éves és idősebb munkanélküliek aránya igen alacsony).

Az iskolai végzettség meghatározó tényezője a népesség munkaerő-piaci helyzetének, az álláskeresők szakirányú végzettségei azonban gyakran nem találkoznak a gazdaság valós igényeivel.

2012-ben, hasonlóan az előző évihez, a munkanélküliek legnagyobb részének, 32%-ának a legmagasabb iskolai végzettsége szakmunkásképző, illetve szakiskola volt. A gazdaság részéről fokozódó igény mutatkozik a szakmunkára, ugyanakkor a kereslet és a kínálat szakma szerinti szerkezete, területi megoszlása eltérő. A munka nélkül maradó szakmunkás réteg bővülése a válság hatására nagymértékű volt, amit 2012-ben némi mérséklődés követett, régiónként vizsgálva azonban eltérően változott. Közép- és Nyugat-Dunántúlon nagyobb mértékben, 9,1 és 5,9%-kal, Észak-Magyarországon 3,2%-kal emelkedett a számuk. Az alföldi régiókban 6–8%-os, Dél-Dunántúlon 2,2%-os csökkenés történt, Közép-Magyarországon pedig stagnált a szakmunkás, illetve szakiskolai végzettségű munkanélküliek száma.

A legfeljebb az általános iskola 8. osztályát végzettek száma lényegében ugyanannyi volt, mint az egy évvel korábbi, és országosan a munkanélküliek 29%-át tették ki. A létszámemelkedést mutató régiók közül kiemelkedik Közép-Magyarország, ahol 24%-kal nőtt a legalacsonyabb végzettségű munkanélküliek száma, a munkanélkülieken belüli részesedésük azonban továbbra is itt a legalacsonyabb (21%). A legfeljebb alapszintű végzettséggel rendelkező munkanélküliek aránya Közép- és Nyugat-Dunántúlon, Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön volt a legnagyobb (33–36%). A dél-dunántúli érték (29%) csak kevéssel haladta meg az átlagosat, a dél-alföldi pedig az alatti volt (25%).

A gimnáziumi és egyéb középiskolai végzettséggel rendelkezők az állástalanok 29, a diplomások 10%-át adták. E két csoportban az előző évhez képest jelentősebb (5,4 és 5,3%-os) emelkedés történt. Az érettségivel rendelkező munkanélküliek száma a központi régióban emelkedett a legnagyobb ütemben (14%-kal) 2011-hez képest. A felsőfokú végzettséggel rendelkező munkanélküliek száma évről évre emelkedik. Ennek legfőbb oka a kereslet és a kínálat szakirány szerinti eltérő szerkezete, illetve a gazdaság ez irányú korlátozott felvevőképessége.






Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum