2013. szeptember 27.

KSH - A népesség 24 százaléka 60 éven felüli, 2013. szeptember

Magyarországon a hosszabbodó élettartam és az alacsony termékenység következtében a 60 évesek és idősebbek létszáma és aránya 1993 óta meghaladja a gyermekkorúakét. A folyamat eredményeként a népesség öregedése egyre gyorsul. 

2013 elején a lakosság 24%-a, 2 millió 364 ezer fő volt legalább 60 éves. 2000 és 2013 között a 60 éves és idősebb népesség száma 390 ezer fővel nőtt, a lakosságon belüli arányuk a több mint egy évtized alatt összességében 4,2 százalékponttal emelkedett. (A Népességtudományi Kutatóintézet népesség-előreszámítása szerint az idősek aránya egyre gyorsuló ütemben növekszik, 2035-re elérheti a 30%-ot.)

A lakosság korösszetételének, valamint a nyugdíjazás szabályrendszerének, a nyugdíjkorhatár
változásával folyamatosan változik a nyugdíjasok és egyéb ellátottak korösszetétele is. 2013 elején az ellátottak 84%-a 1954-ben vagy korábban született (azaz 59 éves vagy idősebb volt). A mintegy 450 ezer főnyi, 1954 után született, 59 évesnél fiatalabb ellátotti kör 55%-a megváltozott munkaképességűeknek járó ellátásban részesült, 8%-uk életkoron alapuló ellátást kapott. Közel 20 ezer, 59 évesnél fiatalabb nő a 40 év jogosultsági idő alapján kérte a nyugdíjazását.

A különböző ellátási formák természetesen összefüggésben vannak az ellátottak életkorával. A fiatalabb korosztályok esetében a megváltozott munkaképességűeknek járó ellátások, valamint a hozzátartozói nyugellátások teszik ki az ellátások túlnyomó többségét, az öregségi ellátások aránya értelemszerűen elenyésző. Az öregségi nyugdíjak az 1950-es években születetteknél jelennek meg (különösen a nőknél a 40 év jogosultsági idő igénybevételével), majd az irányadó nyugdíjkorhatár betöltése miatt az idősebb korcsoportokban ezek válnak dominánssá.

A nyugdíjban és egyéb ellátásban részesülők közül a fiatalabb korosztályok aránya Dél-Dunántúlon, Észak-Magyarországon és az alföldi régiókban magasabb az országos átlagnál.

ban, ellátásban részesülők számát a lakosság korösszetételén, egészségi állapotán túlmenően
meghatározza az a jogszabályban megállapított időpont is, amikortól valaki igénybe veheti az ellátást.

A folyósítások legjelentősebb részét kitevő öregséginyugdíj-jogosultsághoz szükséges nyugdíjkorhatár meghatározása, változtatása a közvélemény élénk érdeklődésére tarthat számot. A nők nyugdíjba vonulási életkorának fokozatos emelését követően nyugdíjkorhatáruk a férfiakéval azonos, eleinte 60, majd 2008-tól egységesen 62 év lett. A jelenleg hatályos szabályozás szerint a nyugdíjkorhatárt 65 évre emelik fel. 2012-től születési évjáratonként emelkedik a korhatár, így elsőként az 1957-ben születetteknél tolódik ki 65 évre.

A 65 éves korban várható élettartam alapján (2011-es adatok szerint) Magyarországon egy férfi ebben az életkorban még átlagosan 14, egy nő 18 életévre számíthat. Uniós összevetésben ez a kedvezőtlenebbek közé tartozik, különösen a férfiak életkilátásai miatt. Franciaországban a nők 65 éves korukban átlagosan 24, a férfiak 19 évnyi további élettartamra számíthatnak még.

Makrogazdasági szempontból tovább árnyalható a kép, ha a várható élettartam mellett az egészségben eltölthető életéveket is figyelembe vesszük. Az „eltartási teher” ugyanis jóval nagyobb akkor, ha nem csak a nyugdíjkasszából kell ellátást folyósítani, hanem az emberek rossz egészségi állapota miatt további egészségügyi kiadások is felmerülnek.

2011-ben Magyarországon mindkét nem 65 éves korban még hat egészségben eltöltött évre
számíthatott. Az EU többi állama közül csak Észtország, Lettország, Románia és Szlovákia lakosainak rosszabbak a kilátásai. Az ellenpont Svédország, ahol egy férfi ebben az életkorban átlagosan 14, egy nő 15 évet tölthet még egészségesen, de Dániában, Máltán, Luxemburgban, Belgiumban, az Egyesült Királyságban és Írországban is még több mint 10 egészségben eltöltött évre számíthat egy 65 éves személy.

A nyugdíjasok és egyéb ellátottak helyzetének alakulásában fontos tényező a megszerzett szolgálati idő hossza, mivel ez a nyugdíjak és egyéb ellátások összegét jelentősen befolyásolja.

Az öregségi nyugdíjasok jellemzően hosszabb szolgálati idővel rendelkeznek: 29%-uk 35–39, közel egynegyedük pedig 40 44 év beszámított szolgálati idő után részesül ellátásban. A 40 évnél kevesebb szolgálati idő alapján elsősorban a nőknek folyósítanak ellátást. A nőkre alapvetően a rövidebb szolgálati idő a jellemző, ami a korábban nyugdíjazottak esetében egyrészt a férfiaknál alacsonyabb nyugdíjkorhatárnak, másrészt a családi szerepvállalásuknak köszönhető (az alacsonyabb szolgálati időalapján megállapított öregségi nyugdíjak számát mindezeken túl az is megemelte, hogy a korbetöltött rokkantsági nyugdíjasokat átsorolták e csoportba).

A korábban a fegyveres testületeknél dolgozó, korhatár alatti öregségi nyugdíjasok természetszerűleg alacsonyabb szolgálati idővel rendelkeznek: négytizedük 30–34, 29%-uk 25–29 év beszámított szolgálati idővel kap ellátást. Mindez érthető, hiszen esetükben alacsonyabb szolgálati idő is elég volt a nyugdíjba vonuláshoz. Az életkoron alapuló ellátásban részesülők szolgálati idő szerinti megoszlása viszont a több ledolgozott év túlsúlyát mutatja. Az ilyen címen ellátást kapók 36%-a 40–44, egyharmada 35–39 év beszámított szolgálati idő alapján kap ellátást.

A rehabilitációs járadékosok a fent említett ellátásokhoz képest jóval alacsonyabb szolgálati idővel rendelkeznek. Közel négytizedük 20 év alatti, ugyanekkora hányaduk 20–29 év szolgálati idő alapján kapott ellátást. 30–34 év szolgálati időt 15%-uknál, 34 évnél hosszabbat mindössze 6,1%-uknál regisztráltak. Az ország egyes területei között a szolgálati idő szerinti különbségek is jelzik a nyugdíjtípusok, illetve gazdasági helyzet szerinti különbségeket. A gazdaságilag kedvezőtlenebb helyzetben lévő Észak-Magyarországon, Dél-Dunántúlon, valamint az alföldi régiókban jellemzőbb a rövidebb szolgálati idő.






Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum