2013. október 14.

KSH - A bruttó hazai termék (GDP) 2 százalékkal csökkent 2012-ben

2012-ben Magyarország folyó áron számított bruttó hazai terméke (GDP-je) 28 048 milliárd forint volt, ami változatlan árakon számítva 1,7%-os csökkenést jelent az előző évihez viszonyítva. Az egy főre jutó bruttó hazai termék összege 2 millió 827 ezer forint volt, vásárlóerő-paritáson számolva 16 725 euró, az EU-27 átlagának 65%-a.

Az ágazatok hozzáadott értéke alapáron 2012-ben 1,8%-kal csökkent az előző évihez képest. A visszaesést alapvetően a mezőgazdaság és az ipar teljesítménycsökkenése okozta. A szektorok közül legnagyobb mértékben a pénzügyi vállalatok hozzáadott értéke maradt el az előző évitől (-3,3%). A nem pénzügyi vállalatok szektorának hozzáadott értéke 2,1, a háztartási szektoré 3,2%-kal mérséklődött. Ugyanakkor a kormányzati szektor teljesítménye 0,9, míg a háztartásokat segítő nonprofit intézményeké 1,2%-kal nőtt.

Az árutermelő ágazatok (mezőgazdaság, ipar, építőipar) teljesítménye a nemzetgazdasági átlagnál erősebben, 4,2%-kal esett vissza. A mezőgazdaság teljesítménye az előző évi magas bázist követően és az aszálykárok következtében 18,9%-kal csökkent. A legnagyobb veszteség a gabonafélék termelésében jelentkezett, mindenekelőtt a kukorica termését vetette vissza nagymértékben a rendkívül csapadékszegény időjárás. Az ipar hozzáadott értéke 1,3, ezen belül a feldolgozóipar 0,4%-kal csökkent. A feldolgozóiparon belül a számítógép, elektronikai és optikai termék gyártása területén volt a legnagyobb a visszaesés, melyet elsősorban a híradás-technikai berendezések gyártásában történt kapacitáscsökkentések és az elektronikus fogyasztási cikkek iránti kereslet csökkenése okozott.

Ezt nem tudta ellensúlyozni az egyre jelentősebb súlyt képviselő járműgyártás termelésbővülése, melynek hajtóereje kizárólag az exportértékesítés volt. Az energiaipar (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) bruttó hozzáadott értéke 3,3%-kal volt alacsonyabb, mint 2011-ben. Az előző évinél hidegebb időjárás hatására megnőtt fűtésigény csak a volumencsökkenés mértékét mérsékelte, de nem tudta ellensúlyozni a lecsökkent ipari energiaigényt. Az építőipar teljesítménye 6,3%-kal csökkent. Mindkét építményfőcsoport termelése elmaradt az előző évitől. Az épületek építésének mérséklődését a lakásépítések visszaesése és a nagyberuházások elmaradása okozta. Az egyéb építmények építése kisebb mértékben csökkent, mivel a közműépítések mérséklődését az út- és vasútépítések emelkedése nagyrészt ellensúlyozta.

A szolgáltatások bruttó hozzáadott értéke együttesen 0,5%-kal maradt el az egy évvel korábbitól. A szolgáltató ágak közül bővült az információ, kommunikáció, a közigazgatás, oktatás, egészségügy ágazatcsoport, valamint a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás hozzáadott értéke. Az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ág hozzáadott értéke 3,3%-kal nőtt elsősorban az információ-technológiai szolgáltatások bővülése következtében.

A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ág 1,3%-os emelkedéséhez nagymértékben járult hozzá a külföldiek vendégforgalmának folyamatos bővülése. A kereskedelem, gépjárműjavítás ág teljesítménye 2,1%-kal csökkent összhangban a lakossági fogyasztás visszaesésével. A szállítás, raktározás ág hozzáadott értéke 1,5%-kal mérséklődött.

Ezen belül a postai tevékenység csökkent a legjelentősebben. A pénzügyi szolgáltatások teljesítménye 3,6%-kal csökkent. Ez elsősorban a hitelek volumenének visszaesése miatt következett be, amely a visszafogott fizetőképes hitelkereslet és hitelkínálat együttes következménye. A biztosítási piacon a szerződésszámok és a díjbevételek folyamatos mérséklődése figyelhető meg. A biztosítókat terhelő adók is tovább rontották, míg a kártérítések csökkenő összege javította teljesítményüket.

Éves szinten az árutermelő ágazatok 1,3, a szolgáltatások 0,3 százalékpontos mérséklődéssel járultak hozzá a GDP 1,7%-os csökkenéséhez, a maradék 0,1 százalékpontot a termékadók és támogatások egyenlegének változása magyarázza.

A GDP felhasználását tekintve a háztartások fogyasztási kiadása az előző évben tapasztalt enyhe bővülést követően 1,7%-kal csökkent. 2012-ben a fogyasztásban legnagyobb súllyal szereplő tételek (élelmiszer, közlekedés és lakhatás) kiadásai csökkentek, ezek közül legnagyobb mértékben a közlekedés és szállítás területén. Néhány kisebb súlyú termékcsoport esetében – pl. szabadidő, kultúra, vendéglátás – enyhe növekedés figyelhető meg. A kormányzat által finanszírozott természetbeni társadalmi juttatások 2,5%-kal csökkentek, a közösségi fogyasztás alig változott (+0,1%). Ezen folyamatok eredőjeként a végső fogyasztás 1,5%-kal mérséklődött.

A bruttó állóeszköz-felhalmozás – amelynek jelentős részét a beruházások teszik ki – az előző évinél kisebb ütemben, 3,7%-kal csökkent. A legnagyobb súllyal rendelkező nemzetgazdasági ágak közül a feldolgozóipar beruházásai 4,9%-kal emelkedtek, a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágé 2,4, az ingatlanügyleteké 5,1%-kal viszont csökkentek 2012-ben.

 Éves szinten az energiaiparban 38,6%-kal csökkentek a beruházások, ahol 2011-ben nagyobb hálózatépítési és felújítási munkákat végeztek. Szintén jelentős visszaesés történt a pénzügyi, biztosítási tevékenység beruházásaiban (37,3%). A kissúlyú ágak közül a folyamatos hálózatfejlesztések és a digitális vételre való átállás eredményezték az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ág 10,9%-os bővülését. A beruházások volumene mérséklődött a kereskedelem, gépjárműjavítás (2,5), valamint a mezőgazdaság, erdőgazdaság, halászat (1,9%) nemzetgazdasági ágban.

Összességében a bruttó hazai termék belföldi felhasználása 3,5%-kal esett vissza.

A nemzetgazdaság külkereskedelmi forgalmának egyenlege 2012-ben folyó áron újabb kiemelkedő, 2061 milliárd forintos aktívummal zárt, továbbra is romló cserearány mellett. Az export volumene éves szinten 1,7%-kal nőtt, ezen belül a termékforgalom kivitele 2,1%-kal emelkedett, a szolgáltatásoké 0,3%-kal csökkent. A teljes külkereskedelem importja 0,1%-kal csökkent, amelyen belül a termékek behozatala 0,3%-kal nőtt, a szolgáltatásoké 2,0%-kal csökkent.

Keresleti oldalról a végső fogyasztás 1,1 százalékponttal, a bruttó felhalmozás pedig 2,2 százalékponttal fogta vissza a gazdasági növekedést. A belföldi felhasználás így összességében 3,3 százalékpontos csökkenést okozott a GDP volumenváltozásában. A kiviteli többlet +1,6 százalékpontos hozzájárulása mérsékelte 1,7 százalékpontos visszaesésre a GDP változását.

A bruttó nemzeti jövedelem (GNI) 2012-ben folyó áron 26 542 milliárd forint volt, ami összehasonlító áron 1,8%-kal alacsonyabb az előző évinél. 2012-ben a GNI értéke a GDP 94,6%-át tette ki, ami közel azonos a 2011-es mutató értékével (94,7%). 2012-ben a külföldről kapott és a külföldnek fizetett tulajdonosi jövedelem egyenlege 2086 milliárd forinttal csökkentette a GNI-t, ami az előző évhez képest 4,7%-kal növekedett. A tulajdonosi jövedelem tételei közül a külföldre fizetett kamat 130 milliárd forinttal nőtt, miközben ellentétes irányú oldala alig módosult 2012-ben.

A tulajdonosi jövedelem másik komponense, az osztalék egyenlege 1084 milliárd forinttal csökkentette a GNI-t, mind a külföldről kapott, mind a külföldre fizetett osztalék csökkent (46,6 és 24,4%-kal) az előző évihez képest. A harmadik komponens, a visszaforgatott jövedelmek egyenlege 2012-ben 42 milliárd forinttal csökkentette a GNI-t, szemben az előző évi 10 milliárd forintos növekedéssel. A GDP és GNI átmeneti tételei közül a munkavállalói jövedelem egyenlege és az EU-nak fizetett adó és az EU-tól kapott támogatás egyenlege emelte a GNI-t, előbbi 234 milliárd, utóbbi 346 milliárd forinttal.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum