2013. október 15.

KSH - Száz lakosra 7 vállalkozás jut, 2013. október

2011-ben összesen 690 ezer működő vállalkozást tartottak nyilván Magyarországon, azaz tényleges gazdálkodási tevékenységet a regisztráltak héttizede folytatott. (A működő vállalkozások körébe a vállalkozásdemográfiai adatgyűjtésbe bevont piacorientált gazdasági szervezetek – társas vállalkozások és egyéni vállalkozók – sorolhatók. A működő vállalkozások regisztráltakhoz viszonyított arányának számításakor e kört vettük figyelembe.) 

Ez az arány Észak- és Dél-Alföldön, valamint Nyugat-Dunántúlon a legmagasabb, ahol a működők a nyilvántartásban szereplők több mint háromnegyedét tették ki. Közép-Magyarországon az átlagosnál kedvezőtlenebbül alakult a helyzet, ahol a regisztráltak kevesebb mint kétharmada végzett tényleges tevékenységet. A működő vállalkozások területi megoszlása a regisztráltakhoz hasonlóan alakult, azzal a különbséggel, hogy Közép-Magyarország valamivel kisebb súlyt képvisel.

A Magyarországon működő vállalkozások döntő része a legfeljebb 249 főt foglalkoztató kis- és középvállalkozások (KKV) kategóriájába tartozik. Szerepük jelentős az ország jövedelemtermelésében, a beruházásokban valamint a foglalkoztatásban is. Tényleges gazdálkodási tevékenységet az átlagoshoz hasonlóan a KKV-k héttizede folytatott. Ezzel szemben a regisztrált nagyvállalatok szinte mindegyike, összesen 865 működött, hiszen ezekre az erőforrás-igényesebb, nagyobbrészt termelő tevékenységet folytató szervezetekre kevésbé jellemző, hogy működésüket szüneteltessék vagy rövidebb/hosszabb időre hibernálódjanak, továbbá a megszűnés előtti állapotban, illetve csőd- és felszámolási eljárás alatt is jóval kevesebben vannak. Az alkalmazott létszám növekedésével a működő kisvállalkozások regisztráltakhoz viszonyított aránya tekintetében megfigyelhető területi különbségek egyre nagyobbak, ugyanakkor a közepes és nagyméretű szervezeteket illetően már jóval kisebb eltérések figyelhetők meg.

A működési hányad a legfeljebb 9 főt foglalkoztató mikrovállalkozások esetében a legkisebb – 64–75% között szóródva –, ami a régiók közül Közép-Magyarországon mutatta a legalacsonyabb értéket. A szervezetméret alapján a 10–49 fős kisvállalkozások jóval nagyobb arányban végeznek tényleges gazdálkodási tevékenységet, ami Észak-Magyarország kivételével mindenütt felülmúlta a nyolctizedet. A regisztrált középvállalkozások és a nagyvállalatok minden régióban szinte kivétel nélkül működnek, a területi különbségek e két kategóriában nem számottevők.

A szervezetek döntő részét felölelő szolgáltatási szektorban a jellemzően kisebb mérettel összefüggésben a regisztrált vállalkozások héttizede folytatott tényleges gazdálkodási tevékenységet. Egyedül a közép-magyarországi szervezetekre jellemző érték maradt el (5,0 százalékponttal) az országostól, a többi régió vállalkozásait az átlagosnál magasabb hányad jellemezte. A tercier szektorban a 250 főnél nagyobb létszámú regisztrált vállalkozások mindegyike működött, a KKV-k esetében ez a hányad az országossal megegyezett.

Magyarországon a meghatározott körbe tartozó ipari vállalkozások közel háromnegyede végzett tényleges gazdálkodási tevékenységet. A működők hányada még a hazai viszonylatban kevésbé iparosodott alföldi régiókban is meghaladta az átlagost. Az egyes létszám-kategóriákat tekintve mindenütt a tíz főnél nagyobb szervezetek működési aránya volt magasabb. Az építőiparban a ténylegesen tevékenykedő vállalkozások hányada ugyan elmaradt az iparban megfigyeltektől, azonban Közép-Magyarország kivételével minden régióban az átlagosnál kedve-zőbben alakult. A mezőgazdaságban a regisztrált szervezetek 73%-a működött. Vállalkozásméret alapján az ágazatban kimagasló eltérések tapasztalhatók: a tíz főnél nagyobb létszámot foglalkoztatók 96%-a, míg a legfeljebb 9 fős mikrovállalkozások mindössze 72%-a végzett tényleges tevékenységet.

A vállalkozás-sűrűséget tekintve 2011-ben országosan 7,4 szervezet jutott 1 km2-re. A legkiemelkedőbb terület Közép-Magyarország, ahol 41 vállalkozást tartottak nyilván négyzetkilométerenként. A többi régióban a mutató értéke 4,1 és 6,2 között szóródott. Részletesebben vizsgálva a Pest megyei érték a legkiugróbb, itt ugyanis 14 szervezet jutott minden négyzetkilométerre. Szintén az átlag felett alakult e viszonyszám Győr-Moson-Sopronban és Komárom-Esztergomban is. A gazdálkodási formát tekintve országosan 4,2 társas és 3,2 egyéni vállalkozás működött négyzetkilométerenként. Közép-Magyarországon ezek az értékek 29 és 11 voltak. Ezen kívül az egyéni vállalkozások mutatója még Nyugat-Dunántúlon alakult az átlag felett, és Közép-Dunántúlon is megközelítette azt. A társas vállalkozásokra vonatkozó érték Közép-Magyarországtól eltekintve a régiókban 1,9 és 3,0 között alakult, a megyék közül pedig Komárom-Esztergom (4,6) és Pest (9,0) esetében emelkedett ki.

2011-ben Magyarországon ezer lakosra 69 vállalkozás jutott. A mutató nagysága Közép-Magyarországon (94) kimagasló, a már korábban említett fővárosi vezető gazdasági pozícióból adódóan, amely a magas népességkoncentráció mellett is megmutatkozik. A vállalkozási aktivitás szintén kedvezőnek ítélhető a Nyugat-Dunántúlon, értéke megközelítette az országosat. A mutató élénkebb vállalkozási tevékenységre utal Közép- és Dél-Dunántúlon, valamint Dél-Alföldön is. A viszonyszám azonban Észak-Magyarországon – azon belül is Nógrád megyében (45) – és Észak-Alföldön alakult a legkedvezőtlenebbül, ahol ezer főre 49 illetve 53 szervezet jutott.

Az országban ezer lakosonként 40 társas és 30 egyéni vállalkozást regisztráltak. Az egyéni vállalkozások lakónépességre vetített száma Nyugat-Dunántúlon (38) volt a legmagasabb, Közép-Magyarországon (26) pedig a legalacsonyabb, azonban itt a társas szervezetek viszonyszáma elérte a 69-et, ami a legkiemelkedőbb értéket jelentette. A legkevesebb társas formában működő vállalkozás Észak-Magyarországon (22) jutott ezer főre.

Gazdasági áganként vizsgálva az ezer lakosra jutó vállalkozások száma a kereskedelem, gépjárműjavítás területén volt a legmagasabb, ami országosan 14 vállalkozást jelentett. Ennél magasabb értéket egyedül Közép-Magyarországon (18) regisztráltak, amit a sorban Dél-Alföld követ az átlagostól 0,3-del lemaradva. A viszonyszám szintén élénk vállalkozási tevékenységről árulkodik a szakmai, tudományos és műszaki tevékenységben, hiszen itt 2011-ben 11 szervezet jutott ezer főre. Közép-Magyarországon a vállalkozási aktivitás ebben a gazdasági ágban volt a legmagasabb, az országos 1,7-szerese, azonban e régióban a mezőgazdaság kivételével minden területen átlag feletti értékeket regisztráltak.

Észak- és Dél-Alföldön ennek éppen az ellenkezője érvényesült, a mezőgazdaságban 3 illetve 4 vállalat jutott ezer főre az országos 2-vel szemben, a többi ágazatban viszont átlag alatt maradt a mutató nagysága. Észak-Magyarország helyzete alakult a legkedvezőtlenebbül, ahol minden területen az országosnál kevesebb szervezetet tartottak számon ezer lakosonként. A vállalkozási aktivitás a mezőgazdaságban és a termelő szektorban alacsonyabb volt, mint a szolgáltatásiban. Előbbiekben együttesen ezer lakosra 14 szervezet jutott, míg az utóbbiban 55. A mutató a tercier szektorban csak Közép-Magyarországon (80) árulkodott élénkebb vállalkozási tevékenységről, míg a mezőgazdaságban és a termelő ágakban csak Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön regisztráltak az átlagosnál alacsonyabb értékeket.




Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum