2013. november 8.

KSH - A halgazdálkodás éves kibocsátási értéke 10 milliárd Ft Magyarországon, 2013. október

Hazánkban a halfogyasztás alacsony mennyiségű, s ennek megfelelően a termelés sem számottevő. Történelmileg pedig van hagyománya a magyar halkultúrának, amire az első csapást a 19. század második felében megvalósult folyószabályozások és lecsapolások jelentették, a 20. században pedig az Adriai-tenger elvesztése befolyásolta károsan. A bruttó hazai termék nagyságának meghatározásához használt „nemzeti számlák” előzetes adatai szerint 2011-ben a „halászat, halgazdálkodás” ágazat kibocsátása mindössze 9,7 milliárd forintot, a bruttó hozzáadott értéke pedig 3,6 milliárd forintot tett ki. 

Ezek az értékek a legkisebb termelési értékkel jellemezhető szektornak, a mezőgazdaságnak a teljesítményéből mindössze 4 ezrelékes aránnyal részesednek. A vállalkozásdemográfiai adatok szerint 2010 végén az országban 231 vállalkozás működött a halászat, halgazdálkodás ágazatban, a mezőgazdaság területén tevékenykedő vállalkozások mindössze 1%-a. A megyék közül a legtöbb, halászattal vagy halgazdálkodással foglalkozó szervezet Pest megyében működött 2010 végén (26).

Az ágazatban 2012-ben mindössze 1079-en álltak alkalmazásban, havi nettó átlagkeresetük 99 500 forint volt. Ez az összeg az agrárszektorra vonatkozó átlagnál 6,9%-kal, a nemzetgazdaságinál pedig 31%-kal volt alacsonyabb. Érdekesség, hogy a tevékenységek közül a halászatot magasabb nettó keresetek jellemezték, mint a halgazdálkodást (106 200 forint, illetve 89 400 forint).

A KSH külkereskedelem-statisztikai adatai szerint 2012-ben a behozatal értéke az élő állatok, állati termékek áruosztályhoz tartozó „halak, rákok, puhatestű és más gerinctelen víziállatok” árucsoportból mintegy 9 milliárd forint volt, s hasonló nagyságrendű volt az élelmiszer-készítmények közé sorolandó halászati termékek forgalma is. A kivitel értéke összességében 6 milliárd forintot tett ki. Behozatalunkban a legfontosabb partnerország Németország, illetve Lengyelország volt, 3–3 milliárd forintos forgalommal.

A FAO legfrissebb rendelkezésre álló, 2009. évi élelmiszermérlegei szerint halászati termékekből a világon az egy főre jutó fogyasztás 18,4 kilogramm volt, 2,6 kilogrammal több, mint 2000-ben. Hazánkban az évben, amely a FAO vizsgálatába vont negyven európai ország közül csupán a montenegróinál volt nagyobb.

Pedig a halhús fogyasztása igen fontos lenne a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, ugyanis e betegségcsoport hazánkban évről évre a halálozások felét okozza. A halfogyasztás jótékony hatása a telítetlen omega-3 zsírsavaknak tulajdonítható, amelyek fogyasztása révén ritkábban, illetve később alakul ki szív- és érrendszeri betegség. A FAO Magyarországra vonatkozó halmérlege szerint 2009-ben a termelés 23 ezer tonnát, az import 29 ezer tonnát, az export közel ezer tonnát tett ki, így a halkínálat az országban 51 ezer tonnányi volt.

A Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) adatai szerint 2012 végén 312 ezer regisztrált horgász volt az országban, akik 1112 horgászegyesületnek voltak a tagjai. Az Európai Horgászszövetség tagszövetségei közül a franciának és az olasznak másfél-másfél millió, a németnek 800 ezer, a lengyelnek pedig 600 ezer tagja van, s így a lakosság arányával összehasonlítva a horgászszenvedély hazánkban nem kisebb mértékű, mint számos, nagyobb fogyasztással jellemezhető európai országban.

A regisztrált horgászaink közül a horgászsportolók, azaz a versenyhorgászok száma 2500-ra tehető. Az országban horgászni egyébiránt 130–140 ezer hektárnyi vízterületen, az ország területének mintegy másfél százalékán lehet. A fogási naplóból összesített adatok szerint 2012-ben 4039 tonna halat fogtak ki a horgászok az országban, ezen mennyiség 58%-a ponty, 23%-a pedig kárász volt.

A KSH legfrissebb rendelkezésre álló háztartás-statisztikai adatai szerint 2011-ben a halfogyasztás egy főre jutó összege mindössze 1879 forint volt, ami az élelmiszerekre fordított kiadások 1,1%-át jelentette.

A halfogyasztási kiadások mintegy negyede a halkonzervek vásárlását szolgálta. A leggazdagabb jövedelmi tized fogyasztásának értéke (4610 forint) 7,1-szerese volt a legszegényebbének. A konzervek esetén ez az arány 11,4-szeres volt, amit ezen termékek élő halakhoz képest magasabb árszínvonala magyarázhat.

A halfogyasztás területileg is jelentős különbséget mutat az országban: a legmagasabb jövedelmi viszonnyal jellemezhető fővárosban az átlagos kiadás 3064 forintot tett ki, az Észak-Magyarországra és az Észak-Alföldre jellemző fogyasztás ugyanakkor ezen összeg mindössze 43%-a volt. A háztartások lakóhelyét tekintve minél kisebb lakosságszámú településen él a háztartás, annál alacsonyabb szintű a halfogyasztása.

A fiatal generációk halfogyasztása elmarad az átlagostól. A 30 évesnél fiatalabb háztartásfővel rendelkező háztartások esetében a fogyasztási kiadás 2011-ben harmadával volt kevesebb az átlagosnál, amitől a 30 és 49 év közötti háztartásfőjű háztartások fogyasztása is elmaradt. Az átlagot leginkább (közel négytizedével) a hatvanas éveiben járó háztartásfőjű háztartások halfogyasztása haladta meg, a legalább 75 éveseké viszont elmaradt az átlagostól. (A nyugdíjasoké összességében 13%-kal magasabb, mint az átlag.)

Szintén az anyagi helyzettel lehet összefüggésben, hogy az egyszemélyes, illetve gyermektelen háztartások halfogyasztásra fordított, egy főre jutó kiadása az átlagot felülmúló, a gyermekeseké viszont annál alacsonyabb. (A legalább háromgyermekes háztartások esetében az egy főre jutó kiadás értéke mindössze 919 forint volt 2011-ben.) Az egyszemélyes háztartások esetén az egy férfiből álló háztartások közel másfélszer annyi halat fogyasztottak 2011-ben, mint az egy nőből állók.

A fogyasztás alacsony szintjéből adódik, hogy a halüzletek száma meglehetősen kevés az országban, 2012 végén 220-at üzemeltettek. (A hús- és húsáruüzletek száma közel 3300 volt ugyanekkor.) Budapesten 47 halüzlet működött, a kerületek közül a legtöbb, 8 darab a Vásárcsarnoknak is otthont adó 9. kerületben. A megyék közül a legtöbb halbolt Bács-Kiskun megyében volt bejegyezve (39), a legkevesebb pedig Komárom-Esztergom megyében (1 darab, Süttőn).

2012-ben a hal fogyasztói ára 3,8, a halkonzervé pedig 8,5%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A hal ára lényegesen kisebb mértékben emelkedett, mint a húsok átlagosan, s ugyanilyen tendencia érvényesül 2005-höz viszonyítva is. (Hét év alatt a hal harmadával, a hús, hal és készítmények csoportja pedig felével lett drágább.) A tavalyi év átlagában egy kiló élő ponty ára 1010 forint volt az országban, a bontott csirke kilója 781 forintba, a – csont és csülök nélküli – sertéscomb kilója pedig 1280 forintba került. A halkonzervek ára hét év alatt határozottan nagyobb ütemben növekedett, mint a „hús, hal és készítmények” csoporté.


Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum