2013. november 14.

KSH - A magyar gazdaság teljesítménye 0,2 százalékkal csökkent, 2013. november

A globális konjunktúrát 2013 első nyolc hónapjában visszafogott növekedés jellemezte. A Nemzetközi Valutaalap legfrissebb előrejelzése szerint a világgazdaság teljesítménye 2013-ban 2,9%-kal bővül.

• 2013 I. félévében a túlnyomórészt fejlett nemzetgazdaságokat tömörítő OECD egészére számított GDP 0,8%-kal1 – ezen belül az Egyesült Államoké 1,51, Japáné 0,7%-kal – emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A fejlődő országok közül a kínai gazdasági teljesítmény 7,6, az indiai 2,7%-kal1 növekedett.

• Az Európai Unió (EU-27) tagországainak együttes bruttó hazai terméke 2013 január–júniusában 0,5%-kal csökkent. A korábban gazdasági hajtómotornak számító Németország GDP-je lényegében stagnált (+0,1%)2. Az eurózóna gazdasági teljesítménye 0,9%-kal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál.

• 2013 első hat hónapjában a magyar gazdaság teljesítménye – a kiigazítatlan adatok szerint – 0,2%-kal maradt el az egy évvel korábbitól. Az időszakon belül az I. negyedévet 0,9%-os csökkenés, a II. negyedévet 0,5%-os növekedés jellemezte. A szezonálisan és naptárhatással kiigazított index szerint a teljesítmény az egy évvel korábbihoz képest 0,2%-kal csökkent (amellyel az uniós rangsor középmezőnyében helyezkedünk el).

• A külkereskedelmi termékforgalomban augusztusban, az első becslés szerint a kivitel euróértéke 3,3, a behozatalé 3,9%-kal volt alacsonyabb, mint az előző év azonos hónapjában. A külkereskedelmi mérleg augusztusban 621 millió euró aktívumot ért el, így az egyenleg
15 millió euróval javult az előző év azonos hónapjához képest. Január–augusztusban – szintén előzetes adatok alapján – az export euróértéke 0,9%-kal, az importé 1,1%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A külkereskedelmi mérleg az év első nyolc hónapját 4,6 milliárd eurós aktívummal zárta, ami 40 millió euróval kevesebb az egy évvel korábbinál.

• 2013 január–júliusában a kivitel volumene 2,6%-kal, a behozatalé 3,7%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Az időszak során a magyar külkereskedelem 1–2%-kal alacsonyabb forintárszinten bonyolódott le, a cserearány 0,9%-kal javult.

• A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a folyó fizetési mérleg 2013 I. félévét 1,3 milliárd eurós többlettel zárta, ami a mérleg 957 millió eurós javulását jelenti az egy évvel korábbihoz képest. A folyó fizetési mérleg mind a négy részmérlege kedvezőbbé vált, a javulás mértéke az áruforgalomban 160 millió eurót, az első féléves aktívum pedig 2,2 milliárd eurót tett ki. A reálgazdasági tranzakciók másik csoportjában, a szolgáltatásokban 1,8 milliárd eurós többlet keletkezett az első hat hónap során, 179 millió euróval több, mint egy évvel korábban. A szolgáltatások aktívumához jelentős mértékben járult hozzá az első félévet 1,1 milliárd
eurós többlettel záró idegenforgalom. A jövedelemmozgások egyenlege 2,9 milliárd eurós hiányt mutat, 203 millió euróval kevesebbet, mint 2012 első félévében.

Az ide tartozó tételek közül a legnagyobb értékű, 1,8 milliárd eurós nettó jövedelemkiáramlás a közvetlen tőkebefektetésekhez kapcsolódott. A viszonzatlan folyó átutalások esetében 204 millió eurós bevételi többlet keletkezett az év első felében, szemben az egy évvel korábbi állapottal, amikorra 211 millió eurós deficitet számított a központi bank. A folyó fizetési mérleg és a tőkemérleg együttes egyenlegeként kialakuló – úgynevezett felülről számított – külfölddel szembeni finanszírozási képesség 2,8 milliárd eurót tett ki 2013 első hat hónapjában, ami 1,6 milliárd euróval több az egy évvel korábbinál. A folyó fizetési mérlegben, valamint a tőkemérlegben elszámolt EU-transzferek együttes egyenlege 2,2 milliárd eurós többletet mutat, ami 1,0 milliárd euróval meghaladja a 2012. I. félévit.

• A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2013. június végén a nemzetgazdaság bruttó, a közvetlen tőkebefektetéseken belüli egyéb tőke nélküli külföldi adósságállománya 91,2 milliárd euró volt, a nettó adósságállomány pedig 38,6 milliárd eurót tett ki. Egy év alatt a bruttó adósságállomány 8,9%-kal, a nettó pedig 17%-kal csökkent. Június végén a nettó adósságállomány 59%-a a magánszektort, a fennmaradó része pedig az államháztartás és MNB együttes csoportját terhelte. A megelőző év június végéhez képest a magánszektor nettó külföldi adósságállománya 22, az államháztartás és MNB-é pedig 7,6%-kal csökkent.

• 2013. január–szeptemberben az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi szemléletű, konszolidált hiánya – a Nemzetgazdasági Minisztérium előzetes adatai alapján – 949 milliárd forint volt, az egyenleg 403 milliárd forinttal romlott az egy évvel korábbihoz képest. A romláshoz hozzájárult, hogy több, korábban önkormányzati feladatot idén már az államháztartás központi alrendszeréből finanszíroznak. Az államháztartás 11,1 billió forintot kitevő első kilenc havi bevétele 7,7, a 12,0 billió forint összegű kiadása 11%-kal haladta meg a 2012. január–szeptemberit. Az alrendszerek közül a központi költségvetés egyenlege 588 milliárd forinttal romlott, a hiány 1217 milliárd forintot tett ki.

(Az átvett egészségügyi, szociális és egyéb intézmények kiadásai, valamint a köznevelésben a pedagógusok illetménye összességében több száz milliárd forinttal növelte meg a kiadásokat.) A második legnagyobb alrendszert jelentő társadalombiztosítási alapok esetében a mérleg 232 milliárd forinttal javult, s 213 milliárd forintos többlet keletkezett az első kilenc hónap során. (Az alrendszer bevétele a három alrendszer közül a legnagyobb, a kiadása pedig a legkisebb mértékben emelkedett /9,3, illetve 2,4%-kal/.) Az elkülönített állami pénzalapok mérlege 47 milliárd forinttal vált kedvezőtlenebbé az előző év január–szeptemberéhez képest. A romlás ellenére azonban még mindig többlet alakult ki az alrendszerben, ennek összege 55 milliárd forint volt.

• 2013 első félévében a kormányzati szektor – eredményszemléletben számított – hiánya 382 milliárd forintot tett ki, a bruttó hazai termék 2,6%-át. A hiány az egy évvel ezelőttihez képest 73 milliárd forinttal, GDP-arányosan 0,4 százalékponttal növekedett. 2012 első félévéhez képest a kiadások valamivel gyorsabb ütemben emelkedtek, mint a bevételek (6,9, illetve 6,1%-kal). A kiadásokon belül 26%-kal, 379 milliárd forintra emelkedtek a felhalmozási kiadások, amelyhez az elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos kiadások, az árvízvédekezéssel kapcsolatos nagyprojektek, egyes középületek felújítása és a katasztrófavédelmi fejlesztések járultak hozzá.

Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum