2013. december 4.

KSH - A szállítás, raktározás ágazat a GDP 6 százalékát tette ki 2012-ben

2012. december 31-én a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban tartották nyilván a gazdasági szervezetek 2,2, illetve a vállalkozások 2,4%-át. A ténylegesen működő vállalkozások aránya 2011-ben ennél magasabb volt (4,3%). A szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban állították elő a teljes nemzetgazdaság 2012. évi folyó áron számított bruttó hozzáadott értékének 6,2, a beruházások értékének 15,2%-át, és itt dolgozott a foglalkoztatottak 7,2%-a.

1.1. Regisztrált szervezetek, vállalkozások

2012 végén a szállítási ágazatokban regisztrált 37 978 gazdasági szervezet 99,9%-a önálló vállalkozó és társas vállalkozás volt, az egyéb gazdasági szervezetek száma viszonylag kevés (49 darab, 0,1%). Kétharmadukat a gazdasági szervezetek regiszterében a raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység ágazatba jegyezték be a 2012. december 31-i állapot szerint.

A regisztrált vállalkozások száma évek óta 38–39 ezer között ingadozik, 2012-ben viszont kissé csökkent, számuk ekkor 37 929 volt. A szállítási tevékenységet végző vállalkozások több mint 84%-át a szárazföldi, csővezetékes ágazatban regisztrálták, ezen belül kétharmadukat a közúti áruszállítás, költöztetés és csővezetékes alágazatokban. Az elmúlt év végén a raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység ágazatban regisztrált 5600 vállalkozás aránya megközelítette a 15%-ot, több mint 85%-uk főtevékenység szerint szállítást kiegészítő tevékenységet végzett.

A nemzetgazdasági ág egészét tekintve az önálló vállalkozók és a társas vállalkozások aránya szinte megegyezett. A regisztrált társas vállalkozások háromnegyede, 14 351 vállalkozás korlátolt felelősségű társasági formában, további 4335 vállalkozás közel 23%-os részesedéssel betéti társaságként volt nyilvántartva 2012 végén. A szállítási, raktározási ágazatokban bejegyzett vállalkozások 86%-a legalább egy főt foglalkoztatott, létszám-kategória szerinti megoszlásuk nem egyenletes, mintegy 75%-uk 1–4, közel 9%-uk 5–19 fő közötti, és mindössze 2,2%-uk tartozott a 20 főnél többet foglalkoztató vállalkozások kategóriájába.

A működésüket megkezdő vagy azt éppen megszüntető, felfüggesztő, felszámolás, végelszámolás alatt lévő vállalkozások száma évek óta jelentős, különösen nagy a mozgás az önálló vállalkozók körében.

1.2. Értékesítés nettó árbevétele

2012-ben a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban a 4 fő feletti vállalkozások értékesítésből származó nettó árbevétele folyó áron 3461 milliárd forint, a nemzetgazdaság összes nettó árbevételének 5,7%-a volt.

A nemzetgazdasági ág árbevétele folyó áron számítva 4,3%-kal haladta meg az előző évi teljesítményt. A postai és futárpostai tevékenységek ágazat adata nélkül, csak a szállítási, a raktározási és szállítást kiegészítő tevékenység ágazatokban 3225 milliárd forintnak megfelelő nettó árbevétel képződött, ennek 48,9%-át, 1576 milliárd forintot a szárazföldi és a csővezetékes ágazat vállalkozásai állítottak elő 2012-ben.

Az elmúlt évben a raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység ágazat 4 főnél többet foglalkoztató vállalkozásai 1342 milliárd forint nettó árbevételt könyveltek el, ez az összeg majdnem 42%-a az összes szállítási ágazat teljesítményének.

A légi szállítás ágazat részesedése a korábbi évekhez képest – nemzeti légitársaságunk, a Malév megszűnésével – 2012-ben 8,7%-ra visszaesett. Az ágazat vállalkozásainál folyó áron megközelítőleg 280 milliárd forint nettó árbevétel keletkezett, mintegy 18%-kal kevesebb, mint 2011-ben. A szállítási ágazatok között a legkisebb súllyal rendelkező, a vízi szállítást főtevékenységként végző vállalkozások nettó árbevétele emelkedett a legnagyobb, 24%-ot meghaladó mértékben, mintegy 27,3 milliárd forintra.

1.3. Bruttó hozzáadott érték

A szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban 2012-ben folyó áron számítva 1453 milliárd forint összegű bruttó hozzáadott érték keletkezett, ebből 1310 milliárd forintot a szállítás, raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység ágazatokban tevékenykedő vállalkozások állítottak elő. 2012-ben az előző évhez viszonyítva mind a teljes nemzetgazdasági ágban, mind az ezen belüli szállítás, raktározás ágazatokban több mint 20 milliárd forinttal (1,5 %-kal) csökkent a megtermelt bruttó hozzáadott érték. 2012-ben a bruttó hozzáadott érték volumenindexe 1,3%-kal mérséklődött a 2011. évi adathoz képest, ez valamelyest kisebb, mint a folyó áras indexnél mért csökkenés.

1.4. Beruházások

2012-ben a szállítás, raktározás ágazatokban a beruházások folyó áron számított értéke meghaladta az 500 milliárd forintot, 16 milliárd forinttal (3,4%) több volt, mint az előző évben, de 147 milliárd forinttal (22,7%) elmaradt a 2010. évi teljesítménytől. Részesedése a nemzetgazdaság összes beruházásának teljesítményértékből közel 15%, jelentősen nagyobb, mint az ágazatok tevékenységét jellemző többi makromutató hányada, ugyanakkor a tárgyévi részesedése 5 százalékponttal kisebb, mint a 2010. évi volt.

A beruházási hajlandóság 2010–2012 között a szállítási ágazatokon belül a raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység ágazatokban volt a legjelentősebb, 2012-ben az ágazati beruházás 72,3%-a itt valósult meg, a szárazföldi és csővezetékes ágazatok részesedése 25,6% volt. 2012-ben a vasúti szállítás alágazatban a beruházások alig haladták meg a 2010. évi érték kétötödét, a közúti teher- és a csővezetékes szállítás szakágazataiban pedig 53,7 %-os volt a visszaesés.

1.5. Bruttó átlagkereset

A szállítási ágazatokban a 4 főnél többet foglalkoztató társas vállalkozások körében a bruttó átlagkereset 222 ezer forint volt 2012-ben. A bruttó átlagkereset nominálisan 3,4%-kal nőtt a 2011. évi értékhez mérten, az átlag azonban igen nagy eltéréseket takar. A légi közlekedésben dolgozók fizetése továbbra is a legkedvezőbb, 2012-ben havi bruttó átlagkeresetük 518 ezer forint volt (a nemzetgazdasági átlag több mint kétszerese). A légi szállítást kiegészítő szolgáltatást végzők havi keresete 576 ezer forint, a közúti teherszállításban foglalkoztatottaké viszont nem érte el a 150 ezer forintot sem.

1.6. A szolgáltatások külkereskedelmi forgalma

A szállítási ágazatok a szolgáltatások külkereskedelmi forgalmából 21,0%-kal részesednek, arányuk az exportban évek óta meghaladja a 20%-ot, az importon belül 18–20% között változik. A szállítási szolgáltatások 2012. évi importja folyó áron 695, exportja 1008 milliárd forint volt, az előző évinél 7,3, illetve 6,3%-kal több folyó áron számítva. A szállítás azon kevés szolgáltatásfajta egyike, amelyre évről évre aktívum jellemző. 2012-ben a 313 milliárd forintos aktívum a szolgáltatások külkereskedelmi többletének 28,4%-át jelentette.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum