2014. január 22.

EB - Az európaiak 35 százaléka utazik intercityvel, 2013. december

Az Eurobarométer ma közzétett felmérése szerint az európaiak 58%-a elégedett az országában elérhető vasúti szolgáltatásokkal. Ennek ellenére a lakosság viszonylag kis része utazik vonattal. Egyes országokban aggasztóan magas azoknak a száma, akik szerint a jegyvásárlás menete túlságosan bonyolult. Ezenkívül az európaiak 19%-a akadálymentességi problémák miatt nem száll vonatra. A mozgáskorlátozott személyek különösen a vasúti kocsik és a peronok nehéz megközelíthetőségét kifogásolták, valamint azt, hogy utazásuk megtervezése során nem kapnak elegendő információt a létesítmények akadálymentességéről.

Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas így nyilatkozott: „Az európai utasoknak mindössze egynegyede veszi igénybe rendszeresen a vasúti szolgáltatásokat. Ezt az arányt növelni kell. Az emberek számára vonzóbbá kell tennünk a vasúti közlekedést – e tanulmány egyértelműen megmutatja, hogy mely területek szorulnak fejlesztésre. Elfogadhatatlan például, hogy egyes országokban rendkívül bonyolult a vonatjegyvásárlás menete. Fontos, hogy éppolyan gyorsan és egyszerűen tudjunk vonatra szállni, mint kiállni a kocsival a garázsból.”

A reprezentatív felmérés keretében 26 000 európai lakost kérdeztek meg, hogy megvizsgálják, mennyire elégedettek az utazók az Unióban a belföldi vasúti szolgáltatásokkal, így például magukkal a vonatokkal, a vasútállomásokkal és a mozgáskorlátozott személyeknek biztosított akadálymentességgel. A tanulmányt egy hasonló, 2011-ben végzett felmérés előzte meg.

Az Eurobarométer felmérés tanulsága: további erőfeszítésekre van szükség ahhoz, hogy a vasút valóban fogyasztóbarát közlekedési eszközzé váljon. 2012 januárjában a Bizottság előterjesztette a negyedik vasúti csomagot, amelynek átfogó reformokat ösztönző javaslatai többek között a belföldi személyszállítási szolgáltatások verseny előtti megnyitását szorgalmazzák.

Jegyvásárlás és tájékoztatás

A jegyvásárlás menetével való elégedettség általános szintje (78%) nem emelkedett 2011 óta, Ausztriában és Görögországban azonban jelentősen, 14, illetve 10 százalékponttal javult. Aggasztóan megnőtt viszont az elégedetlen utasok aránya Olaszországban, Dániában és Szlovéniában (ez az arány mindhárom országban több mint 10 százalékponttal emelkedett).

Továbbra is kevesen elégedettek az utazás közben, különösen késések esetén nyújtott tájékoztatás színvonalával (a megkérdezettek kevesebb mint 50%-a). Az elégedettségi szint az Egyesült Királyságban (70%), valamint Finnországban és Írországban (68% és 62%) a legmagasabb, míg az elégedetlen utasok aránya Franciaországban és Németországban a legnagyobb (47%, illetve 42%).

A negyedik vasúti csomag javaslatai közös tájékoztatási és jegykiadási rendszerek bevezetését teszik lehetővé.

Megbízhatóság

A pontosságot és megbízhatóságot tekintve Írországban, Lettországban, Ausztriában és az Egyesült Királyságban a legelégedettebbek az utasok (73% felett), míg Olaszországban (44%), Németországban (42%), Lengyelországban (40%) és Franciaországban (39%) a legkevésbé.

A járatok gyakoriságával való elégedettség lényeges előfeltétele annak, hogy a vasúti közlekedés több utast vonzzon, hiszen az indulások időzítése a fogyasztói döntéseket befolyásoló kritikus tényező. A járatsűrűséggel összességében az európaiak 59%-a elégedett, az elégedettség szintje Olaszországban, valamint Közép- és Délkelet-Európában a legalacsonyabb.

A negyedik vasúti csomag elősegítené a infrastruktúrák működtetőinek együttműködését, ami hozzájárulna a vasúti hálózat jobb irányításához, és fokozná a megbízhatóságot.

Új infrastruktúra-politikája keretében az EU 26 milliárd eurót fordít a páneurópai közlekedési projektek – és azon belül főként a vasúti kezdeményezések – pénzügyi támogatására, többek között a határkeresztező szakaszok hiányzó összeköttetéseinek létrehozása, a szűk keresztmetszetek megszüntetése és a hálózat intelligensebbé tétele céljából.

Akadálymentesség

A vasútállomások mozgáskorlátozott személyek számára történő általános hozzáférhetősége tekintetében csupán a megkérdezettek 37%-a elégedett. Ennek szintje az Egyesült Királyságban (61%), Írországban (56%) és Franciaországban (52%) a legmagasabb. Átlagon aluli az elégedettség foka Németországban, Svédországban, Olaszországban, valamint Kelet-Európában.

A válaszadóknak csupán 46%-a elégedett a peronok hozzáférhetőségével (40% a vasúti kocsik megközelíthetőségével), és még kevesebben az akadálymentességre vonatkozó, utazást megelőző tájékoztatással (39%) és a mozgáskorlátozott személyeknek nyújtott segítséggel (37%). A közvetlenül érintettek körében ezek az arányok még alacsonyabbak (43%-uk elégedett a peronok és 37%-uk a vasúti kocsik hozzáférhetőségével).

Az akadálymentesség – különös tekintettel az idősödő európai társadalomra – igen lényeges ahhoz, hogy a vasúti személyszállítás részarányát növelni lehessen. Azon megkérdezettek közül, akik soha nem szállnak vonatra, 34% úgy nyilatkozott, hogy legalább egy akadálymentességi ok miatt nem veszi igénybe ezt a szolgáltatást. Ez adott esetben azt jelenti, hogy az EU lakosságának mintegy 19%-a számára nem hozzáférhetők a vasúti szolgáltatások.

Panaszkezelés

A panaszkezeléssel kapcsolatos elégedettség 2011 óta meglehetősen, 11 százalékponttal növekedett, ami az utasok jogairól szóló rendelet1 végrehajtásának első hatásaként könyvelhető el. Mi több, a javulás mértéke négy tagállamban (Franciaországban, Lettországban, Finnországban és Spanyolországban) a 20 százalékpontot is meghaladta.

A vasút igénybevétele az EU-ban napjainkban

Az európaiaknak mindössze 35%-a vesz igénybe évente többször is intercity járatot annak ellenére, hogy 83%-uk legfeljebb 30 percre lakik a vasútállomástól.

Az európaiak 32%-a sohasem utazik intercityvel.

Az európai polgárok 53%-a soha nem száll elővárosi vonatra, noha 31%-uknak legfeljebb 10 percre lenne szüksége, hogy a vasútállomásra érjen. Mindössze 14% azoknak az aránya, akik hetente többször is ilyen módon utaznak.

Az autó továbbra is a fő közlekedési eszköz Európában, de a fogyasztók magatartásában változás figyelhető meg: az európaiak 2010-ben átlagosan 9500 kilométert utaztak autóval, 100 kilométerrel kevesebbet, mint 2004-ben.

Forrás: Európai Bizottság

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum