2014. január 14.

KSH - A külföldi tulajdonú vállalkozások részesedése a beruházásokban 56 százalék, 2013. december

2011-ben hazánkban összesen (a mezőgazdasági és a pénzügyi nemzetgazdasági ágak adatai nélkül) közel 18,6 ezer külföldi irányítású vállalkozás végzett gazdasági tevékenységet, ez az összes Magyarországon működő vállalkozás 3,4%-át jelentette. A legtöbb leányvállalat a kereskedelembe (6,2 ezer cég), az ingatlanügyletekkel foglalkozó nemzetgazdasági ágba (4,4 ezer), valamint a feldolgozóiparba (2,3 ezer) tartozott. A külföldi irányítású leányvállalatok részesedése az összes vállalkozáshoz viszonyítva az energiaiparban a legjelentősebb (21,0%).

A külföldi irányítású vállalkozások száma és aránya 2008 és 2011 között alig változott. A 2011. évi külföldi irányítású cégek állománya 2008. évhez képest mindössze 0,6%-kal mérséklődött, miközben az összes működő vállalkozásé 4,0%-kal csökkent. A külföldi cégek részaránya az elmúlt négy évben 3,3–3,4% között alakult.

Ugyanezen vállalkozások gazdasági ágak szerinti megoszlása a vizsgált négy évben lényeges eltérést nem mutatott. Legnagyobb arányban a cégek a kereskedelemben, az ingatlanügyletek ágban és a feldolgozóiparban vannak bejegyezve, együttesen mintegy héttizedük ezen területeken tevékenykedik.

2011-ben a külföldi irányítású leányvállalatokat a következők jellemzik: jelentős gazdasági súllyal rendelkeznek, kicsi a számarányuk, viszont kiemelkedő a teljesítményük: a nemzetgazdasági szintű, 2011. évi összes árbevétel 53,2%-át számlázzák ki, a termelési érték 57,2%-át, valamint a hozzáadott érték 52,0%-át állítják elő. Árbevételük részaránya meghaladja a hattizedet a feldolgozóiparban, valamint az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ágban, és 70%-ot is felülmúlja az energiaiparban.

A külföldi irányítású vállalkozások árbevétele 2011-ben mintegy 39 ezer milliárd forintot tett ki. A nemzetközi pénzügyi válság következtében a cégek által realizált árbevétel nagysága 2009-ben átmenetileg csökkent, majd 2011-ben már 3,5%-kal nagyobb volt a 2008. évi szintnél. Ugyanez nem mondható el az összes vállalkozás nettó árbevételének alakulásáról, mivel ezen cégek 2011. évi teljesítménye még mindig elmarad (2,5%-kal) a három évvel korábbitól. A külföldi irányítással működő vállalatok az eladott termékekből, végzett szolgáltatásokból egyre nagyobb hányadot képviseltek, részesedésük három év alatt 50,1%-ról 53,2%-ra növekedett. A külföldi irányítású cégek árbevételének 56–59%-a 2008–2011 között az ipari tevékenységből származott.

A külföldi leányvállalatok termelési értéke 2011-ben több mint 24 ezer milliárd forint volt, mely 2008-2011 között az árbevételnél dinamikusabban bővült. A gazdasági recesszió itt is éreztette hatását, de nem olyan mértékben, mint az árbevétel esetében. A 2009. évi átmeneti visszaesés után 2010-ben a termelési érték szintje megközelítette a 2008. évit, 2011-ben pedig már 13,4%-kal meghaladta azt. Az összes vállalkozás esetében a termelési érték növekedése 2008-hoz viszonyítva mérsékeltebb, mindössze 4,6%-os volt. 2008–2011 között a külföldi cégek súlya a termelésben folyamatosan nőtt.

A három teljesítménymutató közül a hozzáadott érték bővülése volt a legerőteljesebb. A külföldi leányvállalatok által realizált hozzáadott érték nagysága 2008–2011 között jelentősen, 16,3%-kal nőtt, a gazdasági visszaesés – a többi mutatóhoz hasonlóan – csak a 2009. évi adatokban tükröződött, mivel 2010-ben már kismértékű, 2011-ben pedig számottevő teljesítménybővülés következett be az előző évi szinthez képest. Az összes vállalkozás esetében jóval mérsékeltebb volt a hozzáadott érték növekedési üteme, mindössze 2011-ben sikerült meghaladnia (5,1%-kal) a 2008. évi szintet.

2011-ben a külföldi cégek mintegy 7 ezer milliárd forint hozzáadott értéket állítottak elő, arányuk az összes hozzáadott értéken belül 2008–2011 között 5 százalékponttal növekedett, így elérte az 52%-ot. Ezen belül az EU-tagországok által irányított cégek részaránya 1,4 százalékponttal mérséklődött, és 65% alá csökkent, ugyanakkor az EU-n kívüli irányítású cégek hányada 35,3%-ra nőtt. A vizsgált négy évben a feldolgozóiparban realizálódott az összes külföldi leányvállalat teljesítményének közel fele.

A külföldi irányítású vállalatok 2011. évi beruházási teljesítményértéke összesen mintegy 1700 milliárd forintot tett ki, ezzel a nem mezőgazdasági és nem pénzügyi vállalatok beruházásainak több mint felét (55,5%) valósították meg. A külföldi leányvállalatok bruttó tárgyi eszköz beruházásainak 2011. értéke dinamikusan, 17,4%-kal haladta meg az előző évit, s ez jórészt a feldolgozóipari beruházásoknak köszönhető. Ugyanis a külföldi döntéssel létrejött hazai beruházások több mint fele (55,3%) a feldolgozóiparban realizálódott, ahol az összes nemzetgazdasági beruházás 76,4%-a a külföldi leányvállalatoknál teljesült. A feldolgozóipari beruházások értéke 2011-ben kiemelkedő mértékben, több mint másfélszeresére növekedett.

A teljesítménymutatókhoz hasonlóan a beruházások esetében is megállapítható, hogy 2008 és 2011 között mind az összes vállalkozásnál, mind a külföldi leányvállalatoknál a globális gazdasági recesszió idején a beruházási kedv erőteljes lanyhulása volt tapasztalható. 2009-2010-ben a visszaesés jóval nagyobb mértékű volt a külföldi leányvállalatok körében, mint az összes vállalkozás esetében. Ugyanakkor 2011-ben a külföldi irányítású cégeknél a beruházási tevékenység már élénkülést mutatott, a beruházások értéke a 2008. évi szintet 6,7%-kal felülmúlta. Ugyanez nem mondható el az összes vállalkozás beruházási teljesítményéről, mivel a tárgyévben még mindig elmaradt (4,6%-kal) a három évvel korábbi szinttől.

A külföldi irányítású vállalatok jóval kisebb súllyal szerepelnek a foglalkoztatásban, mint a nemzetgazdaság teljesítményében. A nem pénzügyi vállalatoknál foglalkoztatottak közel egynegyedének (25,9%), mintegy 628 ezer főnek biztosítanak munkalehetőséget. A külföldi leányvállalatoknál a tárgyévben a foglalkoztatotti kör több mint 4%-kal bővült az előző évhez képest, így elérte a 2008. évi értéket. Ezzel szemben a nem pénzügyi vállalkozásoknál a munkavállalók száma 2011-ben még mindig alatta maradt (mintegy 8%-kal) a három évvel azelőtti szintnek. Megállapítható tehát, hogy 2008 és 2011 között a gazdasági visszaesés kedvezőtlen hatása erőteljesebben érvényesült a foglalkoztatásban, mint az eddig vizsgált mutatóknál.

Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum