2014. január 20.

Szinapszis - A háziorvosok 34 százaléka szerint a betegekkel a kapcsolata pozitív irányba változott, 2013. november

Bár még mindig nem nevezhető egészségtudatosnak a magyar beteg, az orvosok visszajelzése alapján az elmúlt 5 év vonatkozásában mutatkozik némi pozitív irányú változás az egészséghez fűződő viszonyunkban, míg az orvos-beteg kapcsolat alakulása inkább negatív irányba mozdult – többek között ezek a legfontosabb megállapításai egy a H2Online kommunikációs ügynökség megbízásából készített felmérésnek, amelyet a cég a doktorok betegekről alkotott véleményének megismerése céljából kezdeményezett.

A kutatás célja annak vizsgálata volt, hogyan látják orvosaink a páciensek egészség- és betegségtudatosságát, milyen irányú változásokat érzékelnek az elmúlt öt év vonatkozásában ezen a területen. A felmérés néhány kérdése az orvos-beteg kapcsolat alakulására is kitért.

Az orvosok szerint az anyagi biztonság fontosabb, mint az egészség

Az egészség egyéb „élet-tényezőkhöz” viszonyított megítélése meglehetősen alulértékelt a válaszadó orvosok szerint saját betegeik körében. A páciensek életének „preferenciarendszerében” ugyanis kimagaslóan jelentős szerepe az anyagi biztonságnak van (ötös skálán mérve 4,4-es osztályzatú), amelyet a család (4,3) követ. Ugyancsak kiemelt szerepe van annak, hogy egy orvosi ellátás során mennyire bízhatnak a betegségben szenvedők a szakemberben, kihez fordulhatnak bizalommal (4,2), míg a személyes egészség (4,0), de főként az egészséges életmód (3, 1) a sorban csak ezeket követve jelenik meg, szerepük jóval elmarad a legfontosabb tényezőkétől. Érdekesség, hogy például az egészséges életmód fontosságát még a szórakozás is megelőzi – legalábbis a doktorok visszajelzése alapján.

Az előbbi szempontok elmúlt öt éves időszakban tapasztalt változását elemezve megállapítható, hogy az anyagi biztonság jelentősége szignifikánsan nőtt a közelmúltban, a szakemberek közel 80 százaléka véli úgy, hogy az kiemelt fókuszt kapott a betegek életében. Jó hír ugyanakkor, hogy a változások listájának második helyén az egészség áll, amely tényező fontossága az orvosok 60 százaléka szerint kisebb-nagyobb mértékben erősödött, és a jelenleg ugyan még elhanyagolt „egészséges életmód” vonatkozásában is minden 2. orvos szerint javulás érzékelhető. Az egészség szerepének ilyen jellegű felértékelődését a házi- és szakorvosok egyaránt érzékelik, nincs szignifikáns különbség a két célcsoport véleménye között.

Legkevesebbet a prevencióról tudunk

A betegek jelenlegi edukáltságát, tájékozottságát illetően meglehetősen kritikusan nyilatkoztak az orvosok. A terápiahűség és terápiás költség vonatkozásában tapasztalják elsősorban, hogy valamivel jobb a helyzet, bár még ezen véleményt is csak közel 40 százalékuk osztja igazán határozottan. Kritikusabb a helyzet az alternatív gyógymódok, a patikai gondozás és az általános prevenció tekintetében, amelyek esetében közel 50 százalék érzi úgy, nem kellően tájékozottak a rendelőben megforduló betegek.

Az elmúlt öt évben leginkább a terápiákkal és a betegség tüneteinek felismerésével kapcsolatban mutatnak magasabb fokú tájékozottságot a betegségben szenvedők, a doktorok fele-fele érzi úgy, hogy ezen szempontokból jobb lett a helyzet. A jelentősebb pozitív irányú változások között kell még megemlítenünk a prevenciót és a gyógyszerekkel kapcsolatos informáltságot is, míg a változási lista sorának másik végéről a terápiás költség, a betegségek és életmód területei érdemelnek kiemelést, amelyek az orvosok 20-30 százaléka szerint rosszabbak lettek.

Összességében arra a kérdésre, hogyan változott a betegek egészségtudatossága az elmúlt 5 év vonatkozásában, a szakemberek inkább pozitívan vélekedtek: közel 60 százalék azok aránya, akik szerint javulás figyelhető meg, és külön érdekesség, hogy a helyzet megítélésében nincs különbség orvosi szakok között.

Nagyon sok a stresszel küzdő beteg

A betegek egészségét támogató illetve veszélyeztető tényezők vizsgálata kapcsán kiemelt helyen végzett a stressz, amely a válaszadó orvosok pácienseinek átlagosan felét (!) érinti. A betegkör mintegy 40 százaléka él káros szenvedélyekkel (dohányzás, alkohol, stb.), és hasonlóan magas az elhízottak aránya is. Mindössze a betegek egyötödéről mondható el, hogy kerüli az egészségtelen ételeket vagy rendszeresen sportol.

Mindenképp pozitív – de nem elégséges – eredményként értékelhető, hogy a prevenciós célú „tevékenységek” az érintettek egy részénél már megjelentek: 34 százalékuk rendszeresen jár szűrővizsgálatokra, és jelentős többségükre nem jellemző, hogy egyáltalán ne érdekelné egészsége. Az orvosok tudomása szerint a betegek 25 százaléka vitaminok, étrend-kiegészítők alkalmazásával is igyekszik tenni az egészségért.

A betegségben szenvedők ilyen jellegű összetételét tekintve nincs különbség a házi- és szakorvosi vélemények között.

A vizsgált tényezők előfordulásának változását tekintve elmondható, hogy az elmúlt öt év „nyertese” a stressz, amely az orvosok 30 százaléka szerint jelentősen, 54 százalékuk szerint pedig valamelyest gyakrabban fordul elő a betegek körében. Pozitív irányú változás érzékelhető ugyanakkor a szűrővizsgálatok rendszeres igénybevétele, az egészségtelen ételek kerülése valamint a vitaminok alkalmazása területén. (Az előbbiekben említett három jelenség közül az első kettőt főként a családorvosok tapasztalják.) Mindezzel egyidőben  mérséklődött a káros szenvedállyel élők aránya, és egyre magasabb az egészségük vonatkozásában felelősen gondolkodók aránya.

Az orvos-beteg kapcsolat alakulását maga a szakma is kedvezőtlennek ítéli

A válaszadó orvosok 70 százaléka érzi úgy, hogy a betegek jellemzően bíznak az orvosokban, és ezt a bizalmi indexet egy tízes skálán mérve – orvosi szaktól függetlenül – átlagosan 7-es osztályzatra értékelik. Hasonlóan magas arányuk (67%) tapasztalja úgy, a páciensek döntően betartják az előírt utasításokat, és további 14 százalék szerint, ha elő is fordul a javaslat megszegése, arról beszámol a beteg orvosának.
Mindezek ellenére az orvos-beteg kapcsolat alakulásáról a házi- és szakorvosok egyaránt negatívan vélekednek: a megkérdezettek közel egytizede (7%) véli úgy, hogy nagyon, további 40 százalékuk szerint valamelyest kedvezőtlen irányba változott a kapcsolat minősége az elmúlt öt évben, míg pozitív irányú változást ehhez képest mindössze 33 százalék érzékel.





Forrás: Szinapszis

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum