2014. március 11.

KSH - Az emberekbe vetett bizalom értéke 5/10 Magyarországon, 2014. február

Az egyén személyes kapcsolatait, társas kapcsolatrendszerét, annak megtartó erejét a "Van-e kivel megbeszélnie személyes dolgait?” kérdéssel vizsgáltuk (két válaszlehetőség: igen, nem). A pszichés egészséget, a közérzetet, a hangulatot jelentős mértékben befolyásolja, hogy mennyire teljesül az egyén társas érintkezés iránti igénye. Emellett a napi érzelmi ingerek, örömök, frusztrációk feldolgozásában is nagy szerepük van a társas kapcsolatoknak.

A népesség 2,82%-a nem tudja kivel megbeszélni személyes dolgait. Egy másik, a segítségkérésre vonatkozó kérdésre kapott válaszok alapján a megkérdezettek 2,63%-ának baj esetén nincs kihez fordulnia és nincs kitől segítséget kérnie. A legfiatalabbak, a 16–24 évesek körében 1% alatti azok aránya (0,64%), akiknek nincs kivel megbeszélniük személyes dolgaikat. Ez az arány az életkor emelkedésével fokozatosan növekszik, és a 75 évesek és idősebbek körében eléri az 5,18%-ot. Nemek szerint nincs különbség, míg a legmagasabb iskolai végzettség növekedésével csökken az egyén magányosságának valószínűsége.

A vizsgált háttérváltozók közül az egyén háztartásának összetétele szerint legnagyobbak a különbségek az egyének magányosságában. Az egyszemélyes háztartásban élő férfiak több mint 13%-ának nincs kivel megbeszélnie személyes dolgait. Arányuk nem az idősek, hanem a 65 évesnél fiatalabbak körében a legmagasabb (14,2%). Magányosság szempontjából az egyszemélyes háztartásban élő férfiak után az egyszemélyes háztartásban élő nők következnek. Az arányokban határozott ugrás figyelhető meg az egyszemélyes háztartásban élők és a más felnőttekkel együtt élők között. A magányosság legkevésbé a hagyományos családmodellhez hasonló háztartásszerkezetben élőkre jellemző.

A személyes kapcsolatokkal való elégedettség értékeléséből az egyén társas kapcsolatainak mennyiségi és minőségi állapotára is következtethetünk. A rokonok, barátok, ismerősök alkotta kapcsolatrendszer fejlettségének jelentős hatása van a jóllétre. A társas kapcsolatok – a problémák megoldásában való segítségnyújtás mellett – a szabadidő, a kikapcsolódás szempontjából is meghatározó jelentőségűek. A személyes kapcsolatokkal való elégedettség átlagértéke 7,63 a 0–10-ig terjedő skálán (0 = egyáltalán nem elégedett, 10 = teljesen elégedett).

A 16–34 évesek a leginkább, az idősebbek a legkevésbé elégedettek társas kapcsolatrendszerükkel. A családi állapot szerinti különbségek az életkor előrehaladtával átrendeződnek. A fiatalok körében a nőtlenek, hajadonok a legelégedettebbek társadalmi kapcsolataikkal, a 35–54 évesek átlagértéke már lényegesen alacsonyabb, ami az időskorúak körében tovább zuhan. A közép- és időskorúak átlagánál egyedül a házasságban élők elégedettebbek személyes kapcsolataikkal.

Az iskolai végzettség szerint is határozott a különbség. Az érettségivel vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők személyes kapcsolataikkal való elégedettsége nem tér el jelentősen egymástól, mindkét csoporté meghaladja az átlagot (7,80 és 7,89). Az érettségivel nem rendelkezők esetén a személyes kapcsolatokkal való elégedettség alacsonyabb az országos átlagnál. Személyes kapcsolataikkal az általános iskola után tovább nem tanulók (7,33) a legelégedetlenebbek.

A kisebb városokban élők a legelégedettebbek személyes kapcsolataikkal (7,88). A községekben és a megyeszékhelyeken élők elégedettsége az országos átlagot közelíti (7,57; 7,60), míg személyes kapcsolataikkal a Budapesten élők a legelégedetlenebbek (7,37). Területi szempontból vizsgálva a Nyugat-Dunántúlon élők a legelégedettebbek személyes kapcsolataikkal (7,83), az országost ezenkívül Észak-Alföld (7,78), Dél-Alföld és Pest megye (egyaránt 7,73) átlagértéke éri el.

A tágabb társas környezettel való személyes kapcsolatot befolyásolja az emberekbe vetett bizalom, ami a kapcsolatrendszer építésének, új ismeretségek létrejöttének elengedhetetlen feltétele. Az emberekbe vetett bizalom átlagértéke az összes szubjektív változó közül a legalacsonyabb, és a szórása is a legkisebb. A teljes népességre számított átlagértéke 5,30 a 0–10-es skálán (0 = senkiben sem bízik, 10 = a legtöbb emberben meg lehet bízni) mérve. Minél magasabb valakinek a befejezett iskolai végzettsége, annál nagyobb az emberekbe vetett bizalma. A legfeljebb általános iskolai végzettségűek átlagértéke a legalacsonyabb (4,94), míg az felsőfokú végzettséggel rendelkezőké a legmagasabb (5,87).

Az emberekbe vetett bizalom területi különbségei közül kiemelkedik a budapesti 5,56-os átlagérték. Rajtuk kívül a megyeszékhelyen vagy megyei jogú városban élőkre jellemző az átlagosnál nagyon bizalom (5,45). A községekben élők átlagértéke az országos átlag alatti (5,22), míg a kisebb városok lakosaié ennél is alacsonyabb (5,03). Régiók szerint az emberekbe vetett általános bizalom Közép-Dunántúlon (5,72) a legmagasabb. Az országos átlag feletti Budapest (5,56), Nyugat-Dunántúl (5,52) és Dél-Alföld (5,51) átlagértéke. Az emberekkel szembeni általános bizalmatlanság leginkább az Észak-Alföldön (4,83) élőkre jellemző.

Az emberekben való általános bizalom életkor szerinti vizsgálatának eredménye eltér a többi változó „életkori lejtő” jellegétől. A fiatalokra és az idősekre jellemző a nagyobb bizalom, míg a középkorúak tűnnek a legbizalmatlanabbaknak. A 45–54 évesek körében több vizsgált jólléti változó jelentősen csökken és eléri mélypontját. Az emberekkel szembeni bizalom sem kivétel, ugyanis ebben a korcsoportban a legalacsonyabb az átlagértéke. Az idősebbekre a bizalom növekedése jellemző, a 65–74 évesek körében megközelíti a teljes népesség átlagát, a 75 évnél idősebbek körében pedig meghaladja azt.

A lakóhely környéki közterületen való biztonságérzetet az egyén szűkebb környezetéhez való általános bizalma, illetve a lakóhely állapota alakítja. A félelem és a szorongás a közérzetre gyakorolt negatív hatása mellett az életminőséget is befolyásolja. Sötétedés után az utcán való közlekedéstől való félelem ugyanis erősen visszatarthatja az embereket a társas, kulturális rendezvények látogatásától, az esti szabadidős programokon, sporttevékenységekben való részvételtől.

A lakosság biztonságérzete a községekben a legmagasabb, ahol az emberek több mint 75%-a biztonságban érzi magát sötétedés után is egyedül a közterületeken. Az egymásba vetett bizalom, a másikért érzett felelősség erősebb az egymást ismerő, kisebb közösségben. "Mennyire érzi magát biztonságban sötétedés után, ha a lakhelye környékén sétál?" kérdésre érkezett válaszok alapján, Budapesten és a kisebb városokban az emberek 62%-a érzi magát este az utcán biztonságban. A régiók közül Nyugat-Dunántúlon a legmagasabb a biztonságérzet (az emberek 72,57%-a érzi magát biztonságban), és Közép-Magyarországon a legalacsonyabb (a megkérdezettek 61,99%-a érzi biztonságban magát sötétedés után, egyedül az utcán).





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum