2014. március 4.

KSH - Az ipari termelés 7 százalékkal növekedett, 2014. február

2013 decemberében az ipari termelés 6,8%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A termelés bővüléséhez az előző évi alacsony bázis hatásán túl – hasonlóan az előző hónapokhoz – elsősorban a járműgyártás, illetve az ehhez kapcsolódó beszállítói ágazatok eladásainak jelentős növekedése járult hozzá.

Decemberben a munkanaphatástól megtisztított index 4,4%-kal emelkedett. Az előző hónaphoz képest a szezonálisan és munkanaptényezővel is kiigazított ipari termelési index decemberben 1,9%-kal csökkent.

Az elmúlt évben az ipari termelés motorja a járműgyártás volt. A termelés volumene 1,4%-kal volt nagyobb, mint az előző évben (2012-ben még 1,8%-os csökkenést figyeltünk meg). 2013 folyamán az ipari kibocsátás negyedévről negyedévre nőtt: az első negyedéves 3,7%-os visszaesésből eljutott az utolsó negyedévben regisztrált 5,4%-os növekedésig. A legnagyobb mértékű bővülést decemberben (6,8%), a mélypontot februárban (-5,9%) mértük.

Az ipar nemzetgazdasági ágai közül 2013 decemberében a feldolgozóipar termelése az előző év azonos hónapjához viszonyítva 8,6%-kal emelkedett, míg a csekély súlyú bányászaté 21,5%-kal csökkent. Az energiaipar (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) kibocsátása számottevően, 14%-kal volt alacsonyabb, mint tavaly ilyenkor. Az előző évinél enyhébb időjárás hatására mérséklődött fűtésigény is szerepett játszott a volumencsökkenésben (az Országos Meteorológiai Szolgálat közlése szerint 2013 decemberében a 2012. decemberi átlagos középhőmérsékletnél 1,8°C-kal mértek magasabbat).

2013 decemberében a feldolgozóipar tizenhárom alága közül nyolcban termelésbővülést, a többi alágban 2,5 és 14,5% közötti volumencsökkenést mértünk az előző év azonos hónapjához képest. A jelentősebb súlyú alágak közül a feldolgozóipari termelés közel egynegyedét képviselő járműgyártás mintegy másfélszeresére növelte a termelését. A kiugró teljesítményben a 2012. decemberi alacsony termelési szint is szerepet játszott.

A feldolgozóipari rangsorban második alág, a feldolgozóipari termelés több mint egynyolcadát kitevő élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása 6,4%-kal bővült, mind a hazai, mind az export eladások növekedése következtében. A harmadik legnagyobb alág, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása 14,5%-kal csökkent. Az iparágon belül a legnagyobb – a közel 40%-os – súlyú szakágazatban, a híradás-technikai berendezés gyártásában 17,9%-os visszaesést mértünk.

A kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás kibocsátása jelentősen, 17,8%-kal nőtt, nagyrészt az
üzemanyagok iránti kereslet emelkedésének köszönhetően. Átlag alatti volumenbővülést regisztráltunk a közepes súlyú fémalapanyag és fémfeldolgozási termék (2,5%), valamint a gép, gépi berendezés gyártásában (2,2%). Tartóssá vált a csökkenés a kisebb súlyú gyógyszergyártásban, az alág kibocsátása 11,5%-kal maradt el az egy évvel korábbitól.

2013-ban az ipar nemzetgazdasági ágazatai közül a csekély súlyú bányászat termelése 13,9%-kal visszaesett az előző évhez viszonyítva (2012-ben még 8,0%-os növekedést mértünk). Az energiaipar kibocsátása 7,7%-kal kisebb volt az egy évvel korábbinál (akkor 3,4%-os volt a csökkenés üteme). A nemzetgazdasági ágon belül a legnagyobb súlyt (40%) képviselő villamosenergia-termelés jelentősen, 12,4%-kal csökkent.

A feldolgozóipari termelés volumene 2013 egészét tekintve 2,0%-kal volt nagyobb az előző évinél (2012-ben 1,7%-os mérséklődést regisztráltunk). A feldolgozóipar kibocsátása az első félévben még nem érte el az előző év szintjét, azonban a második félévben már 5,3%-kal meghaladta azt. A legnagyobb mértékű növekedést (8,6%) decemberben figyeltünk meg, míg februárban volt az év mélypontja (-4,9%). 2013-ban a feldolgozóipar 13 alága közül hatban mértünk növekedést, a többi alágban 0,3 és 12,3% közötti volumencsökkenést regisztráltunk 2012-höz képest.

A három legnagyobb súlyú alág közül a járműgyártás kibocsátása kiemelkedően, 19%-kal nőtt, ezzel szemben a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása 12,3%-kal visszaesett. A két gépipari alágból a járműgyártás az év minden hónapjában növekedett (ebből a hónapok felében 20% feletti volt a bővülés), az utóbbi viszont egyetlen hónapban sem.

2013-ban az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása gyakorlatilag az előző év szintjén maradt (-0,3%), amely az értékesítés több mint egyharmadát kitevő exporteladások élénkülésének és a hazai eladások mérséklődésének az eredője. Átlag felett teljesített viszont a közepes súlyú vegyi anyag, termék gyártása: a termelés volumene éves szinten 6,4%-kal nőtt, főként a kivitel felfutásának köszönhetően. Éves szinten csökkenést regisztráltunk a szintén közepes súlyú gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék (-2,7%), valamint a kisebb súlyú gyógyszergyártásban (-8,0%). 2012-ben még mindkét iparágban növekedés volt.

2013-ban az ipari export 4,9%-kal haladta meg az egy évvel korábbit (akkor éves szinten 0,7%-os volumencsökkenést mértünk), a kivitel növekedési üteme negyedévről negyedévre gyorsult. Decemberben 12,9%-kal nőttek a külpiaci eladások. Az év egészét tekintve a teljes ipari értékesítés 57,8, a feldolgozóipari értékesítés 72,2%-a került exportra. 2013-ban a feldolgozóipari export 3,7, decemberben 11,1%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Az exportértékesítés közel felét a feldolgozóipar két alága adta. A feldolgozóipari export mintegy harmadát képviselő járműgyártás exportvolumene éves szinten 18,4%-kal nőtt. Hasonlóan a termeléshez, az év utolsó hónapja volt a tetőpont, amikor az iparág kivitele elérte a másfélszeresét az előző évinek. Decemberben a második legnagyobb alág, a számítógép, elektronikai, optikaitermék-gyártás exportvolumene – az egész évben tapasztalt csökkenő (12,5%) tendenciáját folytatva – számottevően, 15,8%-kal visszaesett.

Az ipar belföldi értékesítése 2013-ban 1,8, decemberben 2,0%-kal csökkent 2012 azonos időszakához viszonyítva. A feldolgozóipar hazai eladásai az év egészét tekintve 1,7%-kal mérséklődtek, azonban decemberben 6,6%-kal emelkedtek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az előző évi kismértékű növekedés (1,2%) után 2013-ban a feldolgozóipar legnagyobb alága, a belföldi értékesítés több mint egynegyedét képviselő élelmiszer, ital és dohánytermékgyártás hazai eladásai 1,9%-kal csökkentek. Decemberben ezzel szemben számottevően, 6,0%-kal nőtt a belföldi értékesítés.

A feldolgozóipar hazai értékesítésének közel egyötödét adó kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás belföldi eladásaiban 2013-ban 2,4%-os csökkenést figyeltünk meg, az év utolsó két hónapjában azonban kétszámjegyű (11,5, és 10,5%) volumenbővülést regisztráltunk. Az előző évi 2,7%-os növekedés után a feldolgozóipar hazai eladásaiból majdnem egytizeddel részesülő harmadik legnagyobb alág, a fémalapanyag és fémfeldolgozási termékek hazai eladásai 2013-ban 6,5%-kal csökkentek.

2013 decemberében a megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelése 84,9%-kal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest. Az új exportrendelések kiugróan, 93,4%-kal nőttek, melynek hátterében egy hosszabb időszakra vonatkozó egyszeri nagy megrendelés áll. Az új belföldi rendelések is növekedtek 24,2%-kal. Az összes rendelésállomány 12,8%-kal haladta meg az előző év decemberit.

Az egy alkalmazásban állóra jutó ipari termelés 2013. évi 0,8%-os növekedése a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások körében mért – az előző évi 2,1%-os létszámcsökkenés után – 0,6%-os létszámnövekedés mellett következett be.

2013-ban Magyarország területi egységei közül az ipari termelés négy régióban nőtt az előző évhez képest. A legnagyobb mértékű volumenbővülést ebben az időszakban Dél-Alföldön (21,9%) regisztráltuk. A többi régióban 2,6 és 4,2% közötti volumencsökkenést mértünk.





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum