2014. március 17.

KSH - A foglalkoztatási ráta 58 százalék 2013-ban, egy év alatt 1 százalékponttal emelkedett

2013-ban a magánháztartásban élő 15–74 évesek közül átlagosan 3 938 ezer fő volt foglalkoztatott a munkaerő-felmérés adatai szerint, ami 58,4%-os – az előző évit 1,2 százalékponttal meghaladó – foglalkoztatási rátát jelentett a 15–64 éves korosztályra számolva. 

A foglalkoztatási adatok kedvező alakulásához jelentősen hozzájárult – a pusztán pénzügyi
segítségnyújtás helyett, a munkának prioritást biztosító kormányzati elképzelés gyakorlati megvalósítása, azaz – a közfoglalkoztatás kiterjesztése és szezonális jellegének mérséklése.

Részben ez utóbbinak köszönhető, hogy 2013 IV. negyedévében a foglalkoztatottak száma mintegy 26 ezer fővel meghaladva a III. negyedévit, 4015 ezer főre nőtt, s ezzel a 15–64 éves népesség foglalkoztatási rátája közelítette a 60%-ot. (Mind az éves, mind a IV. negyedéves foglalkoztatási rátára igaz, hogy ez az utóbbi két évtized legkedvezőbb mutatója.)

Jóllehet a támogatott formában történő foglalkoztatás a létszám kedvező alakulásában nem kis szerepet játszott, 2013-ban a versenyszféra munkaerő-felvevő képessége is javult, s ez a javulás az év második felében volt jelentősebb.

A 15–64 évesekre vetített hazai foglalkoztatási ráta 2013 III. negyedévében – mely egyenlőre az utolsó időszak, amelyről uniós adatok rendelkezésre állnak – 5,3 százalékponttal elmaradt ugyan az EU-28 átlagától, viszont aközé az öt tagország közé tartoztunk, ahol a mutató egy év alatt a legnagyobb javulást mutatta. Ehhez, ha nem is jelentős mértékben, de hozzájárult az is, hogy a foglalkoztatási ráta nevezője (a 15–64 éves népesség létszáma) csökkenő tendenciát mutat.

A „legjobb munkavállalási korú” népességre, azaz a 25–54 évesekre számított (az eltérő nyugdíjba vonulási, illetve tankötelezettségi kor által nem befolyásolt) foglalkoztatási ráta 76,3%-ra változott, s így nagyon közel került az unió 77,0%-os átlagához, s 10 másik tagországénál magasabb volt. A 15–24 évesek foglalkoztatási rátája ugyan jelentősen (12,7 százalékponttal) elmaradt az EU–28 átlagától, de ez nem a fiatalok kedvezőtlenebb munkaerő-piacra jutási esélyeivel magyarázható (mint az alacsony spanyol vagy a görög ráta), hanem azzal, hogy a korosztályba tartozók között nagy arányt képviselnek az oktatásban részt vevők, illetve, hogy a tanulás melletti munkavállalás népszerűsége elmarad az uniós tagországok jórészét jellemzőtől.

A foglalkoztatottak létszáma 2013-ban az előző évhez képest 60,6 ezer fővel, 2010 óta pedig összesen 157,2 ezer fővel nőtt. Ez utóbbi növekedésből majdnem azonos mértékben részesültek a versenyszféra hazai telephelyein dolgozók, a közfoglalkoztatottak, illetve – döntően a német és az osztrák munkaerő-piaci korlátozások feloldásának köszönhetően – a külföldi telephelyeken dolgozók. 2013-ban a férfi foglalkoztatottak száma 46,2 ezerrel, a nőké 14,4 ezerrel nőtt.

Az alkalmazásban állók

A költségvetési intézményeknél, a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál és a foglalkoztatás szempontjából jelentősebb nonprofit szervezeteknél 2013-ban 2699 ezren álltak alkalmazásban, ami 0,9%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Ebből a versenyszféra legalább 5 fős vállalkozásai 1818 ezer főt foglalkoztattak, lényegében ugyanannyit, mint egy évvel korábban, a költségvetési intézményeknél dolgozók száma (közfoglalkoztatottak nélkül) a nonprofit körből történő intézményi átsorolás következtében 1,6%-kal nőtt, – a nonprofit szféra mintegy 10 ezer fős létszámvesztesége mellett.

A legnagyobb foglalkoztatónak minősülő nemzetgazdasági ágban, az iparban dolgozók száma enyhén, 0,6%-kal emelkedett, ezen belül viszont kiugró volt a járműgyártás 9,0%-os létszámbővülése, de érdemben nőtt többek között a gyógyszergyártás, a villamosberendezés gyártása alágazatba sorolt legalább 5 fős szervezetek dolgozóié is.

A jelentősebb foglalkoztatási súlyú, versenyszféra dominanciájú ágazatok közül tovább csökkent a kereskedelem és a gépjárműjavítás (1,2%-kal), az építőipar (3,7%-kal), továbbá a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (4,2%) létszáma, míg a nem anyagi szolgáltatási profilú vállalkozásokat összességében növekvő munkaerőkereslet jellemezte.

A versenyszféra megfigyelt szervezeteinél 2013-ban a foglalkoztatottak közel 12%-a nem teljes munkaidőben dolgozott, összesen 3,3%-kal többen, mint egy évvel korábban. Éven belül a IV. negyedévben javultak érdemben a foglalkoztatási mutatók, mind a teljes, mind a nem teljes munkaidősök esetében, azaz erre az időszakra koncentrálódott a versenyszféra létszámnövekedése.

A közszféra létszámalakulását – a nonprofit szektorból történő átsorolás mellett – a közfoglalkoztatás befolyásolta a legerőteljesebben. A közfoglalkoztatottak nélkül a foglalkoztatotti létszám a közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás nemzetgazdasági ágban 2,8%-kal (létszámbővítésre került sor pl. a rendőrségnél), a humán-egészségügyi, szociális ellátás nemzetgazdasági ágban 10,4%-kal (korábban nonprofit formában működő ellátó intézmények váltak a költségvetésből finanszírozottá) nőtt, míg 5,0%-kal csökkent az oktatásban dolgozóké.

A közfoglalkoztatás keretében 2013-ban éves átlagban 129 ezren, ezen belül a költségvetési intézményeknél 115 ezren dolgoztak. Az utóbbi létszám több mint egynegyedével haladta meg az előző évit. A közfoglalkoztatottak létszáma az ún. téli közfoglalkoztatási program beindulásának köszönhetően az év utolsó két hónapjában változott a legdinamikusabban. A közfoglalkoztatottakon belül tovább nőtt a teljes munkaidőben dolgozók aránya, s így 2013-ban már a közfoglalkoztatottak 86%-a ilyen formában dolgozott.

A közfoglalkoztatottakkal együttes költségvetési létszám 2013-ban 4,6%-kal haladta meg a 2012. évit, s ez átlagosan havi 786 ezer fő foglalkoztatását jelentette.

Munkaerőköltség

2013 IV. negyedévében a munkaerő foglalkoztatásával kapcsolatos költségek a megfigyelt nemzetgazdasági ágakban az előző év azonos időszakához képest 2,2%-kal emelkedtek. Ezen belül a munkajövedelem 4,2%-kal nőtt, míg a szociális költségek 4,7%-kal mérséklődtek, annak következtében, hogy 2013-ban a 25 év alattiak és az 55 év felettiek foglalkoztatása esetén a munkáltatók szociális hozzájárulási adó kulcsa 27,0%-ról 14,0%-ra változott.







Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum