2014. április 23.

KSH - Az új vállalkozások száma 107 ezerrel, 8 százalékkal növekedett 2013-ban

Az újonnan regisztrált vállalkozások 2013. évi 107 ezres száma 8,3%-kal haladta meg a 2012. évit. A társas és önálló vállalkozásokat ellentétes folyamatok jellemezték: míg a társas vállalkozások bejegyzései csekély mértékben (2,2%-kal) csökkentek, addig az újonnan bejegyzett önálló vállalkozók száma (13,8%-kal) emelkedett.

Az önálló vállalkozók körében újonnan nyilvántartásba vett egyéni vállalkozók száma 29,3%-kal nőtt. A 2012. évit jelentős mértékben meghaladó emelkedés a dohányboltok 2013. július 1-jei nyitásával magyarázható. Emiatt ugrott meg 2013 II. negyedévében a betéti társaságok bejegyzésének a száma. Ugyanis dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultságot egyéni vállalkozó vagy olyan gazdasági társaság gyakorolhatja, amelyben legalább egy természetes személy vagy tag korlátlan felelősséggel tartozik a társaság kötelezettségeiért.

A társas vállalkozások főtevékenység szerinti új regisztrációinak száma a mezőgazdaság (44,6%), a kereskedelem, szállítás, vendéglátás (8,8%) és az építőipar (0,9%) ágazatokban emelkedett, a többiben csökkent.

A legnagyobb mértékű a visszaesés a pénzügyi, biztosítási tevékenység területén, ahol az előző évinek alig több mint a héttizedét jegyezték be.

Az egyéni vállalkozók körében a pénzügyi, biztosítási tevékenység kivételével nőtt az újonnan indult vállalkozások száma. A legjelentősebb növekedést az információ, kommunikáció ágazatban mértük, ahol közel két és félszer több vállalkozást indítottak, mint 2012-ben. További jelentős emelkedést mutató ágazatok: az üzleti szolgáltatások (50,9%) és az ingatlanügyletek (49%).

Felszámolások

A társas vállalkozások körében indított felszámolási eljárások száma 2013-ban 10 ezer volt, ez 35,9%-kal több az előző évinél. Így a 2011–2012. évi visszaesés után ismét nőtt a felszámolások száma, és megközelítette a 2009–2010. évi szintet.

Az összes eljárás 86%-át a korlátolt felelősségű társaságoknál indították, és a legnagyobb arányú növekedés is körükben volt: az indított eljárások száma a 2012. évi 6249-cel szemben 2013-ban 8633 volt (38,2%).

A felszámolások száma csupán a részvénytársaságok esetében nem nőtt a 2011–2012. évi emelkedés után. Kategóriájukban 2013-ban 100 eljárás indult, ami 5,7%-kal kevesebb az előző évinél.

A hitelezők a legtöbb eljárást – a korábbi évekhez hasonlóan – a kereskedelmi, szállítási és szálláshely-szolgáltatási ágazatokban (4042), valamint az építőiparban (1771) indították a vállalkozások ellen. Az összes regisztrált vállalkozás számához viszonyítva a legtöbb felszámolási eljárás is e tevékenységekhez kötődően indult. A legstabilabb ágazatnak a közigazgatás, oktatás és egészségügy bizonyult.

2013-ban a felszámolások 99%-át a kisvállalkozások körében indították a hitelezők, a nagyvállalkozások kivételével minden létszám-kategóriában emelkedett az eljárások száma az előző évihez képest.

A kisvállalkozások esetében 23,9%-kal több felszámolási eljárást kezdtek meg, mint 2012-ben, a középvállalkozások kategóriájában pedig 57,1%-kal. Eközben 6 nagyvállalkozást számoltak fel az előző évi 8-cal szemben.

Minden régióban nőtt a felszámolások száma: legnagyobb mértékben Észak-Magyarországon (93,8%), Dél-Alföldön (82,6%) és Dél-Dunántúlon (58,6%), a többi régióban 10–36% közötti növekedés volt.

Végelszámolások

A társas vállalkozásuk lezárására a végelszámolást választók száma a 2011–2012. évek kiugróan magas értéke után, a 2008 óta megfigyelt legalacsonyabb értéken zárt 2013-ban. Az összes végelszámolási eljárás alig több mint 7 ezer volt, ez több mint 70%-os visszaesést jelent a 2012. évihez képest.

Legnagyobb számban (4593) a korlátolt felelősségű táraságok tulajdonosai döntöttek vállalkozásuk lezárásáról. Arányaiban is e társaságok száma csökkent a legnagyobb mértékben, harmadannyi végelszámolási eljárást indítottak körükben, mint 2012-ben.

Ennél is nagyobb mértékű volt a visszaesés a betéti társaságok esetében, ahol a végelszámolások száma csupán 22,5%-a volt az előző évinek. A jogi személyiségű gazdasági társaságok közül a részvénytársaságok esetében némileg kisebb volt a visszaesés, közel feleannyi végelszámolás indult, mint 2012-ben.

A legtöbb cégbezárást a kereskedelem, szállítás, vendéglátás és a szakmai tudományos tevékenység területén indították a tulajdonosok, e két területre jutott az összes eljárás több mint fele.

A végelszámolások száma kivétel nélkül minden ágazatban csökkent. Átlagot meghaladóan, ötödannyi eljárás kezdődött az építőiparban és a pénzügyi, biztosítási tevékenység területén, mint a 2012-ben. A legkisebb visszaesés a közigazgatás, oktatás, egészségügyet érintette, itt az előző évi eljárások számának mintegy fele indult.

A legmagasabb a végelszámolások aránya az egyéb szolgáltatás és az információ, kommunikáció, míg a legalacsonyabb az építőipar és a mezőgazdaság területén.

Végelszámolási eljárást döntően (97,4%-ban) a mikrovállalkozások körében indítottak a tulajdonosok, számuk negyedére csökkent 2012. évhez képest. A középvállalkozások végelszámolási eljárásainak száma fele volt, míg a nagyvállalkozások között a 2012. évi 5-tel szemben 2013-ban 4 eljárás indult.

Csődeljárások

A csődeljárások száma 2013-ban 128 volt, szemben a 2012. évi 105-tel. Tehát továbbra sem általános megoldás az átmeneti likviditási gondokkal küszködő vállalkozások számára, hogy a csődeljárás segítségével kerüljék el a felszámolást.

A 2009 előtti csődszabályozás szerint az adós csak a hitelezők minősített többségi hozzájárulásával juthatott fizetési moratóriumhoz, amit rendszerint nem kapott meg. A 2009-ben módosított csődtörvény rögtön fizetési haladékot ad a kérelmezőnek, és 90 napot biztosít a hitelezőkkel történő megegyezésre.

A törvény 2009. szeptemberi bevezetése óta ugrásszerűen növekedett a csődeljárások száma, az azt megelőző évi pár esettel szemben. 2008-ban mindössze 2 ilyen eljárást indítottak, 2009-ben már 31-et. A törvény bevezetése után számuk ugrásszerűen megnövekedett, meghaladja az évi százat.

Megszűnések

A vizsgált gazdálkodási formák (lásd további táblázatok: 11. tábla) körében összességében a megszűnések száma a 2011–2012. évi növekedés után 2013-ban ismét csökkent, amikor is 3,5%-kal kevesebb szervezet szűnt meg, mint 2012-ben.

A megszűnések mérséklődése az egyéni vállalkozók számának visszaesésével (20,8%) magyarázható, a megszűnt társas vállalkozások száma ugyanis tovább emelkedett (22,7%).

Korábban a társas vállalkozások között a jogi személyiségű és a jogi személyiség nélküli vállalkozásokat eltérő tendencia jellemezte. Míg a megszűnt jogi személyiségű vállalkozások száma kismértékben emelkedett, addig a jogi személyiség nélkülieké csökkent, 2012–2013-ban viszont mindkét vállalkozási formában emelkedett a megszűnt vállalkozások száma, és ennek mértéke 2013-ban szinte megduplázódott 2012-es évhez képest.

A megszűnt társas vállalkozások száma kivétel nélkül minden ágazatban emelkedett: a legnagyobb mértékben az információ, kommunikáció területén, a legkisebb mértékben az építőiparban (13,8%) és a pénzügyi, biztosítási tevékenység területén (11,8%). A megszűnt egyéni vállalkozások száma minden ágazatban kevesebb volt, mint 2012-ben: a legnagyobb mértékben az iparban (30,6%), a legkisebb mértékben pedig a mezőgazdaságban (5,4%) csökkent.

A megszűnések 96,2%-a a mikrovállalkozásokat érintette. A megszűnt középvállalkozások száma másfélszeresére emelkedett, és 2013-ban ugyanúgy 11 nagyvállalat szűnt meg, mint 2012-ben.

A megszűnt vállalkozások száma Dél-Alföldön emelkedett a legnagyobb és Észak-Magyarországon a legkisebb mértékben.





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum