2014. április 25.

KSH - A járműgyártás berlföldi értékesítése 48 százalékkal, exportja 28 százalékkal növekedett 2013-ban

Az ipari termelés volumene 2013 szeptembere óta folyamatosan emelkedik, 2014. januárban 6,1%-kal haladta meg az egy évvel korábbi alacsony bázist. A termelés bővüléséhez továbbra is elsősorban a járműgyártás, illetve az ehhez kapcsolódó beszállítói ágazatok teljesítményének jelentős növekedése járult hozzá. Az exportértékesítés 9,3%-kal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a belföldi értékesítés volumene 5,5%-kal elmaradt a 2013. januáritól.

Az ipar nemzetgazdasági ágai közül a termelés több mint kilenctizedét előállító feldolgozóipar termelési volumene idén januárban 7,8%-kal nőtt a 2013. januári alacsony bázishoz képest, míg az energiaszektorban 11,8, a kis súlyú bányászatban pedig 4,9%-os csökkenés volt.

A feldolgozóipari alágak többségében nőtt a bruttó kibocsátás, csökkenés mindössze három alágban volt. A termelés közel háromtizedét kitevő járműgyártás termelési volumene 31%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit, miközben az alág értékesítése mindkét irányban nőtt: az exporté 28, a belföldié 48%-kal.

A termelés mintegy tizedét adó, jellemzően belföldre termelő élelmiszeripar kibocsátása a tavaly ilyenkori alacsony bázishoz viszonyítva 5,0%-kal emelkedett, és mindkét értékesítési irányban bővült. A közepes súlyú alágak közül a vegyi anyag, termék gyártása 13, a kohászat, fémfeldolgozás 9,3, a villamos berendezés gyártása pedig 7,8%-kal nőtt. A szintén jelentős súlyú, elsősorban külpiacokra értékesítő számítógép, elektronikai optikai termék gyártásának volumene ugyanakkor továbbra is csökken: januárban 12,6%-kal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

A közepes súlyú kokszgyártás, kőolajfeldolgozásban 5,7, a kisebb súlyú gyógyszergyártásban 14,2%-kal csökkent a volumen. Utóbbi esetében a visszaesés 2013 februárja óta tart, aminek hátterében a jelentős súlyú exportértékesítés csökkenése áll.

Az ipari termelés növekedése mellett az iparban alkalmazásban állók létszáma az év első hónapjában 1,5%-kal emelkedett, így az egy alkalmazásban állóra jutó termelés volumene 4,8%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A termelékenység a feldolgozóiparban átlagosan 6,3%-kal nőtt, míg az energiaiparban 14,4%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Az új rendelések volumene a megfigyelt feldolgozóipari ágazatok körében januárban 3,3%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Az új belföldi rendelések 14%-kal nőttek, míg az új exportrendelések 5,4%-kal elmaradtak az egy évvel korábbitól. Január végén az összes rendelésállomány 12%-kal haladta meg az előző év januárit.

Az ipari termelői árak idén januárban 0,1%-kal mérséklődtek az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül a belföldi értékesítési árak 1,2%-kal csökkentek, az exportértékesítés árszínvonala az első hónapban 0,6%-kal haladta meg a tavaly januárit.

Az építőipar termelési volumene 2013 februárja óta emelkedik, idén januárban 15,9%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Mindkét építményfőcsoport termelése emelkedett: az épületek építése 4,1, az egyéb építményeké 34%-kal volt magasabb az előző év azonos időszakinál. Utóbbi növekedése – a korábbi hónapokhoz hasonlóan – a vasútfelújítási és útépítési munkák következménye. Szezonálisan és munkanaphatással kiigazítva a termelés volumene januárban 0,8%-kal magasabb volt az előző havinál.

A január végi szerződésállomány volumene 67%-kal meghaladta az egy évvel korábbit: az épületek építésének állománya 13,0, az egyéb építményeké 86%-kal bővült a 2013. januárihoz képest.

Januárban az új építőipari szerződések volumene 5,4%-kal magasabb volt, mint 2013 azonos időszakában. Míg az épületek építésére kötött szerződések volumene 2,0%-kal mérséklődött az előző évi alacsony bázishoz képest, addig az egyéb építményekre kötötteké 9,7%-kal nőtt.

A szolgáltatóágazatok közül a kiskereskedelmi forgalom volumene 2014 januárjában 6,2%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az előző hónaphoz viszonyítva a szezonálisan és naptárhatástól megtisztított index januárban 1,3%-as növekedést mutat. A vásárlások élénkülése elsősorban a bérek és nyugdíjak reálértékének növekedésével, valamint az előző évi alacsony bázissal függött össze.

A kiskereskedelmi forgalom mintegy felét kitevő élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek eladásai 8,5%-kal emelkedtek 2013 januárjához képest. Ezen belül a forgalom mintegy háromnegyedét lebonyolító vegyes üzleteké (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) 3,8%-kal csökkent, ezzel párhuzamosan – elsősorban a dohány-kiskereskedelmet érintő jogszabályi változások miatt – az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 2,2-szeresére emelkedett.

A nem élelmiszertermékek forgalma 2014 első hónapjában 4,1%-kal nőtt. A tevékenységcsoporton belül az iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelem eladási volumene 10,2, a textil-, ruházati és lábbeliüzleteké 8,3%-kal bővült. A forgalom több mint negyedét adó bútor-, műszakicikk-üzletek eladásai 6,8, a gyógyszer-, gyógyászati-termék-, illatszer-kiskereskedelemé pedig 1,4%-kal haladta meg a 2013. januárit.

A forgalom kizárólag a könyv-, számítástechnika-, és egyébiparcikk-üzletekben csökkent (4,2%). Az üzemanyag-kiskereskedelem volumene 4,1%-kal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben
a járműüzemanyagok fogyasztói ára átlagosan 3,1%-kal csökkent. A kiskereskedelmen kívül számba vett gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem eladásai – az előző évi alacsony bázishoz képest – januárban 3,0%-kal emelkedtek.

2014 januárjában 453 ezer vendég szállt meg a kereskedelmi szálláshelyeken, 16%-kal több, mint 2013 első hónapjában. Az igénybe vett vendégéjszakák száma 1 millió 96 ezer volt, ami 14%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Mind a külföldiek, mind a belföldiek vendégforgalma bővült, utóbbiaké nagyobb mértékben. 213 ezer külföldi vendég, 567 ezer vendégéjszakát töltött el a szálláshelyeken, számuk 13, vendégéjszakáiké 11%-kal növekedett.

Ugyanakkor a 18%-kal több belföldi vendég (240 ezer fő) 16%-kal több vendégéjszakát töltött (529 ezer éjszaka) a szálláshelyeken. Az összes vendégforgalom közel kilenctizedét fogadó szállodák forgalma 12%-kal nőtt. A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 35,7% volt, ezen belül az öt- és négycsillagos egységek, valamint a gyógyszállodák foglaltsága átlag feletti volt. Valamennyi turisztikai régiónkban növekedett a vendégéjszakákban mért vendégforgalom.

A szálláshelyek bruttó árbevétele közel 18 milliárd forintot tett ki, folyó áron 17%-kal többet, mint 2013. januárban, miközben a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás árai 2,9%-kal emelkedtek. 2014. januárban a belföldi vendégek 785 millió forint értékben fizettek Széchenyi Pihenőkártyával, ami 17%-kal haladta meg a 2013. januárit.

Az ország összes vendéglátóhelyének – a kereskedelmi szálláshelyek vendéglátó egységeivel együtt – 2014 első hónapjában 54 milliárd forint bevétele volt, a forgalom volumene lényegében nem változott 2013 januárjához képest. A bevételek 82%-a a kereskedelmi vendéglátásból származott, amelynek volumene 2,0%-kal csökkent, míg a munkahelyi vendéglátásé 9,7%-kal bővült.

2013-ban 43 millió 665 ezer külföldi látogató érkezett hazánkba, közel ugyanannyi (+0,2%), mint 2012-ben. Az egy napra látogatók száma 0,7%-kal csökkent, a több napra látogatóké viszont 3,1%-kal növekedett. A látogatók összesen mintegy 102 millió napot tartózkodtak Magyarországon, 1,9%-kal többet, mint a megelőző évben, miközben magyarországi költéseik 4,9%-kal nőttek. 2013-ban 0,9%-kal kevesebb magyar látogatott külföldre (15 millió 997 ezer fő). Az egy napra látogatók száma 1,2%-kal mérséklődött, a több napra kiutazók száma pedig lényegében stagnált (–0,2%).

A külföldön töltött idő – a megelőző év jelentős visszaesése után – 1,6%-kal nőtt 2013-ban, és közel 45 millió nap volt. A külföldre látogató magyarok kissé visszafogták költéseiket utazásaik során, ugyanis kiadásaik 2,0%-kal csökkentek 2012-höz képest. Az utasforgalmi szolgáltatások 1268 milliárd forintot kitevő exportja és az 506 milliárd forintos importja következtében az utasforgalmi egyenleg 762 milliárd forintos aktívuma 2012-höz képest 10%-kal javult.


Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum