2014. április 28.

KSH - A pénzügyi szolgáltatások árai közel 25 százalékkal növekedtek 2013-ban

Az alapvető népmozgalmi mutatók szerint 2014 első hónapjában több születés és kevesebb halálozás jellemezte hazánkat, mint egy évvel korábban. Az előzetes adatok szerint 2014 januárjában 7540 gyermek született, ami 0,7%-os (53 fős) növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, a születési arányszám 0,1 ezrelékponttal 9,0 ezrelékre emelkedett.

Az elhunytak 10 735 fős száma 4,9%-kal (556 fővel) elmaradt a 2013 azonos időszakitól, a halálozási arányszám 13,4 ezrelékről 12,8 ezrelékre süllyedt. 2014 első hónapjában a csecsemőhalandóság 4,9 ezrelékes mutatója 0,6 ezrelékponttal magasabb volt az egy évvel korábbinál.

A természetes fogyás üteme némileg mérséklődött: a halálozások száma számottevően csökkent, míg a születéseké enyhén emelkedett. 2014 januárjában a fogyás mértéke 3195 fő volt, 609 fővel kevesebb az egy évvel azelőttinél.

2013. november–2014. januárban folytatódott a foglalkoztatottság bővülése és a munkanélküliek számának, arányának csökkenése. A 15–74 éves népességen belül a foglalkoztatottak száma 4 millió 30 ezer fő volt, közülük 3 millió 999 ezer fő tartozott a 15–64 évesek közé.

Utóbbi korcsoportban 178 ezer fővel (4,6%-kal) többen dolgoztak, mint egy évvel korábban, a növekedés felerészben a közfoglalkoztatás bővüléséből adódott. A 60,0%-os foglalkoztatási arány 2,9 százalékponttal meghaladta a 2012. november–2013. januárit, így a munkaerő-felmérés 21 éves történetében a legmagasabb volt. A foglalkoztatottság növekedése nagyobb részt a férfiakhoz kötődött, körükben a foglalkoztatási arány 66,0, a nőknél pedig 54,2%-ra emelkedett. Mindhárom fő korcsoportban nőtt a foglalkoztatottak száma és aránya. A 15–24 évesek foglalkoztatási aránya 21,3, a legjobb munkavállalási korú, 25–54 éveseké 77,1, míg az idősebb, 55–64 éveseké 39,5%-ra javult.

A munkanélküliek száma – a 15–64 éves népesség körében és 2013. november–2014. januárban – 94 ezer fővel kevesebb, 392 ezer fő volt, míg a 8,9%-os munkanélküliségi ráta 2,4 százalékponttal elmaradt az egy évvel korábbitól. (9% alatti munkanélküliségi rátát legutóbb öt évvel ezelőtt, 2008. november–2009. január időszakában mértünk, 8,4%-ot.) A férfiak és a nők munkanélküliségi mutatói egyaránt mérséklődtek, a férfiaké nagyobb mértékben. A férfiak munkanélküliségi rátája 8,7, a nőké 9,2%-ra csökkent. Éves összehasonlításban a 15–24 évesek (24,2%), a 25–54 évesek (7,9%), továbbá az 55–64 évesek (6,8%) korcsoportjában egyaránt mérséklődött a munkanélküliségi ráta. A munkanélküliek közel 54%-a legalább egy éve keresett állást, a munkakeresés átlagos időtartama egy év alatt 16,3 hónapról 19,3 hónapra emelkedett.

2014. januárban a nemzetgazdaságban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók havonta átlagosan bruttó 226 600 forintot kerestek, ennek kézhez kapott – családi kedvezmény nélkül számított – nettó összege 148 500 forint volt. A bruttó és a nettó átlagkeresetek – a kereseteket terhelő járulékok és a személyi jövedelemadó szabályok változatlansága következtében – egyaránt 0,9%-kal nőttek a 2013. januárihoz képest.(A közfoglalkoztatás hatását kiszűrve a bruttó és a nettó átlagkeresetek növekedési üteme egyaránt 6,0% volt.)

A versenyszférában alkalmazásban állók nettó bére 4,4%-kal 158 400 forintra emelkedett, a közfoglalkoztatottak nélküli közszférában pedig 150 600 forintot kerestek, 8,6%-kal többet az egy évvel korábbinál. A nonprofit szervezeteknél dolgozók nettó átlagkeresete 128 900 forint volt, ami 2,8%-kal elmaradt a 2013. januáritól. (A csökkenés hátterében elsősorban az alacsony keresetű közfoglalkoztatottak létszám-növekedése áll.)

A költségvetési szférában és a nonprofit szervezeteknél a foglalkoztatottak érintett körének – az adó- és járulékváltozások ellentételezése céljából – a keresetbe nem tartozó kompenzációt fizetnek. Ezen a címen a költségvetésben dolgozók januárban átlagosan bruttó 9700, a nonprofit szervezeteknél 8900 forint juttatást kaptak.

2013-ban a keresetek reálértéke nemzetgazdasági szinten 2,6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit, a nettó bérek növekedési ütemének gyorsulása és a fogyasztói árak emelkedésének lassulása következtében. (2012-ben 3,3%-os mérséklődés volt.) Az alkalmazott modellszámítás alapján a családi adókedvezményben nem részesülők havi nettó keresete mintegy 28 ezer forinttal maradt el a 3 vagy több gyermeket nevelő családokétól. 2014 első két hónapjában a fogyasztói árak gyakorlatilag az egy évvel korábbi szinten maradtak: a januári stagnálás után februárban 0,1%-kal emelkedett az átlagos árszínvonal az előző év azonos időszakához képest.

A pénzromlás fékeződésében elsősorban a rezsicsökkentés játszott szerepet, miközben a legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak. Január–februárban a fogyasztói árak stagnáltak az előző év azonos időszakához képest. A javak főbb csoportjai közül a szeszes italok, dohányáruk 9,3, a szolgáltatások 2,6%-kal drágultak. Utóbbin belül a közlekedési szolgáltatások ára 3,6%-kal, a pénzügyi szolgáltatásoké csaknem negyedével emelkedett, miközben a lakbér, lakásszolgáltatás díja 5,6%-kal csökkent.

Az élelmiszerárak kismértékben elmaradtak az előző év azonos időszakitól (0,1%), ezen belül a hús, hal és készítményeik 0,4, a tejtermékek 4,0%-kal drágultak, miközben a liszt csaknem ötödével, a cukor és a tojás pedig egyaránt 13%-kal került kevesebbe. A ruházkodási cikkek fogyasztói ára 0,4, a tartós fogyasztási cikkeké 0,7%-kal mérséklődött 2013 azonos időszakához képest. Az egyéb cikkek 1,0%-kal lettek olcsóbbak, ezen belül a járműüzemanyagokért 3,8%-kal kellett kevesebbet fizetni. Elsősorban a rezsicsökkentésnek köszönhetően a legnagyobb mértékben a háztartásienergia-árak estek vissza (14%), ezen belül a távfűtésért 14, a vezetékes gázért 15, az elektromos energiáért pedig 16%-kal kellett kevesebbet fizetni.


Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum