2014. május 15.

KSH - Az élelmiszerek fogyasztói árai 2,8 százalékkal emelkedtek átlagosan 2013-ban

A fogyasztói kosár mintegy egynegyedét kitevő élelmiszerek éves átlagos 2,8%-os fogyasztóiár-növekedése 2013-ban jelentősen alatta maradt a korábbi évben mért 5,9%-os szintnek, azonban továbbra is meghaladta a teljes fogyasztóiár-index mértékét. 

Az élelmiszerárak tavalyi alakulásában egyrészt a kedvezőbb mezőgazdasági terméseredmények voltak meghatározóak, megjegyezve, hogy a 2012. évi súlyos aszálykárok miatt kiugróan magas volt bizonyos mezőgazdasági termékek termelői ára. Így 2013-ban a termésmennyiségek növekedése és a mezőgazdasági termelő árak csökkenése az élelmiszerek fogyasztóiár-színvonalát is lefelé mozgatta.

Ez a komoly visszaesés nyomon követhető a 12 havi árnövekedési ütem alakulásából. Folyamatos lassulás jellemezte a 2012. október és 2013. április közötti időszakot, 7,6%-ról 3,4%-ra csökkent az infláció. Az év eleji nagyobb visszaesés döntően a 2012. január 1-től megemelt általános áfakulcs hatásának megszűnésével magyarázható.

Ezt követően egy kisebb mértékű gyorsulás ment végbe, júniusban átlagosan 4,1%-kal kellett többet fizetni az élelmiszerekért; ezen belül bizonyos élelmiszer-ipari termékek ára erőteljesebben nőtt, mint 2012 hasonló időszakában. Az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs ára májusban egy hónap alatt 7,2, júniusban újabb 4,5%-kal nőtt.

Az élelmiszerárak júliusi, illetve augusztusi egyhavi, korábbi évnél erőteljesebb mérséklődése
meghatározóan az idényáras élelmiszereknek nyári hónapokra jellemző nagyobb árcsökkenésével magyarázható, amikor a tavaszi drágább primőr termékek helyét átveszik az olcsóbb szabadföldi zöldségek és gyümölcsök. A 2012. évi kedvezőtlen mezőgazdasági eredmények hatását mutatja, hogy akkor a csökkenés mértéke alatta maradt az ilyenkor szokásos 10% körüli szintnek (2012. júliusban mindössze 2,8%-os volt az árcsökkenés), azonban 2013-ban ismét a korábbi évekhez hasonlóan, az idényáras élelmiszerek árai júliusban és augusztusban 10-11%-kal estek vissza.

Az év hátralévő részében visszatért a lassuló tendencia, meghatározóan a már érezhető kedvezőbb mezőgazdasági eredmények okaként. Az év végére 0,1%-ra lassult az élelmiszerek 12 havi árnövekedési üteme, azaz átlagosan a 2012. decemberi szintre süllyedtek az árak.

Az élelmiszerek éves átlagos 2,8%-os áremelkedése az élelmiszeripari termékek igen jelentős
szóródásával alakult ki. 2013-ban 2012-hez képest a legnagyobb mértékben többek között az idényáras élelmiszerek (10,2%), a sertéshús (5,3%), a sajt (4,7%), a párizsi, kolbász (4,5%), a száraztészta (4,2%) és a liszt (3,3%) drágult. Jelentősebb árcsökkenés – a korábbi év magas bázisából adódóan – a tojás (8,9%), a cukor (7,4%) és a csokoládé, kakaó (2,8%) esetében következett be.

A háztartási energiaárak alakulása

Az elmúlt évben a fogyasztói árak és ezen belül a háztartási energiahordozók árának alakulásában meghatározó szerepe volt a kormányzati árintézkedéseknek.

A januárban hatályba lépett, kizárólag a lakossági kört érintő rezsicsökkentő intézkedések hatására a háztartási energia ára az előző hónaphoz képest átlagosan 1,2%-kal csökkent, ezen belül a távfűtésé mintegy 7, a vezetékes gázé 1, az elektromos energiáé 0,2%-kal csökkent.

A rezsicsökkentés ebben a hónapban még csak az alapdíjak mérséklődésében jelentkezett. Az év eleji intézkedések a további hónapokban is éreztették hatásukat. Februárban a háztartási energia ára jelentősen csökkent, 7,4%-kal, tekintve, hogy január 1-től a háztartási energia körében a használati díjak, azaz a fogyasztástól függő tételek is csökkentek.

Ennek következtében a 10%-os árcsökkenés teljes egészében megjelent februárban
a vezetékes gáz és az elektromos energia árában, márciusban pedig a távfűtési árakban. Ennek oka, hogy a fogyasztóiár-statisztika eddigi módszertani gyakorlatának megfelelően az árváltozás akkor kerül kimutatásra az árindexben, amikor a fogyasztóknak az új árat tartalmazó számlát ki kell egyenlíteni.

Júliusban hatályba léptek az újabb rezsicsökkentő intézkedések7, ami a víz, a csatorna, a szemétszállítás, a palackos gáz, a szennyvízszippantás és a kéményseprés árait érintette. Mivel a palackos gáz megfigyelése a háztartási energiahordozókon belül történik, így az árváltozások hatása részben szintén a háztartási energia csoportjában jelent meg (a többi tételt a szolgáltatások körében figyeljük meg).

A palackos gáz ára már a hatályba lépés előtti hónapokban csökkent, májusban 1,1, júniusban 3,4, majd júliusban újabb 6,8%-kal. Ennek következménye a háztartási energia csoportjában mért kisebb mértékű árcsökkenés a nyári hónapokban (júniusban 0,2, júliusban 0,4%).

Novemberben lépett hatályba a harmadik rezsicsökkentés, amely ezúttal ismét a vezetékes gáz, az elektromos energia és a távfűtés 11%-os csökkentését tartalmazta. Ennek hatására a háztartási energia ára átlagosan 1,4%-kal csökkent egy hónap alatt, ezen belül a távfűtésé mintegy 9, a vezetékes gázé 1, az elektromos energiáé 0,2%-kal csökkent. Ez alapvetően még csak az alapdíjak mérséklődését mutatta.

Decemberben a használati díjak, azaz a fogyasztástól függő tételek árcsökkentése nyomán, a háztartási energiáért átlagosan 8,1%-kal kellett kevesebbet fizetni, ezen belül a 11%-os árcsökkenés teljes egészében megjelent a vezetékes gáz és az elektromos energia árában. A távfűtés esetében a teljes díjcsökkentés a 2014. januári fogyasztóiár-indexben jelent meg, a számlázás időbeli eltolódása miatt.

Ezen intézkedések hatására, éves szinten a háztartási energia ára átlagosan 8,5%-kal csökkent, az előző évhez viszonyítva. A vezetékes gázért és az elektromos energiáért nagyjából 10, a távfűtésért 11%-kal kellett kevesebbet fizetni. A palackos gáz ára 2013-ban 1%-kal csökkent. A szén és a tűzifa azonban 4,4%-kal drágult.

A járműüzemanyagok fogyasztói árának alakulása

A járműüzemanyagok árát alapvetően az olaj világpiaci árának alakulása befolyásolja, de a forint/dollár árfolyam ingadozása szintén éreztette hatását.

A járműüzemanyagok árának jelentős részét kitevő jövedéki adó mértéke 2013-ban nem változott, és áfakulcs is változatlan maradt, így ezen tényezők nem befolyásolták az üzemanyagok árát (2012-ben az áfakulcs január 1-jei emelése jelentős áremelést okozott mind a benzin, mind a gázolaj esetében).

A tavalyi év elején a kedvezőtlen piaci folyamatok jelentősen drágították a járműüzemanyagok árát, azonban még így is alatta maradt a 2012. áprilisi kiugróan magas áraknak. Ekkor az országos fogyasztói átlagárakat tekintve a 95-ös oktánszámú autóbenzin literéért februárban 434 forintot kellett fizetni, míg a gázolaj literének átlagára 436 forintra emelkedett. Az előző évekhez hasonlóan a tavasz végi hónapok árcsökkenései nyomán, májusra lényegében a 2012. decemberi szintre estek vissza az üzemanyagárak.

A nyár vége és az ősz eleje ismét nagyobb mértékű drágulással járt (hasonló folyamatok jellemezték 2012. ugyanezen időszakát is) ezt követően azonban az év hátralevő részében, egészen novemberig lényegében folyamatosan csökkent a benzin és a gázolaj ára, a benzin ára ismét 400 Ft alá süllyedt.

Legutóbb 2011. decemberben volt ezen a szinten a benzin ára. A csökkenés decemberben azonban ismét megszakadt, a benzin országos fogyasztói átlagára 407 forintra nőtt literenként, míg a gázolaj esetében 428 forintra emelkedett az ár, ami megközelítőleg a 2012. decemberi árszintnek felelt meg.






Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum