2014. május 21.

KSH - A nemzetgazdasági beruházások mennyisége 5 százalékkal csökkent 2013-ban

Az ezredforduló utáni években, egészen 2005-ig Magyarországon a beruházások a nemzetgazdaság egészében dinamikusan nőttek. A bővülés a 2006–2007-es években megállt, elsősorban a költségvetési beruházások jelentős visszafogása miatt. A romló hazai és nemzetközi gazdasági környezet hatására 2008 elejétől a beruházások csökkentek, amely a pénzügyi és gazdasági világválság hatására 2009-ben tovább mélyült. A beruházások teljesítménye 2003 és 2012 között összességében 14%-kal zsugorodott. A több éve tartó csökkenő tendencia az elmúlt év első negyedévéig tartott, 2013-ban a nemzetgazdasági beruházások volumene 7,2 %-kal nőtt az előző évhez képest.

2013-ban a 19 nemzetgazdasági ág közül 13-ban volumennövekedés figyelhető meg. A beruházások a legdinamikusabban – a víztisztítási és csatornázási projektek eredményeként – a vízellátás; szennyvíz gyűjtése, kezelése, hulladékgazdálkodás nemzetgazdasági ágban (60,8%), valamint a közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás területén (38%) bővültek. A legnagyobb súlyú nemzetgazdasági ágak közül a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ág beruházásainak volumene 15,6%-kal nőtt 2012-höz képest, ami elsősorban a járműbeszerzések, vasútépítések-, felújítások, alsóbbrendű útvonalak és az egyéb útépítések eredménye.

A beruházások közel egyharmadát adó feldolgozóiparban kiugróan nagy beruházásokat
valósítottak meg 2010 és 2011 között, de a magas bázis ellenére 2012-ben és 2013-ban is tovább növekedett (egyaránt 4,9%-kal). A legnagyobb fejlesztéseket a járműgyártásban és a hozzá kapcsolódó beszállító ágazatoknál hajtották végre (gumi, műanyag, nemfém ásványi termék, illetve gép, gépi berendezések gyártása).

A közepes súlyú ágak közül a mezőgazdaság beruházásai 9,3%-kal, a kereskedelemé 5,4%-kal nőttek. A folyamatos hálózatfejlesztések és a digitális vételre való átállás miatt 2012-ben az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ág beruházásai több mint tíz százalékkal bővültek, azonban ezek a nagy volumenű fejlesztések befejeződtek, ezért 2013-ban 9,2%-os csökkenést regisztráltunk.

A kis súlyú nemzetgazdasági ágak közül legnagyobb mértékben a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység (29,6%) és az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység (28,0%) nemzetgazdasági ágak beruházása nőttek. Számottevően bővült még az építőipar (17,2%).

Beruházások anyagi-műszaki összetétel szerint

A beruházási tevékenység 7,2%-os növekedésén belül a gép és berendezés beruházások 8,5, az építési beruházások 5,9%-kal emelkedtek. Az elmúlt tíz év során változatos képet mutatott az építési és a gépberuházások dinamikája.

2003-ban az építési beruházások még 2,9%-kal maradtak el az előző évitől, részben ez az alacsony bázis magyarázza a következő év elején a kiugróan magas volumennövekedést. A beruházási kedv – 2004 IV. negyedévét leszámítva – 2006. év első negyedévéig folytatódott. Ezután 2012 végéig majdnem minden negyedévben csökkenést regisztráltunk az előző év azonos időszakához képest.

A visszaesés – az építőipari termelés mérséklődésével párhuzamosan – elsősorban a lakásépítések, az üzleti ingatlanfejlesztések, továbbá a gyorsforgalmi úthálózat-építéshez és felújításhoz köthető beruházások folyamatos csökkenésének következménye. 2013-ban – az első negyedévi nagyarányú visszaesés ellenére – az építési beruházások teljesítményértéke 5,9%-kal haladta meg az előző évit.

Beruházások nemzetgazdasági ágak szerint 2013-ban

A beruházások nemzetgazdasági ágak szerint megoszlása 2013-ban nem változott lényegesen az előző évekhez képest. Az elmúlt tíz évhez hasonlóan a három legnagyobb nemzetgazdasági ág (a feldolgozóipar, a szállítás, raktározás és az ingatlanügyletek) beruházásai adták az összes beruházás több mint felét. Ezen belül 2013-ban a legnagyobb részarányt a feldolgozóipari fejlesztései jelentették.

Az elmúlt évek során mérséklődött – a csökkenő számú lakásépítéseket is magába foglaló – ingatlanügyletek gazdasági ág súlya. További négy közepes súlyú nemzetgazdasági ág (kereskedelem, gépjárműjavítás; mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat; közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás és víz-, szennyvízgyűjtés és hulladékgazdálkodás) beruházási teljesítményét is figyelembe véve a hét legnagyobb súlyt képviselő ág fejlesztései 2013-ban a teljes nemzetgazdasági beruházási teljesítményértékének több mint négyötödét teszik ki.

A legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások és a költségvetési szervek beruházásai 2003 és 2013 között eltérően alakultak a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások és a költségvetési szervek beruházásai. 2013-ban mind a vállalkozások beruházásai, mind a költségvetési beruházások nőttek, így nemzetgazdasági szinten összességében 7,2%-kal haladták meg az előző évit.

A legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások esetében 2003 és 2005 között folyamatosan nőttek a beruházások, de a romló üzleti kilátásokkal párhuzamosan már 2006-tól – 2007 kivételével – mérséklődött a volumenük.

A legnagyobb – 12,4%-os – visszaesés 2009-ben figyelhető meg, amikor a nagyvállalatok mellett a kis- és középvállalkozások is visszafogták a beruházásaikat. A beruházási kedv továbbra sem nőtt még 2010-ben sem. A következő évben éves szinten a 49 főnél többet foglalkoztató vállalkozások beruházásai 3,7%-kal emelkedtek, de a növekedés elsősorban a feldolgozóiparban tevékenykedő nagyvállalatok beruházásainak következménye.

A közepes méretű vállalkozások beruházásai az előző évekhez hasonlóan tovább csökkentek, a teljes vállalkozási szektor beruházási teljesítménye 2,1%-kal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. 2012-ben mind a nagyvállalatok, mind a középvállalkozások beruházásai csökkentek, összességében 2,7%-kal. A kis- és középvállalkozások kedvezőbb hitelfelvételi lehetőségei következtében 2013-ban – az első negyedévi csökkenés ellenére – már 3,1%-os bővülést figyeltünk meg.

A költségvetési szervek beruházásai 2003 és 2012 között mindössze három évben (2005-, 2006- és 2010-ben) nőttek, köszönhetően az árvízvédekezéssel és vörösiszap-katasztrófa elhárítással kapcsolatos, központi költségvetésből finanszírozott nagyobb beruházásoknak. Részben az önkormányzati beruházások több éve tartó csökkenése következtében a költségvetési szervek beruházásai 2012-ben 18,3%-kal maradtak el az előző évhez képest.

A költségvetési szervek, valamint a kis létszámú vállalkozások beruházási teljesítményértékének csökkenése mellett a háztartások lakóingatlan beruházásainak visszaesése okozta a nemzetgazdasági beruházások volumenének 2012-ben regisztrált 5,2%-os mérséklődését.

2013-ban a költségvetési beruházások kiugróan magas, 34%-os volumenbővülése egyrészt az előző évi alacsony bázisnak, másrészt az árvízvédelemmel kapcsolatos nagyprojekteknek, egyéb középületek, közterületek felújításának, valamint a katasztrófavédelmi és rendvédelmi fejlesztéseknek köszönhető.

A beruházások területi megoszlása

A beruházások teljesítményértékének területi megoszlása a gazdasági szervezetek (5 fő feletti vállalkozások, költségvetési szervek és a megfigyelt nonprofit szervezetek) körében alapvetően nem változott a korábbi évekhez képest. Közép-Magyarország és a dunántúli régiók együttesen a beruházások több mint háromnegyedét tették ki 2013-ban.

Ezen belül Közép-Dunántúl beruházásai számottevően nőttek, Nyugat-Dunántúlé csökkent a 2012. évihez képest. A gazdaságilag kevésbé fejlett Észak-Magyarországra és alföldi régiókra viszont a beruházások kevesebb, mint negyede jutott. 2010-től jelentősen megnőtt a vidéki beruházások súlya, köszönhetően a Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Bács-Kiskun megyében megvalósult járműipari nagyberuházásoknak.






Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum