2014. szeptember 11.

Ipsos - A nők 40 százaléka vásárol teljes kiőrlésű gabonatermékeket diétájához, 2014. szeptember

A felnőtt magyar válaszadók háromnegyede nem szenved olyan krónikus betegségben (vagy nincs tudomása róla), amely speciális étrend betartását igényelné. Az étrendváltoztatás mögött meghúzódó legfőbb okok a már diagnosztizált szív- és érrendszeri betegségek, a magas koleszterinszint, a cukorbetegség megléte, valamint a kóros túlsúly. Az ezekben a betegségekben érintett válaszadók több mint egynegyede még soha nem vette komolyan a számára előírtakat, s csak egyharmaduk következetes a speciális étrend megtartásában, ők is jellemzően inkább a férfiak. 

A legnépszerűbb „diéta-célok" a betegségek megelőzése, a már felmerült egészségügyi panaszok megszüntetése, valamint a testsúly-kontroll. Egy diéta-típus szélesebb körű ismertsége még nem jelenti annak feltétlen kipróbálását és egyben hatásosságát. Egy-egy diéta kiválasztásában a szakemberek (elsősorban a háziorvos) mellett számít a barátok és a családtagok ajánlása - ezek az Ipsos Health Egészségpercek kutatás-sorozat legfontosabb megállapításai, amely a klasszikus diétázási szokásokat vizsgálta a betegség miatti és a betegség nélkül, preventív okból speciális étrendet tartó magyar lakosság körében - 1000 felnőtt és félszáz fiatalkorú megkérdezésével.

A legtöbb embert érintő, étrendmódosítást igénylő betegségek a következők: a szív- és érrendszeri megbetegedések, ezen belül is a szívbetegség és a magas vérnyomás; a magas koleszterinszint; a cukorbetegség; valamint a túlsúly, elhízás. Utóbbi leginkább a 40-60 éves korcsoportra jellemző. Kétszer annyi nőt érint a túlsúly, mint férfit - a válaszadók saját megítélése alapján.

A betegségben érintett válaszadók több mint egynegyede még soha nem kezdett speciális étrendbe, s a megkérdezettek csak egyharmada következetes a számára előírtakban. A férfiak esetében jellemzőbb, hogy nehezebben vehetők rá a diéta elkezdésére, azonban fegyelmezettebben betartják a szabályokat. A nők nyitottabbak a diétára, viszont nagyobb arányban igaz rájuk, hogy időnként engedményeket tesznek maguknak.

A válaszadók körében a legnépszerűbb diéta-célok: az egészségügyi panasz megszüntetése, a súlyosabb betegségek megelőzése és a testsúly-kontroll. A klasszikus étrendmódosításnak nem a fogyás az elsődleges indítéka, az csupán kellemes következménye.

A legismertebb diéták az említések sorrendjében: a káposztaleves diéta, a Norbi Update, a léböjtkúra, a Paleolit diéta, a 90 napos diéta, az Atkins diéta, a vegetáriánus étrend, az alacsony szénhidráttartalmú diéta, a szétválasztó diéta, a vércsoport- és a Turbó Diéta. A káposztaleves diéta, a Norbi Update diéta és a léböjtkúra kapcsán mondható el leginkább, hogy a válaszadók hallottak róla/ismerik, próbálták is már és legutóbb is ezekkel igyekeztek eredményt elérni.

A legsikeresebb, „hivatalos" diétákkal vetekszik a válaszadók saját maguk által kialakított étrendek népszerűsége, a kipróbált diéták listavezetője is a diétázók saját szabályrendszere.

A nemek szerinti bontásban elmondható, hogy a nők nagyobb arányban ismerik az egyes diétákat. Az életkort tekintve a legfiatalabb korosztály mindössze a felsorolt diéták feléről hallott. Iskolázottságtól függetlenül a káposztaleves- és a Norbi Update diéta a legismertebb a kérdezettek körében. A saját diéta az alacsonyabb végzettségűek esetén, míg a Paleolit- és az Atkins diéta az edukáltabbak esetén ismertebb. A diéta-fajták ismertsége esetén a lakóhely típusa nem befolyásoló tényező. A Paleolit-, az Atkins- és a vércsoport diétákat a budapestiek és a nagyvárosiak körében kétszer olyan ismertek, mint vidéken és a kisebb városokban.

A válaszadóknak leginkább a háziorvos, a szakorvos, a barátok, a családtagok és a dietetikus véleménye volt releváns a legutóbbi diétájuk kiválasztásában. A diétázók típusa szerinti csoportok esetén eltérés mutatkozik: akik nem konkrét betegség, egészségügyi panasz miatt, hanem egyéb célból diétáznak, inkább a barátaiktól kértek ajánlást, míg a betegség, egészségügyi panasz okán diétázók jellemzőbben orvoshoz fordultak diéta-tanácsért. A férfiak számára a háziorvos, családtagok véleménye számít inkább a diéta kiválasztásakor. A sztárok és az internetes blogok egyáltalán nem kerültek említésre általuk. A fiatalok (18-29) és a középkorúak (30-39) számára a barátok vélemény a legfontosabb, de a családtagok tanácsát is szívesen fogadják. Míg az idősebb korosztályok (40-49, 50-59, 60+) estében jellemzőbb a szakorvoshoz, háziorvoshoz fordulás. Az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők (általános iskola, szakmunkás) esetén az orvosi diéta-referencia a domináns, míg a képzettebbek körében a barátok a diéta-választás elsődleges meghatározói. A fővárosiak harmada fordul a barátaihoz diéta-tanácsért, míg a községben élők viszont a háziorvos véleményét kérik ki elsődlegesen.

A diétázáshoz leginkább teljes kiőrlésű termékeket, vitaminokat, csökkentett energiatartalmú termékeket, speciális teákat és biotermékeket vásárolunk. Ez a lista megegyezik a hatékonysági rangsorral. A nők közel 40%-a vásárol teljes kiőrlésű terméket a diétájához, míg a férfiak legnagyobb aránya a vitaminokat választja a diéta elősegítésére. A speciális teák és a csökkentett energiájú termékek nem népszerűek a férfiak körében. A csökkentett energiatartalmú termékeket a 18-29 éves korosztály vásárolja leginkább. A vitaminok vásárlói inkább a magasabb iskolai végzettségűek, ezek a csoportok a legdominánsabb vásárlók a csökkentett energiatartalmú termékek vonatkozásában is. A budapestiek, városiak inkább fogyasztanak vitaminokat a diétájukhoz, mint a községben élők. Csökkentett energiatartalmú termékeket a budapestiek választanak legkisebb arányban a polcokról. A biotermékek vásárlása településtípustól független.

A válaszadók legutóbbi diétájukkal kapcsolatos legjellemzőbb megállapításai, tapasztalatai a következők voltak: a diéta mellé szükséges kiegészítés a mozgás, a diéta következtében jobb közérzet érhető el, valamint közös konklúzió, hogy a diéta „költséges mulatság". A diéta hosszú távú pozitív hatása, hogy tartós életmód-váltásra ösztönöz. Kevésbé igaz viszont, hogy a megkérdezettek elégedettek lennének magukkal a tartott diétának köszönhetően. Az elégedettség amúgy sem jellemző ránk. Saját testsúlyukat - egy ötös skálán - a válaszadók több mint harmada csupán hármasra osztályozza.

Forrás: Ipsos

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum