2014. december 17.

KSH - A termékek importja 10 százalékkal növekedett, 2014. december

2014 kilencedik hónapjában a külkereskedelmi termékforgalom kivitelének volumene 9,0, a behozatalé 10%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét. Az év első kilenc hónapjában a külkereskedelem export- és importvolumene 7,7, illetve 8,8%-kal bővült.

2014. szeptemberben a kivitel értéke 7,8 milliárd eurót (2432 milliárd forintot), a behozatalé 6,8 mil liárd eurót (2138 milliárd forintot) tett ki. A külkereskedelmi mérleg többlete az év kilencedik hónapjá ban 939 millió euró (294 milliárd forint) volt, 85 millió euróval (38 milliárd forinttal) több, mint az előző év azonos időszakában. Euróalapon az export értéke 6,0, az importé 5,5%-kal nőtt.

2014. január–szeptemberben a kivitel értéke 62,9 milliárd euró (19 407 milliárd forint), a behozatalé 57,9 milliárd euró (17 865 milliárd forint) volt. A külkereskedelmi mérleg aktívuma 5,0 milliárd eurót (1542 milliárd fo rintot) tett ki, ami 105 millió euróval (85 milliárd forinttal) haladta meg az előző év azonos időszaki szin tet.

A külkereskedelmi termékforgalom forintárszínvonala az előző év azonos időszakához viszonyítva a kivitelben 0,7%-kal emelkedett, a behozatalban szinte nem változott, így a cserearány 0,8%-kal javult. A forint az euróhoz képest 4,1%-kal, a dollárhoz viszonyítva 1,1%-kal értékelődött le.

A gépek és szállítóeszközök volumene a kivitelben 8,9, a behozatalban 7,8%-kal nőtt 2013 első kilenc hónapjához hasonlítva. Az exportot egyenletes bővülés, míg az importot negyedévről negyedévre mérséklődő növekedési ütem jellemezte a három negyedév folyamán. Az árufőcsoport forgalmának alakulását a járműipar és a hozzá kapcsolódó beszállítók kereskedelme határozta meg.

A közúti járművek kiviteli forgalma közel 40%-kal, behozataluké több mint negyedével haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét. A növekmény mindkét irányban a német relációban volt meghatározó. Az árufőcsoport behozatalának együttesen több mint felét adó 3 árucsoport, a villamos gép, villamos készülék és műszer, az általános rendeltetésű ipari gép, valamint az energiafejlesztő gép és berendezés (benzin- és dízelmotorok) importvolumene – főként a gépjárműgyártáshoz kapcsolódó alkatrészek és elektronikai cikkek megnövekedett behozatala miatt – egyaránt 10%-ot meghaladóan bővült.

Az általános rendeltetésű ipari gépek exportjában szintén átlag feletti növekedést mértünk, elsősorban a különböző szivattyúk megélénkült forgalma miatt. Ezzel szemben a híradás-technikai, hangrögzítő és -lejátszó készülék kereskedelme – többek között a mobiltelefonok hazai gyártókapacitásának visszaesése miatt – mindkét irányban csaknem negyedével csökkent.

A feldolgozott termékek exportvolumene 7,1, az importé 9,8%-kal múlta felül a 2013. január–szeptemberi szintet. Az időszakon belül az első negyedévi jelentős bővüléshez képest a harmadik negyedévre a növekedés üteme mindkét irányban enyhén mérséklődött. Az időszak egészében a járműiparhoz és a vegyiparhoz köthető termékcsoportok határozták meg az árufőcsoport forgalmát.

A szakmai tudományos ellenőrző műszer kivitele több mint hatodával nőtt, míg a járműipari termékeket ugyancsak tartalmazó fémtermék, illetve nem fémes ásványból készült termék
importvolumene – utóbbi jelentős részben a biztonsági üveg és üvegtükör növekvő forgalma miatt – több mint tizedével bővült.

A szerves vegyi termék behozatala és az illóolaj, illat- és tisztítószer mindkét irányú forgalma
– főként a közelmúltban megvalósult beruházásokhoz köthetően – dinamikusan bővült. A harmadik negyedévben megélénkülő gyógyszer és gyógyszerészeti termék kereskedelme – melynek bővülésében az új termékek és új elosztó központok megjelenése egyaránt szerepet játszott – az időszak végére 5% körüli növekedést ért el a forgalom mindkét irányában.

A legnagyobb exportnövekmény a régi EU-tagállamokkal folytatott kereskedelemben
keletkezett, noha csökkenő forgalom mellett továbbra is Oroszország a legjelentősebb felvevő piac. A lakossági fogyasztást szolgáló termékek, a ruházati cikk és öltözékkiegészítő, továbbá a lábbeli importvolumene szintén számottevően nőtt.

Az energiahordozók importvolumene – a forintárak csökkenése mellett – 12%-kal volt több, mint a bázisidőszakban. A beszerzések dinamikája a harmadik negyedévre jelentősen felgyorsult, ami főként a természetes és mesterséges gáz felfutó behozatalával magyarázható. A gáztározók feltöltése március óta zajlik, így a gáz importvolumene az időszak végére több mint negyedével meghaladta az egy évvel ezelőtti szintet.

Az energiabehozatalunk felét adó kőolaj és kőolajtermék több mint 3%-kal haladta meg az előző év első kilenc hónapjának szintjét; az első negyedéves nagyarányú elmaradást követően májustól jelentős bővülést regisztráltunk. A behozatal országszerkezete átrendeződött: az orosz import csökkenését az Irakból és az európai országokból beszerzett kőolaj szállítmányok pótolták. A villamos energia importvolumene csaknem hatodával nőtt, a dinamika az időszak végére mérséklődött.

Az élelmiszerek, italok, dohánytermékek exportvolumene 5,9, az importé 6,5%-kal bővült 2013. január–szeptemberhez képest. Az időszakon belül a forgalom mindkét irányát lassuló növekedés jellemezte.

A kivitel több mint ötödét adó gabona és gabonakészítmény kivitele a kiugró első negyedéves növekedés után a következő negyedévekben jelentősen visszaesett. A teljes időszakot tekintve az export volumene közel hatodával bővült, ugyanakkor a forintárak csökkenése miatt a forgalom értékének növekedése ennél jóval alacsonyabb volt. Ezen belül a kukoricakiszállítások értéke negyedével nőtt az időszak folyamán, míg a búzáé közel tizedével csökkent. Dinamikusan bővült az állati takarmány exportja, a kávé, tea, kakaó, fűszer importja, valamint a hús és húskészítmény és az egyéb táplálkozásra alkalmas készítmény – elsősorban étrendkiegészítők, élelmiszer-alapanyagok és adalékanyagok – mindkét irányú forgalma.

2014. január–szeptemberben az export 79, az import 75%-át bonyolítottuk le az EU tagállamaival. Ebben a viszonylatban a kivitel volumene 9,6 a behozatalé 14%-kal volt több, mint 2013 azonos időszakában. A külkereskedelmi mérleg többlete 6,1 milliárd euró (1887 milliárd forint) volt, ami 1016 millió euróval (229 milliárd forinttal) csökkent az előző év azonos időszakában mérthez képest.

Az EU-n kívüli országokkal folytatott kereskedelemben a kivitel volumene 1,3%-kal növekedett, az importé 3,1%-kal esett vissza 2013. január–szeptemberhez képest. A külkereskedelmi mérleg hiánya ebben a viszonylatban 1,1 milliárd euró (345 milliárd forint) volt, 1121 millió euróval (314 milliárd forinttal) kevesebb, mint egy évvel korábban.

Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum