2015. február 12.

KSH - Az egy táppénzes napra jutó átlagos kiadás 2.929 Ft volt 2013-ban

A táppénz összegének meghatározásánál számos tényezőt kell figyelembe venni, úgymint a biztosítási jogviszony meglétét, illetve hiányát, folyamatosságát, a munkavállaló esetleges munkahelyváltását, korábbi keresőképtelenségét stb. Ezek fényében lehet megállapítani egyrészt az egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelemmel ellátott napok számát, másrészt a jövedelem összegét. A kettő hányadosa adja a táppénz alapját képező napi átlagkeresetet, amelynek adott százalékában kell meghatározni a táppénz napi összegét, figyelembe véve annak jogszabályba foglalt felső korlátját.

2009. augusztus 1-jétől az egy napra járó táppénz maximális összegét a minimálbér négyszeresének harmincad részében, azaz 9533 forintban (a passzív táppénz esetében 3575 forintban) határozták meg. Ezt a plafont 480 ezer forintos havi átlagos bruttó jövedelem mellett lehetett elérni. 2010-ben 9800 forintig emelkedett a napi táppénz felső korlátja, majd a 2011. május 1-jétől bevezetett szigorítások hatására 5200 forintra visszaesett, a passzív táppénz lehetősége pedig megszűnt.

Az egy táppénzes napra jutó átlagos kiadás 2005 és 2009 között – a béremelkedéseknek megfelelően – fokozatosan nőtt, 2420 forintról 3101 forintra. 2010-től a táppénz összegének csökkentésére irányuló jogszabályváltozások következtében egy alacsonyabb, közel 2700 forintos értéken stagnált 2012-ig, majd 2013-ban 2929 forintig emelkedett. Mivel az úti baleseteket érintő kisebb szigorítástól eltekintve a baleseti táppénz összegét meghatározó speciális szabályozás nem változott, a táppénzen belül a baleseti táppénz egy napra jutó átlagos összegére vonatkozó adatsor nem tört meg 2010-ben, 2005-től folyamatosan emelkedett, 3556 forintról 5316 forintra.

Az Egészségbiztosítási Alap táppénzre fordított éves kiadása 2005-től 2008-ig 100 milliárd forint körül mozgott. 2009-ben fizették ki a legtöbb táppénzt az alapból, 108 milliárd forintot. Ezt követően 2010-re meredeken, mintegy 26 százalékkal csökkent a táppénzkiadás, és a következő években is folytatódott a kifizetések erőteljes visszaesése: 2012-ben 57, 2013-ban 60 milliárd forintot tett ki.

A táppénzkiadáson belül az Egészségbiztosítási Alap mérlege külön sorokon kezeli a gyermekápolási, valamint a baleseti táppénz kiadásait. Utóbbi az összes táppénzkiadás 6–7 százalékát jelentette 2009-ig, 2010-től pedig folyamatosan emelkedett, 11 százalékig. A baleseti táppénzre fordított kiadások – a baleseti táppénz jogszabályban meghatározott magasabb összege (napi átlagkereset 100 százaléka) és napjainak jóval nagyobb száma miatt – 2009-ig a gyermekápolási táppénzkiadások kétszeresének, 2010-től 2,5–2,7-szeresének feleltek meg.

Táppénz betegségek szerint

A táppénzes esetek, napok betegségcsoportok szerinti vizsgálatakor az egyéb keresőképtelenség és a veszélyeztetett terhesség címen adott, a tárgyévben jelentett és lezárult eseteket vettük figyelembe. Általánosságban elmondható, hogy 2005-ről 2013-ra a táppénzes esetek és napok száma – a terhesség, szülés és a gyermekágy kategóriát kivéve – minden betegségcsoportnál csökkent.

A táppénzes esetek gyakoriságát tekintve két betegségcsoport emelkedett ki a vizsgált időszak minden évében. Az esetek 24–28 százalékában valamilyen csont-izomrendszeri vagy kötőszövetet érintő betegség miatt kerültek táppénzes állományba a munkavállalók. Ezen esetek több mint fele hátfájdalomból vagy porckorong-rendellenességből adódott. A táppénz igénybevételének második leggyakoribb oka 17–20 százalékos aránnyal a légzőrendszer megbetegedése volt, 43–47 százalékban heveny hörghurut vagy garatgyulladás formájában.

Hat további betegségcsoportnál volt az esetek aránya minden évben 4 százalék vagy annál magasabb. Ezek az urogenitális rendszer, az emésztőrendszer, a keringési rendszer betegségeinek, a fertőzés, a mentális és viselkedészavarok, valamint a terhesség, szülés, gyermekágy esetei. Az évek során ezek közül az utóbbi aránya emelkedett látványosan 2010 után, a mentális betegségeké pedig 2009-es kiugrást követően 9-ről 5 százalékra esett vissza 2013-ban. Ha azt vizsgáljuk, hogy a különböző betegségek miatt mennyi napot töltöttek táppénzen a munkavállalók, választ kapunk arra a kérdésre is, hogy mely betegségek kerültek a legtöbbe a társadalombiztosításnak.

A csont-izomrendszeri, kötőszöveti betegségek táppénzes napjai minden évben az összes táppénzes nap 27–30 százalékát tették ki, a terhességgel, szüléssel, gyermekággyal összefüggő táppénzes napok száma a második legmagasabb volt. Ez utóbbi aránya 2005 és 2013 között folyamatosan nőtt, 13 százalékról – az időszak közepén bekövetkezett kisebb csökkenéstől eltekintve – 25 százalékra. A keringési rendszer, a légzőrendszer megbetegedései, valamint a mentális és viselkedészavarok kerültek még az első ötbe a legtöbb táppénzes nap tekintetében (betegségcsoportonként 6–12 százalékos aránnyal) egészen 2011-ig, aztán a mentális és viselkedészavarokat a daganatok betegségcsoportja a negyedik legmagasabb értékkel kiszorította.

Az egy esetre jutó táppénzes napok száma az egyes betegségek elhúzódásáról árulkodik, ugyanakkor a tényleges időtartamokat a táppénzzel nem lefedett keresőképtelen időszakok, pl. a betegszabadság miatt ebből a mutatóból nem lehet megállapítani. Általánosságban elmondható, hogy 2009 óta folyamatosan rövidül minden nagyobb esetszámú betegségnél a táppénzes időszak hossza. A legrövidebb időre, átlagosan 7–18 napra, valamilyen fertőző vagy parazitás betegség miatt kerültek betegállományba a munkavállalók (néhány évben a statisztikailag elhanyagolható elemszámú baleset, sérülés egyéb külső okai betegségcsoportnál alacsonyabb volt ez az érték), leginkább pedig a terhesség, szülés, gyermekágy esetei húzódtak el, 83–103 napig. A második leggyakrabban előforduló betegségcsoport, a légzőrendszer megbetegedései esetén átlagosan 12–19 napig tartott a táppénz.

A daganatok betegségcsoport minden évben az első négy közt volt az egy esetre jutó táppénzes napok tekintetében, általában a második helyen, közvetlenül a terhesség, szülés, gyermekágy után. Csak néhány, nagyon kevés embert érintő betegség került elé pár évben. A legmagasabb értéke 78 nap volt 2007-ben, a legalacsonyabb 54 nap 2005-ben, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ez az egyetlen jelentős esetszámú betegségcsoport, aminél a táppénzes állomány 2013-ban hosszabb (67 nap) volt, mint a vizsgált időszak kezdetén.

A sokakat érintő betegségek közül a keringési rendszer megbetegedései jártak még hosszú, 41–51 napos táppénzes állománnyal (ennél a betegségcsoportnál 2012-ben volt a legalacsonyabb a mutató értéke /41/, majd 2013-ban 43 napra emelkedett), a táppénz mindenkori leggyakoribb okának számítócsont-izomrendszeri, kötőszöveti megbetegedésekkel pedig átlagosan 33–41 napig maradtak otthon a munkavállalók. Az emésztőrendszer, valamit az urogenitális rendszer betegségeihez kapcsolódó táppénzes időszak átlagos hossza nagyon hasonlóan, 20–30 nap körül alakult minden évben. A legnagyobb ingadozás a mentális betegségek, viselkedészavarok esetén figyelhető meg, ahol az egy esetre jutó időszak közel 50 nap volt 2007-ig, 2008-ban már csak 37 nap, majd – egy 2009-es kiugrást követően – 2013-ra 33 napra esett vissza a mutató értéke.





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum