2015. április 21.

KSH - A Magyarországon működő külföldi leányvállalatokat 113 különböző országból irányítják, 2015. március

A Magyarországon működő külföldi leányvállalatokat 2012-ben 113 különböző országból irányították, az irányító szervezetek vagy tulajdonos magánszemélyek több mint kétharmadának a székhelye az Európai Unió valamely tagállamában van. Az EU-tagországainak dominanciája a külföldi irányítású vállalkozások körében minden nemzetgazdasági ágra jellemző, arányuk az energiaiparban kiemelkedő (86%).

A külföldi irányítású leányvállalatok tárgyévi teljesítménymutatóit vizsgálva a bányászaton kívül valamennyi nemzetgazdasági ágban megállapítható az unió tagországainak többségi aránya. Az unió tagországaiból irányított leányvállalatok a külföldi irányítású vállalkozások árbevételéből 64, bruttó hozzáadott értékéből 62, a bruttó tárgyieszköz-beruházásaiból 72, foglalkoztatottainak számából pedig 69%-kal részesedtek 2012-ben.

A teljesítmény- és foglalkoztatási mutatók alapján egyaránt kiemelkedő, 80%-ot meghaladó az EU-tagországainak aránya az energiaipar, az építőipar, valamint a víz- és hulladékgazdálkodás nemzetgazdasági ágakban.

A stratégiai döntésekben legnagyobb szerepet játszó országok

A külföldi irányítású leányvállalatoknál az irányítók székhelyének országa szerint is jelentős koncentráció figyelhető meg. A külföldi irányítók több mint száz országban rendelkeznek székhellyel, a Magyarországon bejegyzett külföldi tulajdonú leányvállalatok 72%-át azonban mindössze tíz országból irányítják. Ezek közül a legfontosabbak az Európai Unión belül Ausztria, Németország, Olaszország, Egyesült Királyság, Hollandia, Franciaország, Szlovákia és Belgium, az EU-n kívül pedig az Egyesült Államok és Svájc. A tíz ország sorrendje 2008 óta némileg módosult, összetételük ugyanakkor alig változott.

Az összes külföldi leányvállalat több mint hatodát 2012-ben Ausztriából irányították, arányuk az összes külföldi irányítású leányvállalat teljesítményében azonban kisebb: az árbevételből 8,5, a hozzáadott értékből 8,2%-kal részesedtek. Ezek a leányvállalatok viszont 77 ezer munkavállalót foglalkoztattak, amely a külföldi leányvállalatok foglalkoztatottainak több mint 12%-a.

Az osztrák irányítású leányvállalatok közel fele az ingatlanügyletek ágban, a ruházati, lábbeli-nagy- és kiskereskedelemben, az építőiparban, a vegyes termékkörű nagykereskedelemben, az üzletviteli tanácsadásban, az éttermi vendéglátásban és a közúti áruszállítás szakágazatban állított elő terméket vagy nyújtott szolgáltatást. Összes árbevételük több mint 50%-át az élelmiszer-, személygépjármű-, illetve gépjármű-üzemanyag kiskereskedelemben, az út-, autópálya építése szakágazatban és a papírgyártásban realizálták. Az osztrák irányítású szervezeteknél foglalkoztatottaknak közel fele az élelmiszer-, illetve személygépjármű-kiskereskedelemben, a munkaerő-kölcsönzés, a közúti, illetve vasúti áruszállítás és az út, autópálya építése szakágazatokban dolgozott.

Az országok vállalkozásszám szerinti rangsorában második helyen álló Németország a gazdasági teljesítménymutatók és a foglalkoztatottak száma alapján a legfontosabb a külföldi döntési centrumok között. A német irányítású leányvállalatok 2012-ben a külföldi leányvállalatok árbevételéből és a hozzáadott értékéből egyaránt 29%-kal részesedtek, és az összes külföldi irányítású vállalkozásnál dolgozók 28%-át, mintegy 177 ezer főt foglalkoztattak.

A Németországból irányított leányvállalatok közel 60%-a ingatlanügyletekkel – ingatlanok üzemeltetése, bérbeadása, saját tulajdonú ingatlan adásvétele –, ruházati és lábbeli-nagykereskedelemmel, vegyes termékkörű nagykereskedelemmel, ruházati kiskereskedelemmel, fémfeldolgozási termékek gyártásával, üzletvezetési, vezetői tanácsadással, építészmérnöki tevékenységgel, továbbá személy- és könnyűgépjármű-kereskedelemmel foglalkozott.

A német irányítású cégek árbevételének közel háromnegyede közútijármű-gyártásból, gázkereskedelemből, villamosenergia-termelésből, -elosztásból és kereskedelemből, nagykereskedelemből, élelmiszer-, illatszer-, iparcikkek-, valamint villamos háztartási készülék kiskereskedelemből, számítógép, elektronikai és optikai termékek gyártásából, illetve vezetékes távközlésből származott.

A Magyarországon működő külföldi leányvállalatok bruttó tárgyieszköz-beruházásainak közel 40%-át 2012-ben a német irányítással működő vállalkozások valósították meg, melyekben kiemelkedő szerep jutott a közúti járművek gyártásához kapcsolódó szakágazatoknak. A közúti gépjármű, valamint a közúti jármű, járműmotor alkatrészeinek gyártása, a járművillamossági, -elektronikai készülékek gyártása és a gépjárműkarosszéria-gyártás szakágazatokban működő vállalkozásoknál valósult meg a német beruházások több mint fele. Jelentős beruházások létesültek továbbá a villamosenergia-elosztás és a vezetékes távközlés szakágazatokban, ide irányult a német beruházások 7,7, illetve 6,0%-a.

A Németországból irányított leányvállalatok foglalkoztatottainak több mint fele a közútijármű-gyártás, a nagy- és kiskereskedelem, a gép, gépi berendezés gyártása, a számítógép, elektronikai és optikai termékek gyártása ágazatokban dolgozott.

Az Európai Unió országai közül – a fontosabb tevékenységek árbevételének rangsora alapján – a következők játszottak még jelentős szerepet a magyarországi leányvállalatok irányításában:

• Franciaország (gyógyszerkészítmény gyártása, élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem, gázkereskedelem, gyógyszer, gyógyászati termék nagykereskedelme, gumiabroncs, gumitömlő gyártása, villamosenergia-termelés).

• Egyesült Királyság (élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem, dohányáru nagykereskedelme, dohánytermék gyártása, vezeték nélküli távközlés).

• Hollandia (gépjárműüzemanyag-kiskereskedelem, elektronikus fogyasztási cikk gyártása, sörgyártás, bútor-kiskereskedelem).

• Olaszország (gázkereskedelem, gépjárműüzemanyag-kiskereskedelem, villamosvezeték-, kábelgyártás, műanyagalapanyag-gyártás).

• Finnország (híradás-technikai termékek gyártása).

A legtöbb, Európai Unión kívüli külföldi tulajdonos székhelye az Egyesült Államokban található, az innen irányított leányvállalatok árbevétele, hozzáadott értéke, valamint foglalkoztatottainak száma alapján a második helyet foglalta el az országok rangsorában. Az Egyesült Államokból irányított leányvállalatok összes árbevételének mintegy 40%-át 2012-ben a nem közúti, illetve légi járművekbe szerelt motor, turbina gyártásával, a közúti jármű alkatrészeinek gyártásával, a járművillamossági, -elektronikai készülékek gyártásával, valamint a híradás-technikai berendezés gyártásával foglalkozó cégek adták. A leányvállalatok mintegy 90 ezer főt foglalkoztattak, ez a külföldi leányvállalatok által foglalkoztatottak 14%-a.

Az Európai Unión kívüli európai országok közül 2012-ben is egyedül Svájc szerepelt a vizsgált gazdasági mutatók szerinti tíz legfontosabb ország között. A svájci irányítás alatt álló leányvállalatok főleg gabona-, dohány-, vetőmag-, takarmány-nagykereskedelemmel, tea, kávé feldolgozásával, gyógyszer-, gyógyászatitermék-nagykereskedelemmel, illetve villamosenergia-termeléssel foglalkoznak.

Jelentős Japán szerepe a hazai közútigépjármű-, a jármű- és járműmotoralkatrész-gyártásban, az elektronikai alkatrész-, valamint az elektronikus fogyasztásicikk-gyártásban. A japán irányítású cégek összes bevételének több mint fele realizálodott az előbbi négy szakágazatban.

Az árbevétel és a hozzáadott érték szerinti rangsor alapján az Európai Unión kívüli országok közül kiemelkedő még a Koreai Köztársaság. Az innen irányított vállalatok Magyarországon főként elektronikus fogyasztási cikkek, híradás-technikai berendezések gyártásával, elektronikus, híradástechnikai berendezések és elektronikus háztartási cikkek nagykereskedelmével és gumiabroncs, gumitömlő gyártásával foglalkoznak, 2012-ben ezekből a tevékenységből származott árbevételük több mint 90%-a.

A külföldi irányítású vállalkozások bruttó hozzáadott értékének több mint négyötöde a tárgyévben mindössze tíz ország között oszlott meg. A bruttó hozzáadott értékből való részesedés alapján elemezhető, illetve becsülhető, hogy melyek azok az országok, amelyek jelentős hatást gyakorolnak a magyar nemzetgazdaság teljesítményére.

A gazdasági mutatók alapján három ország – Németország, Egyesült Államok és Ausztria – szerepe 2008 óta folyamatosan kiemelkedő, melyek leányvállalatai a külföldi irányítású cégek árbevételének és hozzáadott értékének együttesen több mint felét realizálták, valamint a külföldi leányvállalatoknál dolgozók ugyancsak több mint felét foglalkoztatták.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum