2015. április 24.

KSH - A pénzügyi, biztosítási tevékenységi ágban dolgozók 45 százalékát külföldi irányítású vállalkozások foglalkoztatják, 2015. március

2012-ben a pénzügyi, biztosítási tevékenység ágban működő közel 21 ezer vállalkozás alig több mint 1,5%-a állt külföldi irányítás alatt, ugyanakkor ezekhez a vállalkozásokhoz köthető egyes pénzügyi ágazatok teljesítményének jelentős hányada. A pénzügyi közvetítés ágazat termelési értékének 62%-a, a biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok ágazat árbevételének 87%-a, valamint az egyéb pénzügyi tevékenység ágazat teljesítményének 25%-a külföldi tulajdonú vállalkozások működéséből származott. 

A pénzügyi, biztosítási tevékenység ágban dolgozók 45%-át szintén külföldi irányítású vállalkozások foglalkoztatták. A pénzügyi közvetítés, valamint a biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok ágazatokban a külföldi tulajdon aránya 2012-ben 19, illetve, 40% volt, ezek a vállalkozások a pénzügyi közvetítés ágazat teljesítményéből több mint 60, a biztosítás, viszontbiztosítás és nyugdíjalapok ágazat teljesítményéből pedig 87%-kal részesedtek. 2012-ben a két ágazat munkavállalóinak 56, illetve 93%-a külföldi irányítású vállalkozásnál dolgozott.

2012-ben az összes magyarországi pénzügyi vállalkozás mintegy 96%-a az egyéb pénzügyi tevékenység ágazatba tartozott. Az ágazatban a néhány fős egyéni vállalkozások számbeli aránya volt a legmagasabb, a pénzügyi vállalatok árbevételéből és a foglalkoztatottak számából való részesedésük azonban a számarányukhoz képest alacsony, 27, illetve 31%. Ezek a vállalkozások 2012-ben közel 328 milliárd forint árbevételt értek el, és több mint 27 ezer főt foglalkoztattak. Bár az ágazat külföldi irányítású szervezeteinek részaránya a tárgyévben nem érte el az 1%-ot sem, a 2012. évi árbevétel több mint negyedét állították elő, és az ágazat munkavállalóinak 7,2%-át foglalkoztatták.

A külföldi irányítású pénzügyi vállalatok többségét – a nem pénzügyiekhez hasonlóan – a tárgyévben az Európai Unió országaiból irányították. A végső ellenőrzést gyakorlók között a német és az osztrák székhellyel rendelkezők aránya a legmagasabb: a pénzügyi közvetítés ágazatban 17, illetve 19%, a biztosítás, viszontbiztosítás és nyugdíjalap ágazatban 35, illetve 15%, az egyéb pénzügyi tevékenységek ágazatban 16, illetve 20%. A külföldi tulajdonú pénzügyi leányvállalatok több mint kétharmadát 2012-ben az unió öt országából (Németországból, Ausztriából, Olaszországból, Franciaországból és Hollandiából) irányították.

A pénzügyi közvetítés ágazat teljesítmény szerinti rangsorában első helyen az olasz irányítású pénzügyi vállalkozások szerepeltek, melyeket az osztrák, a német, az egyesült államokbeli, valamint a belga és francia tulajdonú vállalatok követték. A német, az osztrák és a francia irányítással működő érdekeltségek több, de kisebb teljesítményű szervezettel jelentek meg, míg az olasz és a belga tulajdonú, valamint az Egyesült Államokból irányított leányvállalatok száma kevesebb, de gazdasági teljesítményük nagyobb. Az utóbbi évekhez képest az osztrák és a német irányítású cégek részesedése a külföldi irányítású pénzügyi vállalkozások együttes teljesítményéből csökkent, a francia tulajdonúaké ugyanakkor nőtt, és megjelentek az ágazatban olyan új szereplők, mint Svédország és Oroszország.

A biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok ágazatban a biztosítók körében a külföldi tulajdonlás aránya 95%. A szervezetek számának országok szerinti rangsorát itt is Németország és Ausztria vezeti, a teljesítmény alapján pedig az öt legjelentősebb ország Németország, Hollandia, Olaszország, Franciaország és Ausztria.

Az egyéb pénzügyi tevékenység ágazatban működő külföldi leányvállalatok teljesítményéből legnagyobb arányban – 2012-ben 25%-kal – a német tulajdonú vállalkozások részesedtek. 2011-hez képest dinamikusan – 16-ról 24%-ra – nőtt Ausztria részesedése, míg Hollandia és az Egyesült Államok részesedése csökkent.

Az egyes ágazatokban a foglalkoztatottak létszámának országok szerinti megoszlása a teljesítménymutatók összetételéhez hasonló, a legnagyobb létszámú szervezeteket Olaszországból, Ausztriából, Németországból, az Egyesült Államokból, Franciaországból és Belgiumból irányították, leányvállalataik az egyes ágazatok munkavállalóinak 65–85%-át foglalkoztatták 2012-ben.

A pénzügyi szolgáltatás ágban működő külföldi irányítású vállalatok száma 2008-hoz viszonyítva 25%-kal emelkedett. 2012-ben a külföldi irányításúak részaránya a négy évvel korábbihoz képest számottevően csak a biztosítás ágazatban változott (12 százalékponttal nőtt), így a külföldi vállalatok részaránya az ág egészében csupán kismértékben, 0,5 százalékponttal haladta meg a 2008. évi szintet.

A Magyarországon működő pénzügyi vállalkozások teljesítménye – folyó áron számított termelési értéke és árbevétele – a pénzügyi közvetítés, valamint az egyéb pénzügyi tevékenység ágban 2008-hoz képest növekedett (8, illetve, 26%-kal), a biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok ágazatban viszont több mint 40%-kal visszaesett. A külföldi irányítású vállalkozások teljesítménye ugyanakkor csak az egyéb pénzügyi tevékenység ágban haladta meg (6,4%-kal) a négy évvel korábbit, az összes magyarországi vállalkozás teljesítményéhez való hozzájárulásuk pedig egyedül a biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok ágazatban emelkedett, 2008-hoz képest közel 30 százalékponttal.

A pénzügyi szolgáltatás ágban foglalkoztatottak száma 2008-hoz viszonyítva az összes magyarországi és a külföldi irányítású vállalkozások körében egyaránt visszaesett, 11, illetve 14%-kal. A külföldi irányítású gazdálkodó szervezetek súlya a foglalkoztatásban a pénzügyi közvetítés és a biztosítás ágazatban csökkent (4,6, illetve 3,0 százalékponttal), míg az egyéb pénzügyi tevékenységet folytatók körében 3,2 százalékponttal nőtt 2008-hoz képest.




Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum