2015. május 14.

KSH - A lakáshitel-engedélyek száma 54 ezer, értéke 244 milliárd Ft volt 2014-ben

A lakáshitel-állomány 2010 óta tartó csökkenése 2013-ban már lassult, 2014 végére pedig kismértékben, közel 6 milliárd forinttal emelkedett. A lakáshitel-állományon belül a forint- és devizahitelek aránya (48, illetve 52%) gyakorlatilag változatlan 2013 decembere óta.

Az előző év azonos időszakához képest 2014-ben már nőtt az engedélyezett hitelek száma és összege, az államilag támogatott és a támogatás nélküli hitelek száma egyaránt közel egyharmaddal bővült.

2014-ben 61%-kal több új lakáshitelt folyósítottak, mint egy évvel korábban. Ez a növekedés elsősorban a használt lakások vásárlására fordított hitelek folyósításával függött össze.

2014. december 31-én a lakáshitelek állománya 3324 milliárd forint volt – ez a 2014. évi GDP több mint 10%-ának felelt meg. A lakáshitel-állomány 52%-át devizaalapú lakáshitelek tették ki.

2014 II. félévében a lakossági lakáshitelezési tevékenységet folytató pénzintézetek köréből 30 bank, 3 jelzáloghitel-intézet, 114 takarék- és hitelszövetkezet, valamint 2 lakás-takarékpénztár szolgáltatott adatokat. 2011 végén először fordult elő, hogy csökkent a teljes hitelállomány összege, majd ez a tendencia 2012-ben és 2013-ban is folytatódott.

2014-ben azonban 0,2%-kal (6 milliárd forint) emelkedett. A teljes hitelállományon belül az államilag támogatott és támogatás nélküli hitelek között kisebb arányeltolódás történt: míg előbbiek aránya 27-ről 25%-ra mérséklődött, addig utóbbiaké 73-ról 75%-ra nőtt. A támogatás nélküli hitelek összegének 70%-a volt devizaalapú, 3 százalékponttal (18 milliárd forint) kevesebb, mint 2013 végén.

A teljes hitelállomány összegének közel 65%-a a bankoknál, 27%-a a jelzáloghitel-intézeteknél koncentrálódik, a lakás-takarékpénztáraknál több mint 5, a takarék- és a hitelszövetkezeteknél 3% van. Ezek az arányok 2013 végéhez képest nem mutatnak jelentős eltérést (a bankoknál és a lakástakarék-pénztáraknál 1–1 százalékpontos növekedés, a jelzáloghitel-intézeteknél több mint 1 százalékpontos csökkenés történt).

2014-ben a hitelek minősítésében nem következett be változás 2013 végéhez képest: a 2009-től tapasztalható arányeltolódás – a problémamentes hitelek irányából a rosszabb minősítésűek felé – megállt. A fennálló szerződések számának 78%-a a hitelek minősítése szerint problémamentes volt, 12% külön figyelendő, míg 3% átlag alatti minősítést kapott. A kétes vagy rossz minősítésű hitelek együttesen 7%-ot tettek ki, e hitelek aránya közel egy százalékponttal emelkedett. 2014 decemberében 84 ezer hiteladós törlesztési késedelme volt 31–60 nap közötti, 72 ezeré pedig a 61, de akár a 365 napot is meghaladta.

Lakáshitel-engedélyezés

2014-ben több mint 54 ezer lakáshitelt engedélyeztek, 244 milliárd forint értékben. Az engedélyezett hitelek száma az előző évhez képest 32, összege 56%-kal nőtt. Ez az alacsony bázis hatása, mivel 2013-ban negatív csúcsot döntött mindkét mutató. 2014 első hat hónapjában 23 ezer lakáshitelt engedélyeztek 101 milliárd forint értékben, a második félévben 30 ezerre (31%-kal), illetve 144 milliárd forintra (42%-kal) nőttek. Nemcsak az engedélyezett hitelek száma és összege emelkedett 2013 óta, hanem az egy engedélyezésre jutó átlaghitel is, ami 2014-re 800 ezer forinttal magasabb, 4,6 millió forint lett.

2014-ben az engedélyezett lakáscélú hitelek számának 20, összegének 24%-a volt államilag támogatott. Ezek az arányok nem változtak jelentősen az előző év azonos időszakához képest. A támogatott hitelek száma közel 2700-zal (33%-kal), összegük 19 milliárd forinttal (47%-kal), a támogatás nélküli hitelek száma 10 300-zal (32%-kal), összegük 69 milliárd forinttal (59%-kal) emelkedett 2013 végéhez képest.

A növekedést a támogatott forinthitelek újbóli bevezetése, illetve a nem támogatott hitelek kamatainak csökkenése magyarázza. A 2010-ben felfüggesztett devizahitelezést 2012 első felétől – meghatározott feltételekkel – újból engedélyezték, ennek azonban továbbra sincs kimutatható hatása (2014 első felében 6 darab devizaalapú hitelt engedélyeztek 36 millió forint értékben, a második félévben nem történt engedélyezés).

2014 II. félévében a lakáshitelezésben a bankok részesedése nőtt, a takarék- és hitelszövetkezetek és a lakás-takarékpénztárak részesedése csökkent, a jelzáloghitel-intézeteké nem változott. Az év második felében az engedélyezett lakáscélú hitelek összegének 42%-a összpontosult a bankoknál, szemben a 2013 második félévi 37%-kal. A lakás-takarékpénztárak részesedése ez idő alatt 33-ról 28-ra, a takarék- és hitelszövetkezeteké 3-ról 2,4%-ra csökkent. Ezt az arányeltolódást részben magyarázza, hogy 2013 második felében négy takarékszövetkezet bankká alakult, néhány pedig megszűnt.

Lakáshitel-folyósítás

2014 folyamán közel 74 ezer lakáshitelt folyósítottak, 254 milliárd forint értékben. Az előző évi alacsony bázishoz képest a hitelek száma 61, összege 51%-kal nőtt.

A hitelek célját vizsgálva 2012-ben a végtörlesztés lehetősége miatt a hitelkiváltások száma 13 ezer, összege 72 milliárd forintra ugrott. 2013-ra e hitelcél jelentősége csökkent, száma 2 ezerre, összege közel 6 milliárdra zsugorodott, de 2014-ben a hitelkiváltások száma 4 ezerre, összege közel 12 milliárdra emelkedett.

2013-hoz képest az építéshez nyújtott hitelek száma és összege 13%-kal nőtt. Az új lakás vásárlásához nyújtott hitelek száma nagyobb (34%), összege kisebb (6%) arányban emelkedett, ennek megfelelően e hitelcél egy folyósításra jutó átlaga 1 millió forinttal csökkent.

2013-ban számát és összegét tekintve a használt lakások vásárlása dominált, akkor 26 ezer lakásra, 114 milliárd forint értékben folyósítottak hitelt. 2014-ben e hitelcél előfordulása 72 (44 ezer darab), összege pedig 61%-kal (184 milliárd forint) bővült.

A hitelcélok közül a korszerűsítés, bővítés aránya a 2011-et megelőző években a hitelek számát tekintve 15, összegüket nézve 5–6% körül mozgott. 2013-ra számarányuk 21, összegük több mint 10%-ra nőtt, ami a lakás-takarékpénztárak adatgyűjtésbe való bevonása után az általuk gyakran nyújtott kisebb összegű, de többször igénybe vett felújítási hitelekkel magyarázható. 2014 végére a folyósított korszerűsítési hitelek száma 16, összege közel 9%-ra mérséklődött a hitelcélok között. Az egy folyósításra jutó hitel átlagos értéke korszerűsítés, bővítés esetén – a hitelcél jellegéből adódóan – kisebb, mint a lakásvásárláshoz kapcsolódó célok esetében (1,9, szemben a 3,4 millió forintos átlaggal).

A lakáscélú hitelek átlagos futamideje 2013-ban 13 és fél év volt, ez 2014-re kismértékben csökkent. Az egyes hitelcélok közül a lakásépítésnél egy, az új lakások vásárlásánál közel másfél évvel csökkent, így ezek futamideje a vizsgált időszakban 15, illetve 14 és fél év körül alakult. A használt
lakások vásárlásánál szintén csökkent (fél évvel), míg a korszerűsítés, bővítés esetén több mint másfél évvel nőtt a futamidő. 2001 óta az új és a használt lakások hiteleinek futamideje közötti különbség egyre csökkent.









Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum