2015. augusztus 6.

KSH - A gépek és szállítóeszközök behozatala 10 százalékkal bővült 2014-ben

A hazai importforgalom nagysága az elmúlt hat évben a kivitelével összhangban változott. Valamennyi árufőcsoport behozatalát bővülés jellemezte, a legnagyobb értéknövekedést a gépek és szállítóeszközök, illetve a feldolgozott termékek esetében mértük. A gépek és az élelmiszerek kivételével minden más főcsoport részaránya nőtt a teljes behozatalon belül. 

2014-ben a gépek és szállítóeszközök árufőcsoport behozatala folyó áron 9,6%-kal bővült az előző évhez viszonyítva. Az exporthoz hasonlóan az import növekedésének mozgatórugója is a járműgyártáshoz kapcsolódó termékek kereskedelme volt. Az árufőcsoporton belül – az exporthoz hasonlóan – a közúti járművek importértéke nőtt a legdinamikusabban, 2,2 ezer milliárd forintos forgalmi értéke mintegy negyedével meghaladta az egy évvel ezelőttit.

A legjelentősebb termékcsoport, a gépjármű-alkatrészek és -tartozékok forgalma harmadával, 1,3 ezer milliárd forintra emelkedett, emellett a 2014-ben mintegy 557 milliárd forintért beszerzett személygépkocsik értéke is számottevően, negyedével nőtt az előző évhez képest. A gépjárművek, valamint az alkatrészek behozatalának jelentős része továbbra is Németországból érkezett, ugyanakkor a személygépkocsik esetében a legnagyobb növekedést – 25 milliárd forintot – a spanyol relációban regisztráltuk.

A legnagyobb részarányú villamos gépek és készülékek folyó áron számított behozatala több mint 10%-kal nőtt, a forgalom csaknem 3 ezer milliárd forintot tett ki. A bővülés főként a két legnagyobb részarányú termékkör, az elektromosan szigetelt huzal és vezeték, illetve az integrált áramkörök élénkülő kereskedelmével magyarázható. 2014-ben a gépimport mintegy tizedét kitevő energiafejlesztő gépek és berendezések beszerzésére 1,3 ezer milliárd forintot, a megelőző évinél tizedével nagyobb összeget fordítottunk.

A behozatal alakulását a – termékcsoport forgalmának mintegy felét kitevő – belső égésű motoralkatrészek kereskedelme határozta meg. A motor-alkatrészek mellett – a hazai gyártású új gépjárműmodellek megjelenésével – nagy szerep jutott a kész (benzin- és dízelüzemű) gépjárműmotoroknak, amelyek esetében a 227 milliárd forint értékű importforgalom csaknem ötödével haladta meg a 2013. évit. Az 1,6 ezer milliárd forint importértékű híradás-technikai és hangrögzítő készülékek forgalma az exportéval közel azonos mértékben – ötödével –, 366 milliárd forinttal csökkent.

Az árucsoporton belül a mobiltelefonok behozatala 60%-kal, 250 milliárd forintra esett vissza. A tévéalkatrészek forgalma – az iparágat érintő gyártó kapacitások csökkenésével és a megrendelések visszaesésével összefüggésben – több mint 10%-kal, mintegy 67 milliárd forinttal mérséklődött 2013-hoz képest. Ezzel szemben a tévékészülékek behozatala közel ötödével bővült, aminek oka, hogy bizonyos termelési kapacitások megszűnése mellett a disztribúciós tevékenységek Magyarországon maradtak.

Az import egyharmadát adó feldolgozott termékek 8,3 ezer milliárd forintot kitevő értéke – enyhe árszínvonal-emelkedés mellett – 10%-kal meghaladta az előző évi szintet. Az árufőcsoporton belül jelentős részesedéssel bíró gyógyszerek és gyógyszerészeti termékek behozatala – az exporttal összhangban – mintegy hatodával (130 milliárd forinttal) nőtt az előző évhez képest, és 2014-ben 937 milliárd forintot tett ki.

A három legfőbb partnerünk Franciaország, Belgium és Németország volt, sorrendben 178, 170, illetve 108 milliárd forintos forgalommal. Az import értéke az összes ország között Franciaország esetében nőtt a legnagyobb mértékben (86 milliárd forinttal), míg a német reláció behozatala enyhén (4 milliárd forinttal) csökkent az előző évhez viszonyítva. Az importnövekmény szempontjából jelentős szereppel bíró, valamint a gépjármű-megrendelésekkel szoros kapcsolatban lévő egyéb fémtermék és gumigyártmány behozatala 85, illetve 41 milliárd forinttal bővült.

Ez utóbbinál – szintén a járműgyártáshoz kapcsolódóan – az új pneumatikus gumiabroncsok forgalma élénkült. A heterogén összetételű különféle feldolgozott termék növekménye 60 milliárd forint volt. A lakossági fogyasztást szolgáló termékek közül a ruházati cikk és öltözékkiegészítő importértéke is jelentősen (48 milliárd forinttal) nőtt.

Az energiahordozókat az előző évinél 3,9%-kal (109 milliárd forinttal) magasabb értékben – a forintárak csökkenése mellett – 2,9 ezer milliárd forintért szereztük be. A kőolaj és kőolajtermék, valamint a villamos energia 2014. évi mennyisége esetében egy számjegyű, a természetes és mesterséges gázét tekintve csaknem 30%-os volt a növekedés az előző évhez viszonyítva.

A kőolaj és kőolajtermékek beszerzésére 1,5 ezer milliárd forintot – a világpiaci árak csökkenése mellett az előző évivel szinte azonos összeget – fordítottunk, ezzel párhuzamosan az üzemanyag belső felhasználása nőtt. Az árucsoporton belül a két meghatározó termékkör a nyers kőolaj (985 milliárd forint), valamint a kőolajból és bitumenes ásványokból nyert olaj (517 milliárd forint) volt, ezek csekély mértékű, ellentétes irányú változása kiegyenlítette egymást. (A nyers kőolaj behozatala 12 milliárd forinttal csökkent az utóbbi javára).

A behozatal országszerkezete átrendeződött: az orosz import (142 milliárd forintos) csökkenését az Irakból és az európai országokból beszerzett kőolajszállítmányok pótolták. Oroszország (968 milliárd forintos kőolajimporttal) a csökkenés ellenére is a legnagyobb beszállítónk maradt. Természetes és mesterséges gázt az előző évinél tizedével nagyobb értékben, 950 milliárd forintért importáltunk.

A földgáz esetében legnagyobb szállítónk továbbra is Oroszország volt (535 milliárd forint), bár ez az érték 10%-kal kevesebb, mint 2013-ban. Ezzel szemben az osztrák gázszállítmányok másfélszeresére, 321 milliárd forintra bővültek, melynek oka, hogy nőtt az orosz feladású, Ausztrián keresztül szállított gáz mennyisége.

A villamos energia importértéke 2014-ben 7,4%-kal bővült és 353 milliárd forintot tett ki. Az élelmiszerek, italok, dohány behozatala – az árszínvonal csaknem 3%-os növekedése mellett – az előző évhez képest mintegy tizedével nőtt. Az árufőcsoporton belül a legnagyobb növekményt, 20 milliárd forintot a kávé, tea, kakaó, fűszer behozatalában mértük, ezen belül főként a csokoládé- és kakaótartalmú más élelmiszer-készítmény forgalmában. 18 milliárd forinttal bővült az egyéb, táplálkozásra alkalmas termék és készítmény importjának értéke is.

Mindkét termékcsoport esetében Németország volt a legnagyobb partnerünk. A gabona és gabonakészítmény 2014. évi behozatala – főként a Romániából és Szerbiából érkező kukorica szállítások növekményének köszönhetően – 15 milliárd forinttal volt több, mint 2013-ban. A kukoricabehozatal jellemzően az első félévre koncentrálódott.

A behozatalban a legkisebb forgalmi részesedéssel rendelkező nyersanyagok folyó áras forintértéke 2013-ról 2014-re 1,6%-kal emelkedett. Az árufőcsoporton belül a legnagyobb növekményt elérő két árucsoport az állati és növényi eredetű nyersanyag, valamint a fa és parafa volt. A gumigyártás alapanyagául szolgáló mintegy 108 milliárd forintért behozott nyers-, szintetikus és regenerált gumi árucsoportba tartozó termékek értéke 7 milliárd forinttal volt kevesebb az előző évinél. Ezzel párhuzamosan a feldolgozott termékek körében a gumigyártmányok behozatala ellensúlyozta a gumialapanyag csökkenését.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum