2015. augusztus 11.

KSH - A kiviteli átlagárak 1,1 százalékkal emelkedtek 2014-ben

A külkereskedelmi termékforgalom forint-árszínvonala az elmúlt hat évben emelkedett vagy stagnált, csupán a 2013. évi behozatali árindex csökkent némileg (0,6%-kal). 2014-ben a behozatali árak 0,1, a kiviteli árak 1,1%-kal nőttek átlagosan az előző évhez viszonyítva. A cserearány 2010–2012-ben romlott, a többi évben némileg javult. A növekedési ütem dinamikája és a cserearány alakulása elsősorban az energiahordozók árának változására, valamint a két forgalmi irány eltérő szerkezetére vezethető vissza.

A külkereskedelmi termékforgalom árszínvonal-változását alapvetően két tényező befolyásolja: a világpiaci árak és a forintárfolyamának alakulása. A 2009. évi jelentős visszaesést követően 2010–2011-ben a forgalom devizaárszintje 2–4%-kal emelkedett, ami 2012-ben az export tekintetében 1,7, az importéban pedig 0,3%-os csökkenésbe váltott át. 2013-tól ez a folyamat felgyorsult: a forgalom devizaárszintje mind 2013-ban, mind 2014-ben több mint 2%-kal csökkent az előző évihez viszonyítva.

A forint árfolyama a főbb devizákhoz képest az előző három évihez hasonlóan 2014-ben is tovább gyengült: nemzeti fizetőeszközük a főbb devizákhoz képest, valamint euróhoz és a dollárhoz viszonyítva is mintegy 4%-ot veszített értékéből éves szinten. 2014 közepétől azonban jelentős változás következett be az euró–dollár árfolyamának alakulásában a korábbiakhoz képest. Az Európai Központi Bank adatai szerint az euró május elején volt a legerősebb, árfolyama megközelítette az 1,4 dollárt. Ezt követően szinte folyamatosan veszített értékéből, az év utolsó napján árfolyama 1,21 dollár volt, közel 13%-kal alacsonyabb, mint nyolc hónappal korábban.

Ez tükröződött az MNB havi átlagos árfolyamaiban is: míg a tavalyi év első öt hónapjában a dollár kurzusa 222 és 227 forint között ingadozott, addig a június–decemberi időszakban 225 forintról 252 forintra nőtt. Az euró–forint viszonylatban ennél jóval mérsékeltebb mozgások voltak, a havi átlagos árfolyam egész évben 302 és 314 forint között mozgott.

Jelentős változás következett be a kőolaj világpiaci árában is: három év viszonylagos stabilitás után, a múlt év közepétől a tőzsdei jegyzésárak mintegy 50%-kal csökkentek 2014 végéig. A földgáz nemzetközi kereskedelmét 2012–2013-ban folyamatos, mérsékelt árnövekedés jellemezte. 2014 elején először drágulás, ezt követően – két lépcsőben – árcsökkenés következett be.

A két termék nemzetközi árának alakulása tükröződött a magyar energiahordozó-kereskedelemben is. A behozatal mintegy hatodát kitevő csoport forgalma 2014-ben az előző évinél 8%-kal alacsonyabb árszinten bonyolódott le. A csoporton belül meghatározó súlyt a kőolaj és kőolajtermékek képviseltek, de viszonylag nagy súllyal rendelkeztek a természetes és mesterséges gázok is. Az árcsökkenés éven belüli üteme széles sávban, 3 és 16 százalékpont között mozgott.

Kivitelben az energiahordozók részesedése jóval kisebb, 4% alatti volt. Ami az áruösszetételt illeti, a villamos energia és a kőolajtermékek súlya volt meghatározó. A forgalom árszintje a téli és kora tavaszi hónapokban csökkent, míg április és október között meghaladta az előző év azonos havi szintet. Az év egészét tekintve – a behozatalhoz hasonlóan – árcsökkenés volt, mértéke megközelítette a 2%-ot.

Mérséklődő árak jellemezték a nyersanyagok külkereskedelmi forgalmát is. A behozatalban az árufőcsoport indexe egy év alatt 2,8%-kal csökkent, elsősorban a nyersgumi, a fémtartalmú ércek és az állati, növényi olajok, zsírok áralakulása miatt. A fémtartalmú ércek forgalmán belül a főképp Oroszországból és Ukrajnából importált vasérc ára számottevően csökkent, amit az Európai Unióban feladott színesfémek árnövekedése némileg tompított. A kiviteli forgalom éves szinten 4,8%-kal alacsonyabb árszinten bonyolódott le, mint egy évvel korábban.

A fontosabb termékcsoportok közül az olajos magvak, valamint – a behozatalhoz hasonlóan – a nyersgumi és az állati és növényi olajok, zsírok váltak jelentős mértékben olcsóbbá. A többi árufőcsoportban az árak nőttek. Az előző évhez viszonyítva az élelmiszerek, ital dohány behozatali árszintje emelkedett a legnagyobb mértékben (2,6%). A drágulást elsődlegesen a zöldség és gyümölcs, a kávé, tea, kakaó és fűszerek, valamint a dohány és dohánytermékek importárának alakulása magyarázza. A termékkör kiviteli forgalmában az árszint csupán 0,5%-kal emelkedett: a gabona és gabonakészítményeknél, a cukor és méz esetében, az állati takarmányoknál következett be visszaesés, amit a többi csoport árszintemelkedése kompenzált.

A feldolgozott termékek és a gépek és szállítóeszközök árufőcsoportok forintban mért árszintje importban 1,3, exportban 1,4%-kal emelkedett egyaránt. A feldolgozott termékek behozatalában közel azonos mértékben nőttek az árak mind a vegyi, mind a félkész és késztermékek körében. A csoportba tartozó áruféleségek közül csupán a színesfém és a műtrágya ára csökkent. A kivitelben az előbbinél jelentősebb az eltérés a csoportok árszintváltozásában: a késztermékeknél 2,5, a vegyi áruknál és a félkész termékeknél pedig 1%-os volt az árszintnövekedés. A félkész termékek közül a vas és acél, illetve a textilfonalak és szövetek ára mérséklődött, a többi csoporté emelkedett.

A gépek és szállítóeszközök közül a közúti járművek ára az importban és az exportban is nőtt. A híradás-technikai termékek behozatala az előző évinél alacsonyabb, kivitele azzal megegyező árszinten bonyolódott le. Az árufőcsoport termékszerkezete az utóbbi években jelentősen módosult. A híradás-technikai és hangrögzítő berendezések forgalma mind értékben, mind a csoporton belüli részesedését tekintve csökkent, a közúti járműveké nőtt. A híradás-technikai termékeket a rövid életgörbe és a gyors termékcserék miatt csökkenő árszint jellemezte, míg a gépjárművek ára mérsékelten nőtt.




Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum