2015. szeptember 22.

KSH - Az ún. NEET (nem dolgozó és nem is tanuló) fiatalok részaránya 14 százalék 2014-ben

A növekvő ifjúsági munkanélküliség, a fiatalok munkaerő-piaci belépésével kapcsolatos gondok a 2000-es évek eleje óta kiemelt témája Európa munkaerő-piaci folyamatokkal foglalkozó fórumainak. A válság elhúzódó következményeként 2014-ben az unióban még mindig több mint 5 millió fiatal volt munka nélkül, ami 21,9%-os munkanélküliségi rátának felelt meg. 

A legkritikusabb helyzet a dél-európai országokban, azon belül is Spanyolországban és Görögországban alakult ki, ahol az ifjúsági munkanélküliség 50% feletti, míg a másik pólust Ausztria, Hollandia, illetve Németország jelentette 8–10% közötti ifjúsági munkanélküliségi rátájával.

Magyarország helyzete e tekintetben is az uniós átlagnál némileg kedvezőbb, 2014-ben 20,4%-os volt a 15–24 évesek munkanélküliségi rátája, a magyar fiatalok munkaerő-piaci jellemzői azonban néhány szempontból sajátosak:

• A 19 éven aluli korosztály tagjai alig vannak jelen a munkaerőpiacon. Ennek fő oka, hogy egészen a legutóbbi időkig 18 év volt a kötelező közoktatási részvétel korhatára, és 16 évre történő csökkentésének munkaerő-piaci hatása még nem mutatható ki. (Az uniós tagországok többségében 16 év az iskolaköteles kor, de rendkívüli nagy a szóródás abban a tekintetben, hogy az ennél idősebbek mekkora hányada van jelen a munkaerőpiacon.)

• A magas felsőoktatási továbbtanulási arány miatt a 20–24 évesek foglalkoztatási rátája is alacsony, és 1999–2012 között csökkenő tendenciát mutatott. Az utóbbi két évben viszont mérséklődött a
továbbtanulni szándékozók aránya, így ez, párosulva a kedvezőbb gazdasági helyzettel (illetve a fiatalok körében különösen népszerű külföldi munkavállalás nehezen mérhető hatásával), javított foglalkoztatási rátájukon.

• A munkaerőpiacon jelen lévő 15–24 évesek több mint egyharmada szakképzetlen, akik között fele arányban vannak azok, akik legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek, s emiatt kevés az esélyük a foglalkoztatottá válásra, sőt jelentős részük az álláskeresést is reménytelennek tartja.

• A válság hatására a magyar fiatalok körében is jelentősen nőtt a munkanélküliség. 2013-ban az enyhén növekvő foglalkoztatás mellett már csökkent az ifjúsági munkanélküliségi ráta is, 2014-ben pedig az átlagot meghaladó mértékben javultak a fiatalok munkaerő-piaci mutatói.

Világtendencia, hogy a fiatalok életében a munkaerő-piaci és az oktatási részvétel egyre hosszabb időszakban párhuzamosan van jelen. Egyes országokban eleve ilyen a képzési rendszer (duális szakképzés), míg máshol a felsőoktatásban való részvétel természetes velejárója a – legalább részmunkaidős – munkavégzés. Utóbbi országokban értelemszerűen széles az ún. kettős státusú (tanuló és foglalkoztatott vagy munkanélküli) fiatalok rétege.

Egy 2012. évi európai összehasonlító tanulmány szerint hazánk azon tagországok közé tartozott, ahol a tanulás és a munkaerő-piaci jelenlét jellemzően kizárja egymást, s a (legalábbis statisztikailag kimutathatóan) kevés számú dolgozó diákra is inkább csak a szünidei munkavégzés a jellemző. A fiatalok munkanélküliségi rátája magas, mert bár a munka nélküli fiatalok abszolút értelemben nincsenek sokan, a tört nevezője, a munkaerőpiacon jelen lévő fiatalok száma szintén alacsony.

A 4. ábra jól szemlélteti a duális átmenet szinte teljes hiányát. A fiatalok 18 éves korukig jellemzően kizárólag tanulók, de még a 22 évesek mintegy kétötöde is nappali tagozatos oktatásban vesz részt. A munka nélküli és nem tanuló inaktívak együttes részaránya 20 éves életkortól kezdődően többé-kevésbé állandó, de az életkor előrehaladásával némileg emelkedik az inaktívak aránya, a nők gyermekvállalás miatti inaktív státusából következően.

2014-ben a 15–24 éves korosztályból 263,9 ezren voltak foglalkoztatottak, beleértve azt a 14 ezer főt, aki tanulás mellett dolgozott, míg 65,6 ezren munkanélküliként voltak jelen a munkaerőpiacon (ebből 3 ezer tanuló). Mellettük 76,5 ezer olyan fiatal volt, aki képzésben nem vett részt, de a munkaerőpiacon sem volt jelen. Az ún. NEET (nem dolgozó és nem is tanuló) fiatalok részaránya összességében így 13,6%, ami 1,9 százalékponttal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál.

A NEET-fiatalok között természetesen vannak betegséggel, fogyatékossággal élők, akik emiatt nem tudnak dolgozni, gyermekgondozási ellátást igénybe vevők, illetve olyanok, akik formális tanulmányaikat szüneteltetve valamilyen más kreatív, de nem fizető tevékenységet folytattak, vagy egyszerűen csak egy kicsit szabadon, kötöttségmentesen kívánták élni az életüket. Többségüket azonban a megfelelő (vagy sok esetben a bármilyen) munka hiánya sorolta ebbe a csoportba.

A nem tanuló és nem dolgozó 15–24 évesek mintegy kétötöde legfeljebb alapfokú végzettséggel rendelkezett 2014-ben. A fiatal munkanélküliek iskolai végzettség szerinti összetétele jobb azokénál, akik meg sem jelennek a munkaerőpiacon, s akik esetében a távollét ezzel épp úgy összefügghet,
mint egy esetleges betegséggel, fogyatékossággal.

A 25–29 éves munka nélküli fiatalok között az alacsony iskolai végzettségűek aránya alig kisebb, mint a 15–24 évesek körében, viszont nekik szakirányú végzettség megszerzésére a „normál” oktatás keretében eddig esélyük sem volt.

Összességében 2014-ben mintegy félszázezer 30 éven aluli fiatalnak lett volna szüksége valamilyen képzettségre ahhoz, hogy munkaerő-piaci esélyei javuljanak, és ennél is többen (63 ezren) voltak azok, akik szakirányú végzettség birtokában sem találták még meg helyüket a munka világában.

A legfiatalabbak esetében gond a munkatapasztalat hiánya. A 15–24 éves munkanélküliek 63,5, az azonos korú inaktívak 83,5%-a még soha nem dolgozott. A 25–29 évesek esetében ezek az arányok érthetően már jóval kedvezőbbek, de körükben is relatíve magas (22,3, illetve 48,0%) volt 2014-ben. A nyári diákmunkaprogram 2013-ban 16 ezer, 2014-ben 20 ezer közép-, illetve felsőfokú képzésben részt vevő fiatalnak biztosított legalább egyhavi munkát, és fő célja éppen az volt, hogy hozzásegítse a fiatalokat a munkatapasztalatok megszerzéséhez.

A már dolgozó 15–24 évesek jellemzően középfokú végzettségűek. A részidőben dolgozók aránya – uniós összevetésben – alacsony, 7% körüli, viszont több mint 24%-uk határozott idejű szerződéssel dolgozott, ami összefügghet azzal is, hogy e korosztályban relatíve sok a próbaidős.

Tény az is, hogy a fiatalok inkább hajlandók az egzisztenciálisan bizonytalanabb státust vagy a bejelentés nélkül történő munkavégzést is vállalni, mint az idősebbek, akiknél ennek a táppénzre, illetve a majdani nyugdíjra gyakorolt hatása már fontosabb mérlegelési szempont.




Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum